mandag 2. mars 2015

2015-02-28 Lag-NM på Røgden

SFK Acerina stilte 4 lag til start. Førstelaget taes ut ved hjelp av NC-serien totalt, mens resten av lagene dannes uten et sett med regler. Jeg hadde nok poeng i NC-serien totalt til at jeg havnet på førstelaget, sammen med Christer og Gunnar.

Hadde booket overnatting i forkant på Skaslien, Kirkenær.

Var fremme på Røgden kl 9 på morgenen, 1,5 time før utgang. Vi på laget mitt hadde sett på kart i forkant å sett ut en par områder som vi vurderte. Ruslet sakte utover dit og tittet litt på hvor dem som antagelig kjente litt til sjøen gikk. Ingen fra Acerina har fisket her før, så er litt vanskelig å vite.

Vi endte opp på den plassen vi selv hadde funnet på kartet. Var ingen av dem vi anså som kjente på sjøen som var her, så det var vel ikke noe spesielt godt tegn.

Startet å fiske, og bunnforholdene virket jo veldig fine. Grunner og kanter overalt, men slik er vel hele sjøen omtrent. Jeg fikk ikke fisk før i 10de hullet eller noe. 10 meter unna en junior fra Pimpel Sør som satt å plukket litt. Fikk en i ene hullet og 2 i hullet ved siden av, deretter en del bomhull igjen.

Stakk over til andre siden av grunna etter hvert. Der Christer og Gunnar satt. Dem hadde fått bedre en meg, men absolutt ikke bra dem heller. Og allerede hadde det gått 1 time. Christer hadde 18, Gunnar 17 og jeg kun 4.

Jeg borret et hull til og fikk 1 på tafsen. Slapp ned myskaen for å teste, selv om det var 5 meter dypt. Går jo tregt med myska på slikt dyp. Fikk en par til på det, så kom Christer og Gunnar og vi ble enige om å stikke inn mot land å lete opp fisk. Jeg var helt enig i at vi måtte finne på noe annet, men først ville jeg prøve litt til i dette hullet ettersom det var så langt mitt beste hull.

Dem stakk i forvegen, og jeg lurte opp noen til på myska. Prøvde et gammelt hull ved siden av og fikk en par der også. Men prøvde yttligere 2 gamle og 1 nytt hull til uten å kjenne noe mere. Da var det på tide å stikke etter lagkompisene mine inn til land. Men jeg hadde da gått fra 4 til 13 på en liten stund der.

Kom over, og Gunnar sa han hadde fått 5 stk her ved land. Christer hadde ikke hatt napp ennå. Prøvde å borre 3-4 hull å fiske tafsen, men kjente ikke noe. Tenkte da å prøve myska her også. Og da fikk jeg fisk. Var et lite skjær som stakk opp der, og plukket litt fisk i 5-6 hull på nordsiden av dette skjæret. Sa ifra til Christer at jeg fikk klart bedre på myska en på tafsen.

Var et hull jeg hadde fått 5-6 relativt raske fisker i, så klarte sena på et underlig vis å ryke 30 cm fra føleren på stikka. Ble forbanna for det brant hullet mitt. Startet å få fisk i hullet 5 meter unna. Plutselig så kjærver jeg sena inn i 3 meter sene, og fattet ikke helt hva som skjedde. Viste seg at fisken jeg mistet i forrige hullet hadde tatt i dette hullet. Varpet den opp, knakk nakken og kastet den i sekken uten å merke at den hadde en mormyska i svelget og 3 meter sene hengende ut. Ganske utrolig historie syns jeg. Hehe

Ble dødt ved dette skjæret, så borret meg i retning starten. Fikk  3 fisker i siste hullet og endte på stusselige 37 fisker. Utrolig nok mere en både Christer og Gunnar. Så da har jeg i alle fall ikke dratt ned laget. Men vi ville uansett ikke være i nærheten av noen premie med 3 dårlige vekter.

Christer hadde pratet med Frode Nerberg som sa at 10 min før Christer kom så hadde bettet gitt seg. Han og Torild hadde fått bra fra start og til rett før Christer kom. Viste seg at Torild veide inn 4066 som var dagens nest høyeste vekt totalt sett. Frode hadde 3450, og det var også høyt opp individuelt i dag.

Min pose med 37 abborer veide 1048 gram, og det gir et snitt på 28,32 gram. Gunnar hadde 854 gram og Christer hadde 836 gram. 2738 gram på Acerina 1 som ga en stusselig 29 plass av 45 herrelag.

Beste laget fra Acerina ble vårt andrelag bestående av Tonje, Jan Morten og Håvard. Tonje ledet an laget med den flotte vekten av 3668 gram. Hu var da nr.3 individuelt totalt i dag, mens Håvard hadde 1392 gram og Jan Morten 1352 gram. Totalt for laget 6412, som ga en 6.plass i lagkonkurransen.

Vant gjorde Raufjøringen 1. Tom Erling dro lasset med dagens høyeste vekt, 7640 gram. Han kunne for øvrig kommet på 4.plass i lagkonkurranse alene med det. Han hadde med seg Dag Even som også hadde en respektabel pose på 2870 gram, mens 3je mann på laget, Finn Erik Lerdalen mest var glad for at dem 2 andre dro i land dette alene, for Finn leverte kun inn 354 gram. Totalt hadde vinnerlaget 10864 gram.

Nr.2 ble Pimpel Sør 1 med Hesmyr, Riksfjord og Gilbu. 9502 gram. Og Pimpel Sør 2 fikk bronsen med 7812 gram. Det laget besto av Remi, Luci og Lindgren.

Foto: Ole G

Fullstendige resultater her: http://www.raufjoringen.no/nyheter/?idr=949

Når jeg kom i land så hørte jeg at Tom Erling hadde fått 240 fisk i et hull. Hadde hørt at fisken kunne stå veldig samlet her, men det virket da noe i overkant. Jeg er ikke noe stor fan av rykter, så jeg oppsøker heller kilden. Så gikk da til Tom Erling å slo av en prat. Han hadde noen greie hull, men ikke i nærheten av 240 i et hull. Ikke sikkert han hadde 240 fisker engang. Han bruker ikke teller, og hadde heller ikke telt fisken i dag.

Eller så fikk jeg høre i ettertid at noen hadde sett litt sprellede fisk på rista. Fikk vite det altfor sent til å få gjort noe med det der og da. Men sørget for at personen med sprellende fisk på rista fikk en tilbakemelding, så da skjer ikke det igjen fra den personen.

Generelt sett er bra arrangement. Er det noe jeg skal pirke på så er det hvordan dem hadde satt opp ristene i forhold til vekta. Det var vekta som ble det forsinkende leddet. Så når folk hadde hatt sin fisk på rista, så måtte dem langt bak igjen for å stille seg i veiekøen. En mulighet kunne vært å tatt ristene ned på isen, så går man slusa oppover til man skal på vekta. Noen pratet om at det kunne vært brukt 2 vekter for å få fortgang, men jeg er enig med Raufjøringen på at dem kun brukte 1 vekt i dag. Skulle mann brukt 2 så kunne damelagene gått på den andre, men det var såpass få, så hadde ikke spart så mye.