Totalt antall sidevisninger

tirsdag 8. juli 2014

2014-06-28 Emsen - 24 timers

Lå en stund an til at denne kom til å krasje med Horrmundshelgen, men med litt lobbyvirksomhet av min gode venn Roul Steiner, så ble stevnet lagt til helga før Horrmund. Perfekt, for dette er en konkurranse jeg syns er artig å delta på.

Bloggen fra forrige gangen jeg var her kan leses her: http://gabloggen.blogspot.no/2012/07/2012-07-08-emsen-24-timers-tavling.html

Dette var det 20de året på rad denne konkurransen ble arrangert, så et jubileumsår.

Jeg og Tonje ville få til en optimal inngang til stevnet. Er jo lang tid å fiske 24 timer i strekk, så Tonje googlet litt og fant en Bed&Breakfast bare 1 km fra strekka og fikk booket et rom der fra fredag til lørdag. Det medfører jo at vi kan sove til 1 time før trekking, altså til ca kl 08.00 istedet for å måtte stå opp kl 4 og dra fra Askim kl 5 på morgenen.

Jeg hadde igjen en del caster og dødmaggot fra Lappland, samt at vi hadde bra med mark og tok også med oss et brett med mais. Ingen brasmer skulle sulte i nærheten av peggen vår gjennom helga.

Normalt så holder jeg meg til duppfiske, men 24 timersstevner er et stevne der jeg gjør unntak for meg selv. Både av bekvemlighet og at man blir jo halvrar i hodet av å stirre på en dupp i 24 timer. Planen var vel å fiske slider fram til 23 på kvelden, så feeder fra 23 til 04, så fiske slider ut tiden igjen. Men vi får nå se hva som skjer. Forrige gang jeg var med hadde jo vinnerlaget kun fisket 8 meter toppknytt, så det kunne jo hende igjen. Og det hadde ikke vært meg imot nå når jeg har 2 stk Colmic Power 100 som er noen maskiner av noen stenger.

Jeg og Tonje dro fra Askim på fredag ettermiddag i 16 tiden, og var fremme på B&B ved Emsen kl 20. Kjapp innsjekk og gjorde opp for rommet med en gang. Tonje sov vel faktisk før kl 21, mens jeg ble liggende på senga å lese Match Fishing Magazine frem til 22.30 eller noe før jeg sovnet.

Sto opp kl 8 og fikk en deilig hjemmelaget frokost på kjøkkenet til vertene. Takket for maten og oppholdet og dro bort til sjøen.

Hadde bestilt litt maggot av Roul ettersom jeg kunne trenge endel av det om det skulle bli litt mortfiske. Han leverte som lovet, så takk for agnet Roul.

Viste seg at vi var 6 lag i år. 4 lag skulle da sitte nedenfor der vi trekker, mens 2 lag skulle bort på rasteplassen og den plassen jeg og Tonje satt på forrige gangen.

Hadde lyst til å trekke peggen lengst til venstre, men er vel mulig å vinne fra alle pegger, så er vel egentlig ikke så farlig. Er litt greit å trekke en plass der man sitter greit på land også. Der jeg satt sist var jo ute i vannet på et glatt undervannsskjær, samt at det var greiner over hodet som gjorde at jeg ikke kunne fiske lengre toppnytt en 7 meter. Så om jeg kunne få en peg som var finere på land en den, så hadde jo det vært greit.

Jeg og Tonje trakk som lag nr.3 og peggen lengst til venstre hadde allerede gått. Jeg prøvde igjen trikset med å si Tommy Strengelsrud før jeg stakk hånda oppi trekkehatten, og opp kom peg 5. Rasteplassen. Var vel umiddelbart ikke så happy med det, men der er det iallefall greit å sitte på land og ikke noe greiner over hodet. Brodern og Jørn trakk som neste lag, og dem havnet på peg 6. Den peggen jeg og Tonje fisket sist. Så da havnet begge dem Norske lagene borte i andre enden på sjøen.

Her er utsikten på peg 5. På landet til venstre i bildet er peg 1-4.
Var lettest å sette opp seatbox til venstre på peggen, så latt Tonje sitte der, og jeg satt meg rett til høyre for hu igjen. Jeg rigget opp 2 stk 9 meter baggerstenger, en 4 og 5 meter til mort, 2 sliderstenger og 1 feederstang. Hadde en feederstang til klar i baggen om jeg skulle trassle. Merket lengden jeg skulle fiske på fra i buske oppe ved veien og 29 meter lengre bort merket jeg ei stripe i veien. Skulle jeg trassle så kunne jeg alltids gå opp dit igjen å justere inn kastelengden riktig igjen.

La i 15 appelsiner på 9 meter toppknytt og et uvisst antall håndfulle på slideren. Men var vel rundt 50 baller tenker jeg. Vinden blåste fra høyre mot venstre, og vinden tok seg opp utover dagen. Viste seg rimelig kjapt at 16 grams Cralusso Zero driftet relativt fort, og ettersom Tonje satt rett til venstre for meg, så driftet jeg rett inn i hu. Dette gjorde at jeg la fra meg sliderstanga og fisket feeder istedet.

Utsikt fra peggen. Jeg fòret rett mot spissen av odden.
Var ingenting å få på 9 meter, og sparsomt lite fisk på kortstenger etter mort, så mesteparten av fokuset ble der ute på feederen. Var noen få mort og hektossørv der til å begynne med, men gikk vel ikke mere en et par timer før vi fikk noe brasme på feeder. Brodern kom ganske raskt bort for å prate, og dem hadde ikke fått noe brasme ennå, men hadde litt mort å fiske på kortstenger.

Brasme på feeder
Det blåste og regnet konstant  fra vi startet og tidvis måtte vi holde fast parasollen mens vi fisket. Jesper Dyberg var innom å tittet litt, og da fikk vi også vite hvordan det gikk med dem andre lagene. Brodern sitt lag viste vi at så si ikke hadde brasme og også ikke all verdens med mort. Roul sitt lag hadde noen få brasmer, men ikke noe mere. Dem 3 siste lagene hadde ingen brasmer og så si ikke mort heller.

Tonje gikk å la seg for å sove kl 00.30 og da var vel jeg oppe i 39 brasmer. Ikke mye med tanke på at jeg på samme tiden i fjor hadde ca 90 brasmer. Men var jo helt klart at fisket var dårligere denne gangen. Kaldt, regn og vind må vel ta endel av skylden.

Det trå fisket fortsatte frem til kl 3, men så hadde jeg en litt bedre periode fra kl 3 til ca kl 5 da Tonje sto opp igjen. Mener jeg var oppe i 65 brasmer når Tonje var tilbake på seatboxen. Neste fisken jeg fikk når hu var tilbake på plass var en suter. Alltid morro å få det.

Var en og annen fisk og plukke videre utover på morgenen også. Tonje fikk blant annet 2 suter, hvorav den største av dem 2 var på hele 1760 gram. Flott fisk. 

Jeg tok meg en tur å pratet med brodern sånn ca i 8-tiden på morgenen, og da hadde han akkurat fått 3 brasmer på 4 kast med slideren. Vinden hadde snudd også, så nå hadde vi vinden rett i ansiktet. Det er jo bedre for meg ettersom da ville ikke duppen min drifte bort til Tonje. Jeg gikk da rett tilbake til peggen min for å fiske slider. Var litt brasmer å få på det også. Fortsatt trått, men fikk da en og annen. Når kl var 11 og det gjensto en time, så hadde jeg 92 brasmer. Satte meg et mål om å nå 100 fisker. Hadde ikke helt troa da, for bettet tilsa ikke at jeg skulle klare ei brasme hvert 7,5 minutt. Men fikk greit i starten der, og når det gjensto 30 minutt så trengte jeg kun 3 fisker til. Og kl 11.50 så var jeg allerede på 100. Prøvde febrilsk å få 1-2 til, men fikk ikke flere, så endte på eksakt 100 store.

Tonje endte vel på 31 brasmer, 2 suter ca 10 mort og 1 snørrgjørs. Siste timen når jeg fikk 8 stk, så fikk hu kun 1, så på slutten der så var helt klart slider den rette metoden for å ta brasma.

Tonje sine 33 store og noen morter veide ca 24 kilo.
Jeg har ikke catcherbilde av min egen fangst, men mine 99 brasmer, 1 suter, ca 20 mort og 3 sørv fordelt på 3 keepnet veide ca 72 kilo. 

Husker ikke helt fangstene til dem andre lagene, men mener peg 1 hadde 19 kilo, peg 2 ca 33 kilo, peg 3 37 kilo, peg 4 med Roul hadde 35 kilo. Pratet med disse under innveiingen og dem hadde så si blænket helt frem til kl 04.00 på morgenen. Utrolig bra stayerevne å sitte å blanke i 16 timer men ikke gi opp. Utrolig at det skulle ta så lang tid for fisken å komme inn. Hadde visst blåst inn i hjørnet der jeg og Tonje satt siste 14 dagene.

Jeg og Tonje veide inn tilsammen 97 kilo, og da gjensto kun brodern og Jørn. Viste at dem ikke hadde all verdens med brasme, og hadde vel ikke skremmende mye mort heller. Mener å huske at Jørn veide inn 17-18 kilo, og Tommy hadde vel ca 25 kilo, så dem endte på 42 kilo eller noe og ble nr 2.

Brodern hadde fått en suter på rett over kiloen, og det var ny PB for han på suter. Jørn fikk en sørv som veide ca 8 hg og det var ny PB for han på sørv.




Vinnerlaget med 97 kilo
Fant resultatene her: http://www.sfkwasa.se/



Trodde jo under trekkingen at vi hadde trukket oss bort, og jeg tenkte at da gidder jeg ikke si navnet til min bror før jeg trekker mere. Men viste seg vel at vår peg 5 alikevel var konkurransens klart beste peg, så da er det jo bare å fortsette å si navnet til brodern på trekkingene fremover. 

Arrangøren bekreftet under premieutdelingen at siste helga i juni nå vil være fast dato for dette stevnet, og da vil det aldri krasje med Horrmund som alltid er første helga i juli. Så da ser jeg frem til dette stevnet også neste år. 

Takk for i år, så sees vi neste år.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment