Totalt antall sidevisninger

onsdag 25. mars 2015

2015-03-22 Isfiskekonkurranse på Skrukkelisjøen

Egentlig skulle det være konkurranse på Storsjøen i Odalen denne dagen, men grunnet dårlig is så måtte den avlyses. Ikke vært noen konkurranse på Skrukkelisjøen i år, og jeg og Christer tenkte at vi kanskje skulle sette opp et stevne der som erstatning til Storsjøen. Christer tok en telefon til Hellerud og Hønsen bare for å sikre seg at det er greit. Det er jo på en måte en sjø i deres teig.
Fikk navn på grunneier i området Skrukkeli av Eidsvoll Skog fiskeren Atle Nordheim, som er kollega av meg på jobben. Ringte han karen og fikk godkjenning til å fiske, men at alle måtte løse inn fiskekort. Ettersom dette ikke er i min teig, så ønsket jeg ikke å ta opp diskusjonen angående fiskekort eller ikke. Er jo bare en 50-lapp, så det klarer vi. Spurte hva fiskekortpengene ble brukt til, og dem gikk tilbake til vassdraget fra Øyangen og ned til og med Skrukkeli.
Grunnen til at jeg egentlig ikke ønsker å betale fiskekort er at jeg mener vi kun gjør sjøen godt med å ha konkurranse der. Vi tar ut hundrevis av kilo med småabbor, noe som gjør at dem abborene som blir igjen får mere mat hver seg, og kan da vokse seg fortere frem til å bli mere attraktiv for en sportsfisker.
Uansett, info om stevne ble lagt ut på bloggen min, og jeg håpet på alt fra 50 til 100 personer skulle komme. Kunne fort bli opp mot 100 om alle som hadde tenkt seg på Storsjøen kom hit, men visste også at det var stevne på Letten på svenskesiden samme dagen. Er jo en del av folket som har kortere vei til Letten en til Skrukkeli, og da er det nok en del som drar dit i stedet.
Dagen kom, og viste seg at vi ble 54 stk til start. Helt greit oppmøte. Tonje hadde ordnet gavepremier slik at vi kunne ha en flott premie til en «tipp-vinnervekta»-konkurranse. Tror verdien på alt det Tonje hadde samlet i «kurven» var tett på 3000,-. Kom inn opp mot 60 tips på hva vinnervekten ville bli, så tror folk syns det var artig med en slik vri.
Kjapt opprop med dagens regler. Valgte ikke å sette noen jury i dag da dette er å anse som en vennskapelig kule. Skulle det komme noen tvister så skulle jeg nok alltids klare å løse opp i det på et vis uansett.
Jeg var meget usikker på hvor jeg skulle gå i dag. Til den plassen jeg vant oppvarmingskonkurransen til Nordisk i fjor, eller skulle jeg dra ned forbi sundet og videre ned mot sperringa? Ble stående igjen på starten å se litt hvor folk gikk. Virket som det bare ville bli en 6-7 mann på plassen jeg vant fra i fjor, men så plutselig var det en del som hadde kurs mot sundet som vrei av og gikk halvveis bakover igjen. Ble vell en 12-13 mann der jeg vurderte.
Ble til at jeg gikk dit jeg vant sist. Hadde jo angret som en hund om jeg ikke hadde gått dit, og det hadde vært bra der. Første hull, ingeting. Hull 2, 3, 4 ingenting. Gikk dypere, og fikk en abbor. Ennå litt dypere, og fikk en par til. Men dette var på 4-6 meter, og da går det litt sakte. Lagde vel 10 hull og hadde 6 abbor i dunken. Anna Lindgren satt ved siden av meg og fikk på en pen. Hu lurte på om det var gjedde her, men jeg sa at det trodde jeg ikke. Viste seg å være en abbor på 6-7 hg. Største jeg har sett i Skrukkeli noen gang. Etter mitt 10 hull, og hadde vel fisket i 20-25 minutter heiv jeg sekken på ryggen og dro sørover i sjøen.
Stoppet igjen på en plass jeg har fisket tidligere. Var litt fisk her. Bedre en der jeg kom fra i alle fall. Men også her sto dem litt dypere en normalt. 2-4 meter. Syns jo ofte 2 meter og grunnere er best på denne sjøen.
Ble fiskene rundt her til omtrent 2-timersmerket, og hadde ca 60 fisker. Altfor dårlig såklart. Regnet med å måtte ligge på minimum 1 i minuttet i alle 4 timene for å være med å kjempe om seieren. Altså minimum 240 fisk. Så Christer og Remi lengre sør i sjøen, og syns dem satt relativt rolig. Valgte å slenge sekken på ryggen igjen for å se hvordan det gikk med Christer.
Viste seg at han hadde 127 fisker, så han lå litt forran skjema til 240. Som forventet. Følte det da var for dårlig fiske å gå tilbake til der jeg kom fra, så dro bare 50 meter forbi Christer og satte meg der. Var litt fisk i alle hullene her. Ikke uvanlig på Skrukkeli. Allerede i andre hullet på denne plassen fikk jeg et bra hull der jeg fikk tett på 40 stk. Dem første på tafs, men klart flere på myska.
Christer kom brått forbi meg igjen. Han hadde nå 160 fisker, mens jeg hadde kommet meg opp i 115 eller noe. Christer 33, jeg 55 siste perioden. Så da kunne jeg kanskje klare å fiske meg opp til en noenlunde respektabel plassering igjen. Langt fra noen seier, men i alle fall på øvre halvdel.
Ble gående å fiske myska en del resten av konken. Prøvde tafs også, men fikk ofte bare 1-3 i hullene, og ingen godhull. På myska syns jeg at jeg fikk flere i hulla selv om det går litt saktere.
Endte på 163 fisker. Syns jeg plukket helt ok siste 2 timene, men fikk jo ikke mere en ca 100 fisker, og det er jo under 1 i minuttet. Ble nok litt lurt av at jeg mysket. Føler det går greit fort, men gjør egentlig ikke det.
Til sammenligning hadde Christer gått fra sine 160 sist vi møttes til 282. 122 fisker på samme tiden som jeg hadde fått 48.
På veien inn igjen så traff vi på Odd H og Kenneth. Odd H hadde 288 fisker og Kenneth hadde rundt 260 tror jeg han sa.
Traff på Hellerud, han startet i omtrent samme område som meg, og han hadde kun hatt ett eneste napp første timen. Snakk om at den plassen ikke var den rette i dag da. Han hadde gjort en forflyttning til en annen plass på sjøen, og første hullet han gjorde der fikk han 80 fisker. Og han hadde vel øset opp i de fleste hullen ut dagen virket det som, for han endte opp med 9090 gram og ble nr.2 totalt.
Odd H vant med sine 288 fisker og 9170 gram. Tom Erling ble nr.3 med 8720 og Christer ble nr.4 med 8585 gram Jeg ble nr 11 av 31 i HS med mine 5695 gram. Snittet på mine abborer ble da 34,93.
Tonje slo meg i dag og vant dameklassen med sine 5760 gram.
Foto: Ole G
Litt interessant er å se på snittet. Tonje hadde 143 fisker og et snitt på 40 gram. Jeg hadde som sagt snitt på ca 35 gram, og Christer med sine 282 hadde et snitt på 30 gram. Hadde Christer hatt snittet til Tonje så hadde han veid inn over 10 kilo og vunnet greit. Men syns ofte det er slik at jo flere fisker man har, jo lavere snitt har man også.
På tipp-vinnervektkonkurransen så var det 3 tips som var ganske nærme. 3je nærmest var Jack Frode. Han tippet 9043 og bommet med ca 130 gram. Therese Jernberg tippet 9220 og bommet med 50 gram. Den som var nærmest ble Christer. Han hadde et tips på 9150 gram og bommet da bare med 20 gram.
Ble totalt fisket opp 221,5 kilo med abbor på dagens konkurranse. Bra kultivering.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment