Totalt antall sidevisninger

torsdag 3. juli 2014

2014-06-17 Lappland Bream Master - Dag 4

Idag skulle jeg på C-seksjonen. Brodern skulle til A-seksjonen, så da slapp jeg å ha bilen idag. Og da var jeg brått først på plass på seksjon istedet for sist som jeg har vært tidligere i uka.

Hadde sett på de 3 foregående dagene at dag 1 og 3 ble det vunnet fra peg 5, mens på dag 2, som hadde den høyeste vekta, så ble det vunnet fra venstrekanten, altså C1. Fra i fjor husker jeg at det var best rett ned ved båtutkjøringen, altså C4 og C5. Så da håpet jeg på C5. Sa navnet på min bror høyt og tydelig før jeg stakk hånda opp i trekkehatten, og opp av hatten kom C5. Så enkelt kan det gjøres. Hehe.

Fikk Tjäder på C4. Han ledet på meg med med 16.260 før dagens fiske, så kunne jo håpe på å ta igjen han i sammendraget. Må prøve å sette seg noen mål som motiverer. Og lett målbart ettersom han sitter rett ved siden av.

Rigget som vanlig 2 baggerstenger, 2 sliderstenger samt 3, 3,5 og 4 meter etter evt mort om alt skulle gå helt på trynet. Var jo superræva her igår, men mistenker at vinden ødela mye og at seksjonen er tilbake til sitt vanlige 30-50 kilo på vinneren.

La ut 15 appelsiner med mye mat på TAP, og 25 håndfulle på slider. Er selvsagt mye mat, men gidder ikke føle meg frem om det er mye eller lite fisk tilstede. Jeg måtte ha en HØY vekt idag, og da får det bære eller briste. Jeg fòret som om jeg skulle få 50 kilo +.

Starter på TAP, men var kun mort der. Prøver slider istedet, men der var det ingenting. Går inn å fisker mort en periode. Ganske greit drag på morten, tror jeg hadde rundt 60 fisker på en halvtime, men blir jo ikke så mye vekt av det uansett. Så at Hans på C7 startet å få noen ganske fine brasmer på långspø, så da testet jeg TAP igjen.

Og da var brasmene på plass hos meg også. Fikk 4-5 relativt raske på TAP'en, og tok da sjansen på å gå ut med baggerstanga istedet for å få tempo på det. Men merket med en gang at presentasjonen ikke ble bra nok og brasma brukte lang tid på å ta krokagnet. Fikk en på baggerstanga, men så gikk jeg rett tilbake til TAP.

Fikk vel 20 ganske raske tilsammen på TAP, men så ble det stille, etter Tjäder startet å loosefeede ganske hard med noe som freset mye når det landet i vannflata. Kunne høres ut som hamp eller mais, men var ikke det. Men så også at det ble stille for Hans på kanten, så tror det var vel så mye tiden på dagen som gjorde at det ble stopp inne. Så også ifjor på denne strekka at dem fikk bra på langspø første 2 timene, men så ble det bråstopp.

Jeg gikk da ut på slider istedet, og nå var dem på plass der også. Tar jo endel lengre tid å få dem på dette, men fortsetter da å putte fisk i keepnettet. Tjäder fikk også brasmer nå, på feeder. Samme med junioren på C2. Tjäder noenlunde utlignet tempoet mitt, så det så ikke ut til at jeg skulle klare å slå han med 16,3 kilo som jeg trengte for å ta han i sammendraget. Men jeg lå iallefall an til en ny seksjonsseier.

Var inne å testet TAP en gang i timen resten av tiden, men kom aldri noe mere brasme på den plassen.

Endte opp med dem 60 mortene jeg fikk tidlig + ca 20 brasmer på TAP og yttligere 35 brasmer på slider.

Vi startet veiingen borte hos Wally på C1. Han veide inn 13240 gram. Junior-Erik på C2 tok over ledelsen med sine 18220 gram. Det var også ny PB for han, så grattis til det. Sven-Erik på C3 hadde lite. Det kunne bli tett mellom junioren og Tjäder på C4. Viste seg at Tjäder ikke klarte å ta over ledelsen så langt med sine 17220. Skulle jeg ta igjen Tjäder i sammendraget, så måtte jeg ha 33,5 kilo. Mulig jeg har det, men redd snittet er litt for lavt. Viste seg at mine fisker veide 31040 gram, så var en par kilo for lite. Hans på C7 veide inn 14020 gram. Da vant jeg iallefall seksjonen min. :)

60 mort og 55 brasmer. 31040 gram.

På dem andre seksjonene hadde brodern vunnet A-seksjonen fra peg A2. Beste peggen på A når fisken står inne på långspø/TAP. Han hadde rotet å styrt så fælt idag at fiskerene rundt han hadde døpt han om til "Trassel"-Tommy. Del 3-4 hadde låst seg, og også 4-5. Så han sto vel med topp 2 så høyt i været han kunne for å klare å håve fisken. Men ennå vant han seksjonen altså. Og igjen, samme som på B-seksjonen så slo han Bagger-Jon fra nabopeggen. Skal sies at A1 ikke har virket som noen bra peg hele uka da.

På B kom det opp en skikkelig bra vekt. 58480 gram. Og det var han som lå på 3.plass totalt etter igår, Mikael Åslund. Han satt midt på seksjonen på B3. Bak han så falt det helt ned til 17,6 kilo for Patrik på B6.

På D hadde det atter en gang vært bra fiske. 6 av 7 mann over 18 kilo og toppvekten var vel også høyeste vekt for hele Lappland i år. Nemlig 64980 gram til Urban. Urban har nå 4 av 4 seiere på sine turer i Sällsjøen, så der har vi en jobb å gjøre for å stoppe seiersrekka hans. ;-) Men altså vekter på 64,9, 46,7, 29,9 og 23,2. Tipper det egentlig var lika bra fiske her igår når jeg satt der, men var altså umulig å få fisket grunnet vinden.


Så da vant Mikael Åslund Lappland Bream Master 2014. Han vant også første gangen Lappland ble arrangert tilbake i 2011, så er ingen tilfeldighet at det ble akkurat han. Sluttvekten hans ble 140.580 gram, og var hele 37 kilo forran nr 2 som ble Bagger-Jon fra Danmark med sine 103 kilo. Disse 2 var dem eneste over 100 kilo i år. Var veldig tett på dem 3 neste plassene. Patrik kom på 3je, 320 gram forran Roul, som igjen var 640 gram forran Urban. Falt 4 kilo videre ned til Tjäder på 6te og videre 2 kilo ned til meg på 7de. Brodern havnet tilslutt på 10.plass.


For morroskyld lagde jeg en resultatliste der det går på plassiffer på seksjonene. Jeg har ikke noe imot at det går på maximal vekt over 4 dager, bare så det er sagt, men lagde likevel ei liste for å se hvordan det hadde gått da. Sier litt om hvem som kanskje har hatt mere flyt på hvilke dager dem har sittet på hvilke seksjoner. Mikael hadde uansett vunnet med sine 1+3+1+1, og jeg ville kommet på 2.plass med mine 1+2+2+1, og Jonas på 3je med 2+1+2+4.




Alt i alt var det igjen veldig morro å være med på Lappland Bream Master. Treffer man perfekt med brasmegyting, vær etc, så tror jeg vinneren av Lappland kommer seg over 300 kilo, og kanskje helt opp mot 400 kilo. Mener det skal være fullt mulig å dra 150 kilo på en dag, iallefall på B og D seksjonen. 

Jeg var nok litt uheldig med tanke på at jeg satt på B-seksjonen dag 1, og når jeg havnet på den andre virkelig gode seksjonen, altså D-seksjonen, så blåste hele dagen bort. Jeg mener selv at dette er hovedgrunnen til at jeg ikke kom høyere i år. Men kan også legge til at jeg hadde bra pegger. B7 er jo dyp og fin, A4 er bra langt ute og C5 er vel også kanskje C-seksjonens beste peg.

Under premieutdelingen så opplyste Leif at han måtte vurdere om det ble Lappland Bream Master 2015. Er jo endel jobb med røjning, få tak i gavepremier, prøvefiske etc. Men jeg og MANGE med meg krysser fingre, tær, armer og bein for at det skal bli Lappland 2015. Du og Harriet gjør en kjempejobb. Tusen takk for dem 2 årene jeg har fått deltatt, og håper at det blir iallefall 1 opplaga til. Leif vil ta avgjørelsen i januar 2015, så følg med på hjemmesiden.

Avslutter årets blogging fra Lappland Bream Master med vinneren av festivalen i både 2011 og i 2014, Mikael Åslund! Grattis kompis!

Mere bilder, resultater med mere kan finnes på arrangørens hjemmeside: http://lapplandbreammaster.com/


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment