Totalt antall sidevisninger

mandag 15. juli 2013

2013-07-07 GP-stevne Horrmundsjøen

Da var man klar for dag 3 på Horrmundsjøen. Tid for trekking, og opp av hatten kom D14. Høyre kant på Bäck. Satt jo på denne seksjonen i går også, og visste at peg 11 til 14 ikke var i bruk i går. Men viste også at arrangørene hadde fòret disse plassene i går kveld.

Jeg ville gjerne vite hvor mye dem hadde fòret, og sånn ca hvor. Ringte først Svein, men han svarte ikke. Prøvde da å ringe Kjell Joar og han svarte. Og han kunne fortelle om at det var kastet en 4-5 appelsiner på ca 7-9 meter toppknytt, og det ble skutt ut 10-15 håndfulle sånn ca 30-35 meter ut i tillegg.

Fra Lappland visste jeg at den plassen som ikke ble fisket der, men fòret etter konken ofte ga bra vekter den påfølgende dag. Men der var den ubrukte peggen midt på seksjonen, mens her hadde jeg da fått en kant. Fra Lidan viste det seg at 2.dagseffekten så samlet fisken seg mot midten av seksjonen, og kantene var ikke ønsket.

Kom frem til peggen min og så at jeg hadde junior Storm ved siden av meg. Videre bortover satt Odd H, Tenåsen, Wojtek, Claes Mattsson og Krzysztof.

Jeg rigget opp 6 meter toppknytt til morten, 8,5 meter baggerstang til brasme på lang toppknytt og 2 sliderstenger til 30-35 meters fiske. Kjapt å rigge opp, så jeg gikk meg en tur for å prate med dem andre. Finn Erik presterte å få ikke bare 1 men 2 brasmer på blank krok på sliderplassen sin mens han loddet dypet. Da får man vel litt troa. Selv om det også kan være et dårlig tegn å få dem første brasmene på en strekning.

Start for fòring, og jeg la ut 4-5 håndfulle på mortplassen, 5 appelsiner på lang toppknytt og 15-20 håndfulle på sliderplassen. Starten gikk, og jeg begynte på mortplassen. Hadde ikke noe troa på å få noe her, ref gårsdagen, men jeg ville absolutt ikke være førstemann til å få brasme. Da er det bedre å blanke i starten.

Men viste seg kjapt at det sto litt mort her. Relativt greie fisker også. 6 meter Extreme som jeg fisker med er ei utrolig lett og fin stang, men ikke særlig ryggrad i den. Fisk over 100 gram så begynner det å bli vanskelig å værheise. Og fikk noen morter og småvedere som var på kanten. Tipper snittet var på opp mot 70 gram på mortene.

Etter rundt 20 fisker så gikk det også på en veder på 4-5 hg. Grei bonus. Så at Odd H fikk ei og annen brasme på kort slider. Jeg jobbet på videre og etter 1 time så hadde jeg 74 morter, og hadde fått 4 stk vederbuk på rundt 4-6 hg.

Odd H dro sin 8 brasme eller noe, og Oscar sa til meg «Nå får du stryk av min granne på andre siden (Odd H).» Nei, tror ikke det svarte jeg. Har foreløpig kontroll. Jeg anslo mine 74 morter til å minimum være 7 brasmer, og de 4 vederene var minimum 3 bramser til. Så jeg anså at jeg lå på ca 10 brasmer mot Odd H på 8.

Kortplassen min begynte å dø ut, så jeg valgte å prøve lang bagger. Men fortsatte å loosefeede inne for å holde evt morter der. Gikk 2-3 minutter så kom det ei brasme. Og plukket et par til etter å ha mistet en par på vei inn. Tok dem ikke hard selv om det var baggerstang, så var ikke det om å gjøre. Har også strikk inne i stanga for å gjøre tilslaget mykt.

Etter å ha plukket 5 brasmer på baggerstanga så snudde Oscar seg mot Odd H, og så sa han: «Du får stryk av min granne på høyre siden!» Haha, unger er så artige. Rene ord for penga.

Jeg fisket vel ca 1 time på baggerstanga og fikk en 12-15 brasmer på den. Odd H var den eneste på seksjonen som var en noenlunde trussel så vidt jeg kunne se. Det ble dødt på baggeren, så jeg gikk videre ut på slider.

På med mark og kastet ut. Gikk vel max 30 sekunder så fikk jeg brasme. Digg. Ut igjen og max 30 sekunder til å kroket jeg ei brasme til. Skal det bli Lapplandsdrag nå tro tenkte jeg. Men neida, 3je kastet så var det bare noe smånapping som jeg ikke klarte å kroke. 5-6 kast til og bare noe smånapping. Hmmm… kan det være mort slik som i går. Satt på 3 røde maggot og prøvde med det. Duppen fikk aldri stilt seg. Det gule på duppen syntes. Kroker, og joda, her satt det brasme.

Et kast til på røde maggot og ny brasme med en gang. Men så kom det 3-4 kast med bare smånapping og drit. Hva i all verden er det som skjer. Nei, jeg får prøve mark igjen. Uti med det, og tror du ikke ei bramse tar on-the-drop. Inn med den og kaster ut igjen. Ennå ei brasme. Men så ble det smånapping og drit igjen. Hva i all verden?!?!?!

Men likt som tidligere bytter til 3 røde maggot igjen og da sitter den on-the-drop. Snodige greier ass. Men sånn fortsatte det en liten stund. Ble betraktelig dårligere siste timen. Og det gjaldt for alle virket det som. Antagelig for blankt i været. Odd H hadde vært borte å pratet med Kristin når det gjensto litt over 1 time og da hadde Finn Erik 28 brasmer. Jeg hadde da 27 brasmer, men 74 morter i bakhånd i tillegg. Når sluttskuddet gikk så hadde jeg fått kjempet meg opp i 32 brasmer, mens Finn hadde blitt stående på 28 brasmer.

Jeg fulgte veiingen bortover. Dem startet hos meg. Mine 32 brasmer (4 stk vedere inkludert) + 74 morter veide 22.900 gram.



Odd H var den som var nærmest meg med sine 11.480 gram. Nr.3 på min seksjon ble Krzy på 6.760 gram.

På seksjonen til venstre på Bäck så hadde Wikstrømmen klart å trekke peg D2 for 5 året på rad eller hva det er. Og han vant som vanlig. 44 brasmer mener jeg han hadde, og dem veide 26.140 gram. Alt tatt på feederen tror jeg. Mulig noe på lang toppknytt. Svein på peg D1 fikk 2.plassen med 18.060 gram forran Finn Erik på tredje med 16.400 gram.

Tonje satt med Finn Erik på sin venstre side og Krzy på sin høyre side. Hu klarte å få 8260 gram. Det ga hu en 6 plass på sin seksjon. Hadde hu og Krzy byttet plass og hu fortsatt hadde klart samme vekta så hadde hu fått en 3.plass i stedet. Men slik er fiskinga. Hu fikk da i alle fall en del brasmer i dag, og det varmer jo alltid.

Da var Horrmundsjøen over for i år, og jeg gleder meg allerede til neste år. Syns det er utrolig flott oppe på Horrmund, og Åke&May er så utrolig trivelige mennesker.

Fullstendige resultater kan dere finne her: http://gabloggen.blogspot.no/2013/07/2013-07-07-resultater-gp-nr5.html

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment