Totalt antall sidevisninger

søndag 5. april 2015

2015-04-04 Stevne nr.4 Totencup - Grønsjøen

Da skal Totencupen avgjøres for i år, og blir vel også siste konkurransen for min del denne påsken. Grønsjøen skulle være arena dagens batalje. Har vært her en gang tidligere, tilbake i mars 2011. Var sinnsykt tunge forhold på isen den dagen. Mener det da noe slik som 25cm overvann, og en 30-35 cm snø oppå der igjen. Og dårlig gjorde jeg det i tillegg. 1810 gram. Men mener likevel at jeg satt igjen med en positiv følelse om at dette var en sjø med bra potensiale som jeg gjerne dro tilbake til. Resultater fra den gangen finnes her: http://www.oslosportsfiskere.no/isfiskeresultater/Groensjoen200311.htm

Hva vil dagens vinnervekt bli tro? Vannet skal ha potensiale til i alle fall opp mot 8 kilo. Hønsen vant i 2011 på 5,1 kilo. Remi hadde trenefisket denne sjøen på ettermiddagen etter ei kule vi hadde på nabovannet, Bergsjøen, i april i fjor. Han hadde fått veldig lite, så var jo litt redd at sjøen kanskje hadde fått seg en knekk.

Hjemme i Askim må vi snart klippe gresset, mens her var det over 1 meter høye brøytekanter, og 30cm snø ute på isen. Men likevel mye bedre forhold en sist gang. Var en par som tok på seg trugene i dag, og det var nok ikke dumt om man skulle langt fra starten. Kan jo bruke dem ut, for så ta dem av å jage når man har kommet til det området man vil.

Vi ble ca 50 startende i dag. Og vi skulle fiske fra 11 til 15.

Jeg dro ut til området som Hønsen vant fra sist. Bommet som vanlig i starten. 12-15 hull og fort 45 minutter uten så mye som et napp. Måtte finne på noe, så gikk en del lengre ut fra land, og i hull 2 som jeg tok langt fra land fikk jeg fisk. Blandet størrelse. Noen på 30 gram og dem største på 150 gram. På tafsen. Fikk en 6-7 hull som leverte fisk, og ca like mange som ikke ga noe på det området jeg dreiv. 3-4 fisk på tafs, og noen ganger 2-3 til på myskaen etterpå.

Mens jeg dreiv på rosa mi så fulgte jeg med på hva Christer holdt på meg. Så han jaget på så snøspruten sto. Enkelte ganger satt han litt mere rolig. Tror ikke han fikk all verden, så jeg fortsatte å male på på rosa mi selv om det ikke var veldig mye fisk. Så også på Kenneth og Odd H som flyttet seg på relativt store områder. Er kanskje ikke alle verdens fiske i dag? Så også på Tonje. Hu satt omtrent bom rolig der hu hadde startet. Kan være at hu drar brukbart, men kan også være at 30cm snø med skare på toppen var for tungt for knærne hennes, så derfor hu sitter rolig?

Jeg dro ca 30 fisker inkludert en ørret på den rosa mi, men hadde omtrent brukt 2 timer på å få dem + den første timen som jeg bommet. Altså kun 1 time igjen. Jeg hadde bakfisket 3 av hullene som hadde gitt meg mest, men det ga kun 1 fisk, så tror ikke gammelhullsfiske var det rette i dag. Da er det bare å ut å jage opp ei ny rose da.

Stakk 30 meter utover på sjøen. Bom. 30 meter til, treff. Fikk 6-7 kjappe 70-80 grams abborer i det hullet. Og i neste hull fikk jeg også 4-5 fisker. Bommet et hull, så fikk jeg nye 5-6 fisker. Siste timen gikk veldig raskt unna, og jeg fikk 30 fisker til, så endte på 59 fisker. Ble litt skremt over at det var så lett å treffe rose 2, og da 30 fisk på en time. Det betyr jo at dem som har truffet større/bedre roser antagelig kan ha over 100 fisk på dagens 4 timers.

Jeg gikk bort til Tonje, og hu hadde sittet rolig fordi hu fikk fisk, og ikke pga tunge forhold. 66 fisker hadde hu, og veldig bra snitt sa hu også. Jeg hadde jo en del fin fisk, men også en del 30 grammere. Jeg visste at mine var rundt 4 kilo, for jeg var opp til pleksiglasset i dunken. Tonje hadde i alle fall over 5 kilo sa hu. Christer hentet inn meg og Tonje mens vi sto og pratet. Han hadde bare 47 fisker. Gamblet og bommet altså.

Kom inn igjen, og så noen bra poser, men ikke altfor mange. Ryktene gikk kjapt på at Odd H hadde 8 kilo, og det er jo veldig bra. Så på når Tonje helte over i posen at hu var heller ikke langt bak Odd H. Viste seg at hu hadde 7180 gram. Veldig bra fisket av hu. Ottosen leverte i dag også, og veide inn 6,5 kilo. Og Hovde hadde igjen gjort det bra. Hadde et hull der han dro 3 kilo med feite abborer på bare 10 minutter sa han. Han veide inn 5,2 kilo.

Mine 59 abborer veide 4550 gram. Snitt på 77 gram. Egentlig småpent, men til sammenligning hadde jo Tonje 7180 gram fordelt på 66 fisker, og det gir jo et snitt på 108,7 gram.

4550 gram i dag var bra nok til en 4 plass i HS. Bak Odd H, Kenneth og Hellerud’n. Ulsrudstuen og Hovde i HV slo meg også, samt Tonje såklart. Men fikk da yttligere 15 poeng i Totencupen. Problemet var bare at Hovde hadde igjen slått meg, så var helt sikker på at han skulle slå meg i Totencupen. Så regnet med at Ottosen vant, og Bekkensten og/eller Hovde på 2re og 3je i cupen.



Så da ble det 4.plass på meg i cupen. Må vel si meg fornøyd med det ettersom jeg er så ubrukelig dårlig på Einavannet. Stort grattis til klassevinnerene Kenneth og Tonje.

Noen hadde observert noen som borret hull i isen før startsignalet i dag. Håper ikke det skjer igjen. Og hørte også folk hadde sett at noen hadde stikke(r) stående ute som utsett til antagelig ørret, mens dem satt i hullet ved siden av å fisket vanlig. Fatter ikke at folk skal drive med slik juks. Blir skuffet...

Syns fortsatt at Grønsjøen er tøff og har stort potensiale. Så drar gjerne hit igjen. Men det er en ting som drar ned for dagens stevne, og som jeg må ta opp her. Premieringen.

Dette er et stevne som er terminlisteført i NJFF, og er da underlagt et visst sett med regler. Det gjelder også på premieringen, og der sier reglene følgende:



Det er spesielt det med «Minste premieverdi bør tilsvare minimum startkontigenten» som jeg vil ta opp ifm dagens stevne.

Dagens startkontigent var på 150,- for dem i de voksne klassene, og jeg har regnet på at ca 15 kr fra hver voksendeltaker går tilbake til premiering av Totencupen totalt (ca 270 voksendeltakere over 4 stevner * 16,35 kr = 4400,- i pengepremier i cupen). Så da går jeg ut fra at arrangøren sitter igjen med 135 kr fra hver voksne deltaker. Så skal da siste premierte i alle voksenklassene minimum ha en verdi på 135 kr. Dagens premier så slik ut:


Googlet litt, og fant igjen disse på følgende nettside: http://www.premieskapet.no/premier/glass/glassblokk-i-4-storrelser

Den Tonje fikk for å vinne DS var 13cm høy, og koster da 109kr. Den jeg vant for min 4.plass i HS var 11 cm høy, og koster 94kr. Hønsen fikk en som var 9,5cm høy, og den koster 48kr.

SISTE premierte skal minimum være påmeldingen på 135 kr. Ikke engang vinneren fikk en premie som har den verdien NJFF oppfordrer til å gi.

Fikk med meg at arrangøren valgte å premiere 1/3 i stedet for ¼ i hver klasse. Egentlig snilt, men det skal ikke gå på bekostning av premieringen av dem rettmessige ¼ som skal premieres etter regelverket til NJFF.

44 voksenbetalende betyr 5940,- inn på påmelding. Dem premierte ut igjen sånn ca:

4 stk 13cm a 109kr = 436,- ( 1 hver i HS, DS, HV g DV)

5 stk 11cm a 94kr = 470,- (3 i HS, 1 i HV og 1 i DV)

6 stk 9,5cm a 48kr = 288,- (4 i HS og 2 i HV)

Totalt 1194,- ut igjen i premier. Så da sitter arrangøren igjen med 4746 kr, eller ca 80% av pengene som kom inn i voksenklassene. At arrangøren sitter igjen med 30%, eller kanskje også opp mot 40% er greit nok, men 80%, det er drøyt.

Vi voksne er selvsagt ikke med for å sanke premier, men vi er heller ikke med for at arrangøren skal sitte igjen med 80% av pengene fra voksendeltakerne. Summene hadde sett ennå mye verre ut om det hadde dukket opp f.eks 120 fiskere.

Pengepremiene i Totencupen totalt syns jeg er greie. I damer og herrer så gis det 1000,- til vinneren, 750,- til nr.2 og 500,- til nr.3. Totalt 4400,-.

Håper inderlig at arrangøren kan ta dette konstruktivt, for Grønsjøen er artig og vi vil veldig gjerne fiske der igjen. Men vi som deltakere må også forvente at arrangøren forholder seg til NJFF’s regelverk, og det gjorde dere helt klart ikke i dag når det kom til premieringen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment