mandag 13. april 2015

2015-04-12 Snertingsdalcupen dag 2 - Abbortjern

Ble en del stress i går ettersom jeg bestemte meg for å også være med i dag. Var ikke hjemme før 20.30 var det vel, så måtte man jo lage seg middag, samt lage matpakke til neste dag. Pakke koffert til flyturen i morgen. Knyte stikker til i morgen. Sålde fjærmygg. Etc etc. Men alt går fint når lysten til å fiske er så stor.

Jeg og Tonje dro da oppover i dag, og Tonje aker da ned igjen med Jan Morten ettersom jeg må rett til flyplassen.

Fikk meldt oss på ved skytterhuset og dro videre opp til Abbortjern.

Hva kunne man vente seg her i dag da. Odd H vant her i fjor med ca 6,5 kilo. Ser man tilbake til i går så var jo vekten der halvert. Skulle det halveres her også tro?  Og også denne sjøen er kjent for å levere første 1-1,5 timen, så veldig viktig å starte i rett område. Selv om selvsagt ingen vet hva som er rett område for dagen.

Sist gang hadde jeg, Magne Olav og Kenneth startet i samme område, men kun Magne Olav som fikk noe særlig, så ønsket ikke å starte på samme plassen. En del folk stakk til høyre, en del opp til venstre på det platået som går ut der, og en del ble også igjen ved starten på den ryggen som går skrått ut ved brygge.

Jeg valgte å starte ved brygga jeg også. Og ingen fisk såklart der jeg startet. Remi fikk fisk innenfor meg, og Tonje, Odd H og Christer fikk fisk utenfor meg. Uff da. Stakk bak Remi, men fikk vel ikke noe før i hull nr.6. Og kun 2 stk 40 grammere.

Dro videre oppover landet der mot noen områder som leverte litt i fjor. Så at en fra Gjøvik fikk noen hektosfisker, og Odd H 15 meter bortenfor han fikk også fisk. Jeg satte meg da 10 meter bortenfor Odd H igjen, og fikk gudskjelov noen der. Fisket meg videre bortover, og prøvde å holde kanten som gikk der.

Fikk plutselig et hull der jeg bommet på 2-3 napp på rad. Nedi med pimpel, og fikk 3-4 raske på den, og ene av dem var en 2hg fisk. Viktig. Nedi med tafsen og fikk en par til. Og tilslutt nedi med myska og fikk ennå et par. Og mistet en fisk på vei ned bare 1,5 meter under iskanten. Sikkert en ørret. Men kjentes ikke ut som mere en 100 gram. Odd H hadde mistet en pen fisk 15 meter bortenfor meg sa han. Hadde den med helt opp til hullkaten før tafsen røk.

Hadde gått 1,5 time nå, og da ble det jo veldig dødt såklart. Borret frem og tilbake men fant ikke fisk. Var på utsiden av der jeg og brodern fikk litt på pimpel i fjor, og der fikk jeg 2 på tafs i ene hullet og en på pimpel i hullet ved siden av, men så mange mange bomhull igjen.

Dro i retning starten igjen. Traff på Tonje, og hu hadde 36 fisker sa hu. Jeg hadde bare 24. Men utenom dem 4 første var det bare smått sa hu. Jeg hadde 1 pen og litt blandet fra 20 til 60 gram.

Jeg gikk ut å testet det Tonje, Christer og Odd H startet. Borret i mellom deres hull. Fikk en par i ene hullet der, og en i et gammelt hull ved siden av. Men eller ingenting i hverken nye eller gamle.

Så da dro jeg langt opp til venstre igjen. Kom etterhvert til det området der jeg hadde 2 på tafs og 1 på pimpel. Borret mellom disse 2 hulla igjen og da gikk det på en pen en på tafsen. Fikk den opp, og var en abbor på mellom 250-300 gram. Digg bonus. Tittet i leppa på den, og der satt min tafskork, men også en annen tafskrok. Tok ut den kroken og tenkte å spørre Odd H om dette kunne være den han mistet 50 meter lengre bort 1,5 time tidligere i dag.

Var dessverre bare den ene fisken, så bare å lete videre mot starten på denne kanten. Traff på Odd H, og viste han tafskroken og spurte om dette var hans, og det var det. Han ble da selvsagt veldig nysgjerrig på hvor stor den han mistet var. Så viste han denne abboren på mellom 250-300 gram.

Fikk noen få fisker til før det ble slutt, eller før jeg sluttet heter det vel for jeg ga meg 4-5 minutter før for å ha litt bedre tid til flyplassen. Jeg endte på stusselige 32 fisker. 3 relativt pene, og resten 70 gram og ned til 20. Så ikke ut til at jeg hadde 2 kilo engang.

Løpte opp til dem som veier inn. Dem sto klare, for jeg hadde varslet at jeg ville dra med en gang. Mine fisker veide 1765 gram.

Tonje ringte når hu hadde veid inn. Hu hadde 2,3 kilo. Christer da spurte jeg? Ca 2 kilo blank. Så da tror jeg jammen Tonje har gjort det sterk i dag igjen. Litt senere fikk jeg vite at Moen hadde 1,9, og samme hadde Bilisten. Og Komperud hadde ca 1,5 kilo.

Vet ikke resultatene pr nå, men vet at Tonje ble nr.8 totalt i dag, og havnet da på 33 poeng i cupen. 1ern i går ga 20 poeng, og 8ern i dag 13 poeng. Og 33 poeng holdt til å vinne Snertingdalscupen 2015. Stor suuupergrattis Tonje. Dronninga si det! Veldig bra fisket. Nr.2 i cupen ble Kjersti med 30 poeng (19 poeng i går og da 11 poeng i dag). Odd Henning kapret 3 plassen i cupen med 27 poeng. Mener han hadde 10 plass i går, altså 11 poeng og fikk da i så fall 16 poeng i dag som tilsier en 5 plass totalt.

Vinneren hadde antagelig ca 3,5 kilo, så da ble vinnervekten ca halvert også for Abbortjernet i forhold til i fjor.

Jeg kjørte fra Abbortjernet kl 15.04, og var fremme på Gardermoen kl 16.45, så rakk flyet mitt med gooood margin. Ble faktisk nesten litt vell lenge å vente i gate’n. Hehe. Ferdig med å blogge for i dag er jeg nå også. Litt vanskelig å se ut av vinduet på flyet hvor jeg er, men tipper sånn ca 30.000 fot opp i luften ca sør i Danmark. Ikke wifi på SAS-flyet, så får publisere når jeg kommer på hotellrommet i Latina, sør for Roma.