Totalt antall sidevisninger

mandag 16. mars 2015

2015-03-13 Avreise til Nordisk mesterskap, samt trening på Siksjön

På Lyseren ble jeg spurt av Dag Even om jeg ønsket å stille som kaptein for det Norske laget som skulle delta på nordisk mesterskap i Sveg. Det er en ære å bli spurt, og en oppgave jeg selvsagt takket ja til. Er litt jobb involvert, men når «jobbingen» har noe med fiske å gjøre så er det bare en lek.

Visste at jeg kunne ta med meg en vicekaptein, og tenkte øyeblikkelig på Jim som er meget kjent på sjøene i Svegområdet. Tenkte også på Christer som jeg ser på som beste norske fisker siste 3 år, og er utrolig god på taktiske valg.

Spurte forbundet om jeg kunne få med begge, men fikk kun ta med 1 av dem. Etter å tenkt meg om litt så gikk jeg for lokalkunnskap denne gangen, så valget falt altså på Jim.

Årets lag består av følgende personell:
Junior Jenter
Therese Larsson Jernberg
Odal SFK
Junior Jenter
Mina Karoline Grenberg
Åsnes JFF
Junior Jenter
Thea Emilie Rudshaug
Odal SFK
Junior Gutter
Sittichok Sila
SFK Pimpel Sør
Junior Gutter
Rolf Magnus Grenberg
Åsnes JFF
Junior Gutter
Vegard Rindal
SFK Pimpel Sør
Damer
Tonje Hauger
SFK Acerina
Damer
Kjersti Solli
SFK Raufjøringen
Damer
Kirsti Eriksson
SFK Raufjøringen
Herrer
Thomas Hesmyr
SFK Pimpel Sør
Herrer
Finn Erik Lerdalen
SFK Raufjøringen
Herrer
Tom Erling Haugen
SFK Raufjøringen
Veteran Damer
May Leikåsen
Hof Vestre JFF
Veteran Damer
Ruth M Ramstad
SFK Raufjøringen
Veteran Damer
Sonni Ingunn Sangnes
Gjøvik og Toten SFK
Veteran Herrer
Terje Lindgren
SFK Pimpel Sør
Veteran Herrer
Roy Fjeld
Eidskog JFF
Veteran Herrer
Knut Vadholm
Oslo Sportsfiskere

I tillegg var da som nevnt Jim med, Tor-Ivar, Ole G, Halfdan, Kenneth J, Kjell Ivar, Vidar og Finn Willy. Totalt 27 stk fra Norge.

Ukene frem til avreise så ble det litt koordinering av kjøring, romfordeling og agnbestilling. Tor-Ivar hadde ordnet med minibuss, som han kunne være sjåfør på, så da kunne inntil 16 personer være med på den. Og det er jo alltids noen som ønsker å kjøre selv. Romfordelingen satte jeg selv ut fra sammensetningen på folkene som skulle være med, og den tror jeg ble grei. Gunnar Johnsen sponset alt agnet til landslaget, samt støttepersonell som var med. Tusen takk for det Gunnar. Agnet hadde som alltid ypperste kvalitet.

Mandagen før avreise la Sveg ut hvilken sjø dem skulle bruke, og det ble Siksjön. Har vært en del konkurranser der før, så fikk skrevet ut litt resultater så man kunne se hva sjøen har gitt før. Jim hadde vært på sjøen 2 ganger før, så det er jo ypperlig. Brodern hadde også vært her for 2 år siden, og da ble han nr.2. Jeg fikk litt info av han før vi skulle dra.

Torsdagen kom og det var tid for avreise. Jeg og Tonje kjørte opp til Finn Erik i Kongsvinger, og ble med minibussen derifra. Alt gikk knirkefritt til Sveg. En del av dem som kjørte privatbiler hadde allerede ankommet. Innsjekken på hotellet gikk bra for alle. Kjersti fikk dessverre ikke løsrevet seg fra jobben før relativt sent på kvelden, så hu og Jim var ikke fremme før 01.30 på natten, men dem kom da i alle fall helskinnet frem.

Jeg ønsket at vi tok et lagmøte på torsdag kveld, for å diskutere litt hva vi kunne tenke på under treningsfiskingen i morgen. Veldig synd Jim ikke hadde kommet ennå, for han kunne gitt oss god info på dette møtet. Vi skulle da fiske søndre delen av Siksjön, mens selve nordisk skulle gå på nordre delen. Prøve som lag å finne ut mest mulig om sjøen. Fra tidligere stevner så antok man at vinnervekten ville bli et sted mellom 3 og 7 kilo. Hvilke dyp går fisken på? Er dem borrsky? Hva med blank is vs snøflekker som det fantes noe av langs land? Pimpel, tafs eller myska? Hvilke agn fungerer? Ville snittet være ca 100 gram som man hadde hørt? Var det da en del på 200 gram, mens resten på 10 gram tro? Ville gammelhullsfiske virke? En fisk her og der, eller bom bom bom, så et hull med 10 stk i? Jo mere vi klarer å finne ut, samt dele på lagmøtet neste kveld, jo sterkere vil laget stå under selve nordiskdagen.

Etter en natts søvn på hotellet, frokost, så dro vi til Siksjön. Kun 20 min kjøring sørover fra Sveg. Vi kjørte minibussen samt våre private biler. På dem 3 landslagene er det ca 60 deltakere, samt at det var noen utenfra som også kom. Ble sagt at vi var ca 80 fiskere på isen i dag.
Dagens område var alt sør for den røde streken

Jeg dro helt ned i sør. Lå i front hele veien, og ble så si helt alene nedi der. Ikke noe godt tegn kanskje, men så jo utrolig fint ut nedi der. Startet med en stor stein som sto opp av vannet midt uti det sydligste bassenget. Var en til som satt på andre siden av steinen.

Borret langs med steinen og sivet sør for steinen. Varierende og fint dyp, men ikke tegn til fisk. Han på andre siden av steinen borret 3-4 tette hull etter en stund der, så han måtte vel å vært borti noe. Jeg dro videre sørover rundt på baksiden av den store øya nedi der. Ingenting. Utenfor bekkutløpet. Ingenting. Dro videre over på østsiden av sjøen det det sto opp et nydelig lite skjær. Ingenting. Så Laxen fikk en 100 meter fra meg. Satte meg på 50 meter på han. Ingenting. Han spurte om jeg hadde fått noe, men det hadde jeg jo ikke. Han fortalte tilbake at den han fikk i det hullet var hans første fisk for dagen, og vi var allerede 1t 30 min inn i konkurransen.

Jeg skar tilbake til øya og fisket nordøstre hjørnet på det. Fikk et napp. Skvatt, og klarte ikke kroke. Nytt napp, men bommet igjen. Ennå et napp som jeg bommet på. Støtet dem i pilken tro. Byttet til pimpel, men kjente ikke noe på den. Ned igjen med tafsen og da klarte jeg å kroke den. Abbor på 8 gram. Juhu. Hehe. Nedi igjen, og nappet igjen, og denne gangen var det en ordentlig fisk. 80 gram. Så ble det dødt. Borret 4-5 hull til i området, men ingenting.

Hadde samlet seg 4-5 mann på vestsiden av steinen nå, så borret meg ditover med 100 meters mellomrom. Prøvde en par av hullene som var borret tett der, men ingenting. Fortsatte å borre med 100 meters mellomrom nordover. Fikk en abbor midt uti der. Borret 3 hull rundt, men ingenting. Kom til første sundet sett sørfra, og da så jeg at ene svenske junioren fikk en fin fisk på ca 2 hg. Borret 20 meter utenfor han, og fikk en 80 grammer selv. Ingenting rundt.

Dro videre nordover, og slo av en prat med Krister Bergmann som også var på vei nordover. Han hadde fått 21 fisker. Så da hadde han gjort det klart bedre en meg i alle fall. Han fortalte også at han forventet at det ble akkurat like dårlig i nord i morgen som det har vært i sør i dag.

Så at Jesper satt mellom øya og land. Så han fikk en i gammelt hull også. En liten 30 grammer. Han måtte ha fisket mange gamle hull, for borret hans sto vel 60-70 meter fra der han satt. Jeg gjorde et hull 40-50 meter sør for Jesper og fikk en 60 grammer der. Ingenting rundt.

Gikk til nord for øya, og der var det skygge langs land og snø 10-20 meter utover på isen. Traff på Laxen som satt her nå. Han gikk rundt i gamle hull. Jeg kunne rapportere om 5-6 fisker. Han var oppe i rundt 30 sa han. Hadde fått et hull med en gang han kom hit som ga 15-20 fisker, og også klart å snike opp 1-2 i noen av dem gamle hullene rundt.

Jeg borret på dem flekkene på snøen som det ikke var borret på. Kom opp til den Svenske kapteinen Engvall, og fikk et hull der som jeg tok en på tafsen med en gang jeg kom ned. Fikk 3 kjappe til på tafs. Men så døde det. Nedi med myska, og fikk sneket opp en til. Borret 5 meter forran, og fikk en til der. Ikke noe i dem gamle hullene rundt.

Fortsatte da nordover på små flekker på snøen som var uborret. Rakk bare en par hull til før alle 4 timene var borte.

Endte på 12 stusselige fisker. Fysj å fy. 712 gram som ble 20 plass av 25 i HS. Snittet på abborene var da 59,3 gram.

Ruslet innover igjen, og da jeg kom til starten så var det en par av dem lokale som spurte om det var jeg som hadde vært aller lengst sør, noe jeg kunne bekrefte. Dem hadde nesten syntes synd på meg, for dem visste at nedi der er det ALLTID dødehavet. Noen jeg selvsagt kunne bekrefte at det også var i dag. Jeg må starte å ta hintene snart. Blir jeg helt alene et sted, så er det mest sannsynlig en god grunn til det. Hadde det vært bra i sør, så hadde helt sikkert folk som Jesper, Thomas Larsson og Jörgen også dratt langt. Jaja, satser på å ta læring av feilene snart.

Var da noen som hadde fått litt fisk i dag. Usikker på hvor vinneren, Stefan Spänner hadde sittet, men han hadde klart å skrape sammen pene 5,6 kilo. Martin Södergård som ble nr.2 med 4,7 satt rett ved starten/sperringa, og Jesper som ble nr.3 på 3,9 visste jeg også hvor hadde sittet. HV ble vunnet av Lars Gullstrand på 3,2 og Svenske junioren Ömann vant sin klasse med ca 2 kilo. Det var han som jeg så fikk den 2 hg abboren.


Nytt innlegg fra fredagskveldens møte samt selve nordisk kommer innen neste døgnet håper jeg på.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment