Totalt antall sidevisninger

torsdag 3. juli 2014

2014-06-15 Lappland Bream Master - Dag 2

Dagens destinasjon er da A-seksjonen, men må innom B-seksjonen for å slippe av brodern først.

Kom frem til A-seksjonen, og der var alle sammen samlet allerede. Jaja, da er det bare å lesse ut av bilen å starte trekkingen da. Jeg som hadde med meg utstyret, så tok meg av trekkingen. Jeg trakk nest sist, og var bare kork nr 4 og 7 igjen. Gudskjelov trakk jeg 4'ern.

Rigget opp TAP og bagger på samme plass samt 2 stk sliderstenger. Hadde litt ekstra tid, så satte opp en 4 meter til morten i tillfelle jeg måtte bruke den også. Liss på peg 2, Hans på peg 3, Urban på peg 5 og Kenneth på peg 6.

Under lodding av dypet så nappet det veldig i loddesøkket både for Urban og Kenneth. Det kan være linere av brasme på peggen, men mest sannsynlig så er det abbor. Har opplevd dette med abbor flere ganger selv. Hugger vel på instinkt på det som flytter på seg. Eller tror det er en kjempemormyska :-P

Fisket startet, Liss og Hans dro brasme og vederbuk fra start på långspø. Jeg og Urban var det tråere for. Vi fisket TAP. Fikk vel en vederbuk hver, før det ble abbor istedet. Var noen greie abborer da, så greit nok å ha med seg. Ble helt stille for Urban etterhvert, mens jeg fikk en og annen abbor fortsatt. Fikk etterhvert også en abbor på kiloen. Det er artig på TAP.

Liss fortsatte å dra, men ble etterhvert litt tråere for han, så han gikk over på TAP. Begynte å komme noe småskimmers til meg etterhvert. Men ikke mange.

Urban gikk ut på feeder etter ca 2 timer eller noe, og da var brasma på plass hos han. Var en fin en også på ca 1,5 kilo. Jeg prøvde TAP i 10 min til, men når han kroket sin andre på feeder så måtte jeg ut å teste slideren.

Første kastet på slider så reiste duppen seg og jeg kroket og fikk opp ei brasme på ca 1,5 kilo. Neste kast, og får en vederbuk som også er opp mot 1,5 kilo. Please, fortsett slik, for det er eneste muligheten jeg har på å ta igjen forspranget til Liss. For han er nok 20 kilo forran meg nå.

Men fisk nr.3, 4, 5, 6 osv var skimmerser på 2-4 hekto. Mens Liss fortsatt plukket en og annen på kiloen på TAP. Dette har jeg opplevd før i Lappland. Var vel C-seksjonen i fjor at Daniel Åslund dro brune fine brasmer på 9 meter, mens jeg dro halvkilosskimmers på slider. Er jo klin umulig å å slå noen med slider når snittet er markant større på långspø. Eneste muligheten jeg kan ha er at det dør ut på langspøet.

Etter 4 timer så fikk Urban problemer med ei gjedde som hugg i 2-3 av skimmerene han fikk på feeder. Men alle gangene slapp gjedda tilslutt skimmerene og han fikk dem inn. Nå det var igjen 7-8 minutter å veivet jeg inn en ca 4hg skimmer, og det blir bråstopp 15 meter fra land. Gjedde. Hadde dårlig tid, og ikke så farlig om jeg skulle miste skimmersen, så la på all press jeg klarte. Hadde gjedda på i ca 1 minutt, men den var sjefen. Svømte litt rundt slik den ville selv. Tilslutt røk hovedsena mi på området mellom stoppeknuten og bulken. Typisk det, for det er der slitasjen er som størst på sliderfiske.

Ut igjen med ny stang for å prøve å rekke en fisk til, men rakk vel ikke å få noen. Bommet bare på et napp. Endte på 43 skimmers. Hadde god kontroll på dem 3 til venstre for meg. trodde jeg også skulle klare Hans, men var ikke sikker på det. Liss følte jeg hadde doblet meg, så ikke noe å tenke på der. Erik på kanten hadde ikke fått all verdens, så han tok jeg.

Følte at peg 2 og 3 var klart best. Enkelte strøfisker gikk til peg 1 og 4, mens peg 5, 6 og 7 var helt håpløse inne. Kunne få noe ute da. Peg 7 ble sist for andre dag på rad, og det er jo ikke noe godt tegn.



Startet å veie på 7ern, og Jesper Høeg hadde kun 4220 gram. Hadde fått noen får skimmers på feeder. Kenneth på 6ern ble sittende inne på TAP hele dagen og veide kun inn 1380 gram. Urban ved siden av meg hadde fått noe på feeder samt vederen og noe abbor på TAP i starten, men det veide ikke mere en 8040 gram. Mine 43 skimmers veide 18460 gram. Hans på peg 3 var jeg spent på, men tok han ettersom hans fisker veide 14900 gram. Dagens klare vinner, og også sjørekord for Nordflätiken for Liss med 41720 gram. Junioren på 1ern hadde bare 5,4 kilo. 

Jaja, da ble det en 2.plass på seksjonen for meg idag da. Og kunne plusse 18 kilo på totalvekta mi, så da er jeg oppe i 30260 gram. Må få opp dampen om jeg skal ha noen sjans i sammendraget.

Men dagen idag viste at det er mulig å få både 30 og 40 kilo i denne sjøen også. Grattis til Liss med sjørekorden.

Dem andre sjøene da.

På B-seksjonen idag var det litt bedre, men ikke skremmende mye fisk. Jonas vant fra peg 2 med 35380 gram. Brodern hadde trukket peggen min fra gårsdagen og fikk en 2.plass derifra med sine 26640 gram. Han hadde hatt en peg-to-peg fight med baggerdansken Jon og gått seirende ut. Jon veide inn 23530 gram. Alle utenom 1 mann var over 10 kilo og nesten 4 av dem over 20 kilo. Tipper sjøen er ennå litt bedre i morgen.

På C-seksjonen så hadde det kommet inn ganske så bra med fisk vil jeg si. Mattias Andrèn vant fra kant C1 med 45980 gram, med Dyberg på andreplass med 39100 gram. Resten av seksjonen var mere moderat. Så kan se ut som det er en stim på vei inn fra venstre her. Mattias og Jesper dro da 10-15 kilo over det jeg har sammenlangt, bare på dagens fiske. 

På D-seksjoenen var det ennå råere fiske. Roul banket til med 59800 gram fra D6, men Patrik Dahlström hakk ihjel på D7 med 54050 gram.Tjäder på 3je her fra D5 med 30320 gram. Jeg skal på D i morgen, og må få ei monstervekt om jeg skal ha noe i sammendraget å gjøre i år.



Totalen etter 2 dager så er Roul etter dagens råe fiske oppe i ledelsen med Patrik på 2re og brodern på 3je. Jeg ligger allerede 50 kilo bak lederen, så dette ser vel ikke veldig lyst ut.


På dagens premieutdeling på Doro camping så fikk både jeg og brodern med oss en konvolutt med 300 SEK i for våre 2.plasser på våre seksjoner.

Pratet med Roul, og han hadde fått fisken sin inne på långspø og TAP. Var endel vind idag, ellers skulle han ha klart ennå litt til sa han. Virker som det er høye nummer (5, 6 og 7), altså der det er dypest som dominerer seksjonen, så da er det selvsagt høye nummer jeg ønsker i morgen.

Sjekket værmeldingen og var spådd ennå litt hardere vind i morgen enn idag. Får håpe det ikke blir så ille at det blir vanskelig å få fisket da.

I morgen skal jeg sitte sammen med:
Dansken Jon
Jesper Dyberg
Mattias Andrèn
Wally Walden
Leif & Harriet

I morgen er det bære eller briste for min del. God natt.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment