Totalt antall sidevisninger

torsdag 3. juli 2014

2014-06-16 Lappland Bream Master - Dag 3

Idag skal brodern på C, og ettersom vi fant ut på dag 1 at den som skal på D burde ha bilen stående nede på den bratte veien, så kjørte jeg brodern bort på C først, for så å dra til D selv.

Fikk båret all utstyret bort på til seksjonen. Er fort 200 meter å gå til seksjonen. Blir ikke noe lettere da jeg idag har blandet en helt full 40 liter med fòr og har med agn nok til å holde 500 kilo fisk på peggen i minimum 8 timer. Hehe.

Så utover sjøen og det var en heidundranes vind. Så ut til å være for hard til å fiske 13 m TAP, kanskje også for hard til 11 meter. Håper at Power 100 baggerstengene går å bruke, for diameteren på dem er endel lavere en på TAP'en.

Tid for trekking og jeg krysset fingre og tær for et høyt nummer. Mattias trakk først, og han fikk peg 7. Da var ene av dem jeg vill ha borte. Tror jeg trakk som nr.2, men uansett så fikk jeg peg 1. Neiognei, ikke bra. Den peggen ble det blænket på under dag 1, og 15 kilo på dag 2. BaggerJon trakk peg 5 og Harriet peg 6.

Jaja, skal alltid fiskes først, så jeg fikk rigget meg til. På bildet nedenfor ser dere vindstyrken vi snakker om idag. Hvor mange ganger har dere opplevd at håvringen står å blafrer i vinden som et flagg. Ekstreme krefter i sving.


Jeg hadde min sjanse til å henge med i sammendraget idag, og valgte å gå hardt ut på grunnfòringen. Nedenfor ser dere hva jeg la ut av partikler, KUN i grunnfòringa. Ble over en 17 liter bare med fòrballer.


Hadde ca 2-2,5 meter dyp på baggerstanga, og selv om det er klart grunnere en peg 5, 6 og 7, så er det dypt nok til at det skal kunne stå bra med brasme her. Loddet dypet 2 meter lengre inn også, men her var det bare 1,5 meter, og mye store steiner. 

Startet å fiske, og fikk noen brasmer med en gang på baggerstang. Hadde på 8 grams dupp, og valgte så stor fordi jeg måtte ha litt tyngde for å komme ut i denne vinden. Prøvde å gå ut med TAP også, men det var ikke sjans. jeg ble bare blåst av seatboxen når jeg prøvde å holde imot.

Jon på peg 5 bagget fra start. Brukte som dansker flest wagglertackle på toppknytt. Ikke feil i denne vinden det. Men det som var ennå større fordel for han var at han hadde over 3 meter dyp inn på 7 meter toppknytt. En 7-meter er betraktelig mye lettere å fiske med i en slik vind en 8,40 som min var.

Men kanskje det aller største problemet mitt for dagen var at jeg hadde busker både rett bak meg og på min høyre og venstre side. Uten disse så skulle jeg ha klart å kaste med baggerstanga, for den tåler ufattelig mye juling, og ikke hadde jeg brydd meg om den knakk heller. 


Her ser dere bilde tatt rett under spraybaren. Ikke mulig med vanlig baksleng for å kaste ut.
Så ikke kunne jeg kaste vanlig pga buskene, ikke kunne jeg ta underhåndskast grunnet altfor hard vind, så eneste sjansen jeg hadde var å ta et slags backhandkast fra venstresiden. Når jeg sto klar til å kaste ut med stanga rett i været, så sto 8 gramtacklet rett ut i vinden. Akkurat som et flagg. Helt sinnsykt. Måtte stå sånn å vente på noen bittesmå opphold i vindkulene slik at jeg noenlunde klarte å kaste ut. Sjelden jeg klarte å strekke tacklet helt ut, men fikk da endel fisk selv om jeg antagelig fisket både 1 og 2 meter på innsiden av fòret, og gjerne også 1-2-3 meter til venstre for fòret.

Men jeg hadde bra med fisk på plassen, bare så synd jeg ikke klarte å fiske etter denne. Jesper på D2 tok også innpå meg. Han hadde ikke sånne store busker bak seg, så han klarte lettere å kaste ut en meg. Ikke lett uansett i denne vinden, men alikevel.

Mener å huske jeg endte på ca 45 brasmer og vederbuk. Jesper hadde ca det samme, og kanskje noen flere. Jon var det ikke noe å gjøre med idag. han satt med  7-meteren sin og fisket bra hele dagen. Det utrolige var kanskje at Mattias på peg 7 ikke fikk ei eneste brasme. Kun 3-4 morter.  Var sikkert helt umulig å få kastet ut der også. Han satt med vinden mere rett i ansiktet, mens jeg hadde vinden fra høyre mot venstre. Nesten rett sidevind, noe mot ansiktet.

Jon veide inn 62940 gram og vant suverent. Det skilte kun 240 gram mellom meg og Jesper. Gudskjelov i min favør. 30020 mot Jesper's 29780 gram.

Med kun 30 kilo idag tippet jeg at jeg var borte fra sammendraget, dessverre. Utrolig kjipt at det skulle være ekstremvind idag, for tror det kunne vært mulig med 70-80 kilo + + idag.

På dem andre seksjonene da.

På A-seksjonen så vant Mikael med 25740 gram På min peg fra igår. Alt på feeder tror jeg det var. Daniel på Liss sin peg (2) fikk kun opp 11,9, så må ha vært klart mindre fisk her en da Liss satt der igår.

På B-seksjonen så begynte det å nærme seg vektmessig for standard B, men ikke helt. Tjäder vant på 43,9 kilo fra peg 6, men så falt det helt ned til 21,5 fra peg 2 med Liss. Tipper disse også hadde ganske så stor utfordring med vinden.

På C-seksjonen så var det tilnærmet helt dødt igjen. Berndt hadde lurt opp noen brasmer på feederen siste timen og vant på stusselige 16,1 kilo. Brodern klarte kun 4,7 kilo med mort idag og ble nr.5 på seksjonen med det. Brodern brukte for mye tid på å prøve å få brasme. 4 kilo med mort dro han opp på en times tid, noe som betyr han hadde bedre drag på morten idag en jeg hadde på dag 1.


Så da var D-seksjonen atter engang beste seksjonen. B er pågang, men ikke bra nok ennå, C-seksjonen er relativt ustabil og A-seksjonen fisker på det jevne.

Så totalen da. Roul, Patrik og brodern hadde fått lite fisk idag, så skulle endre seg litt i toppen etter dagens fiske. Jon reise rett opp i ledelsen med sine 62 kilo fra idag og hadde rundt 27 kilo fra før av. Han ledet nå med 89.740. Hakk ihjel lå Roul med 88,180. På 3je lå nå Mikael med 82,1 kilo. Jeg hadde fått karret meg opp på 10.plass med 60.280 gram og lå midt i en samling der det var tett som hagl. Brodern lå bare 900 gram forran meg. Han skulle på A som normalt ikke gir dem høyeste vektene, og jeg skulle på C som har vært litt ustabil i år.


På C i morgen skal jeg sitte sammen med:
-Tjäder
-Hans og Erik Bjurström
-Wally
-Lennart 
-Sven-Erik

Tjäder ligger forran meg i sammendraget, så må se om jeg klarer å komme meg forbi han da. Jon og Roul skulle på A, så kan ikke se for meg at dem skal klare noe særlig mere en 20-25 kilo. Jeg ligger nesten 30 kilo bak dem, så må ha 50-60 kilo om jeg skal hevde meg i sammendraget. Mikael som ligger på 3je skulle på B, og våkner den strekka opp og han sitter bra på seksjonen så kan han bli farlig i sammendraget.

Tiden vil vise. God natt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment