Totalt antall sidevisninger

torsdag 2. april 2015

2015-04-02 Totencup stevne 2 - Einafjorden

Så var det Eina igjen da. Jeg, Tonje og Christer i min bil. Dette må da være den sjøen jeg takler minst her på Østlandet. Vaksinert mot fiske av abbor på denne sjøen tror jeg. Har ofte dratt ut i retningen Brurholmen, men denne gangen ville jeg gjøre noe helt annet, så gikk bare noen hundre meter sørover. Vurderte faktisk å fiske sik eller mort også om jeg skulle være så heldig å få noe av det.

Ligger på 3.plass i Totencupen etter stevne 1 på Sillongen, men jeg kommer nok fort ned på bakken igjen etter Eina. Huus som leder cupen er ikke med da han dro på hytta i dag i stedet.

Startet i ei fin lita vik, og var jo ingen bombe at jeg ikke fikk noe der. Fisket annenhvert hull med tafs og myska. Så at Tove ble sittende igjen litt lengre ut i vika, men ville ikke bort å sjekke hva som skjedde.

Dro ut i et sund, men ingenting. Dro litt lengre sørover der jeg så Bekkensten og en til satt ganske rolig. Han ene av dem fikk en 2hg abbor når jeg nærmet meg. Borret bak, innsiden og sørsiden av dem uten å kjenne et eneste lugg. Hørte at Lars sa til han andre at han hadde 12 fisk. Han andre hadde 2 stk. En sik, og den abboren jeg så han fikk.

Ettersom jeg ikke fikk noe så dro jeg jo bare videre. Nordover nå. Kom opp mot Tonje og Christer. Så at Christer fikk en liten en. Jeg borret da 15 meter før jeg kom til han, men ingenting. Borret 10 meter på utsiden av han, og da kroket jeg en. Men mistet den nede i hullet. Den var litt for rask til at jeg klarte å fange den. Ned igjen og fikk en 10 grammer.

Neste hull fikk jeg 2 stk 10 grammere. Neste 4-5 hull kjente jeg ingenting, så da var det på tide å dra videre nordover. Så at Tonje fikk en hektos i et hull. Testet et gammelt hull som var 10 meter bak hu. Hadde et napp der som knabbet begge myggene, men klarte aldri å lure den. Dro da videre nordover.

Så Arnfinn satt der, og en barnefamilie litt lengre nord. Borret på yttersiden av barnefamilien, men fikk ikke noe. Men så at han karen i familien fikk en sik på ca 3 hg.

Var 5-6 hull i ei tett klynge 30 meter lengre nord, så testet en par av dem hulla, men ingenting. Så at Ole G satt ennå litt lengre nord. Han satt å tittet ned i hullet, så tipper han prøvde å lure noe sik.

Tonje hadde tatt et hull ved siden av Arnfinn, men ikke fått noe. Arnfinn hadde fått noen siker, og også mistet en fin en som hadde tatt myskaen hans.

Jeg ble jo da litt nysgjerrig, så stakk ned dit igjen. Borret 20 meter bak han, men kjente ikke noe. Arnfinn kom bort å pratet, og ga meg noen tips på hvordan jeg kunne få sik. For det var sik i området. Arnfinn sa at jeg måtte prøve det hullet han hadde mistet den store. Jeg hadde jo bare 3 stk 10 grammere i sekken, og kun 30 min igjen, så var såpass desperat at jeg takket ja til det tilbudet.

Satte på 1 rød maggot og slapp ned. Kom bare 50 cm under hullkanten før jeg fikk et løftenapp. Kroket, men bommet. Den knabbet maggoten min. På med nytt agn, og fortsatte å riste. Fikk ganske raskt en bitteliten sik på kanskje 60-70 gram. Moro.

Gikk vel 5 minutter til, så fikk jeg en sik på ca 150 gram. Fikk på neste 15 minuttene ennå 2 til. Så nå var jeg oppe i 4 sik på ca 20 min eller noe. Ble dødt nå, så prøvde i hullet ved siden av. Hullet Tonje hadde fisket når hu var hos Arnfinn. Fikk en liten en der også på 70-80 gram. På speakeren sa dem at det kun var 1 minutt igjen og da gikk jeg tilbake til det hullet jeg hadde fått 4 sik, og klarte å lure opp en til der med en gang. Så rakk jeg ingen flere før skuddet lød.

Men 6 siker med et snitt på litt over 100 gram siste 30 minuttene var jo en knall avslutning i forhold til dem 30 gram jeg hadde første 2t 30 min. Takk for veiledning Arnfinn, det gjorde at jeg ikke endte på 30 gram. :)

Kom i land og mine 6 siker og 3 abborer veide 730 gram. Havner jo selvsagt laaangt ned. 31 plass i HS for å være nøyaktig. Slo Christer da faktisk. Han havnet plassen bak meg med sine 705 gram. Bekkensten hadde 3,9 og leder vel nå cupen. Han vant vel også HV i dag. Kenneth veide inn 3,3 kilo og tror han ble nr.3 i HS i dag med det. Alle var abborer og fanget ved å gå frem og tilbake i 2 hull stort sett hele dagen. Kenneth er dyktig på slikt lirkefiske.

Vinneren i dag var en lokal Eina-kar, og han hadde i overkant av 5 kilo. Ryktene gikk på at fangsten besto av både sik, mort og pen abbor.
Jeg fikk med meg at nr.20 i HS hadde 1195 gram, altså langt mere en mine 730 gram. Samt at topp 10 i HV også hadde over 1 kilo. Så jeg havnet vel i bestefall på 50 plass i herrer i Totencupen. Nå når jeg har fått resultater så har jeg 30 HS forran meg og 19 HV, så jeg ble faktisk nr.50 av alle herrer over 19 år.
Bekkensten leder vel cupen, rett forran Ottosen.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment