torsdag 23. april 2015

2015-04-19 Isfiskekonkurranse på Nord-Mesna

Fisket noen turer på denne sjøen i oppveksten. Ligger et stykke fra Kongsvinger, men brukte å ha en vårtur der annenvært år eller noe. Var alltid en rein pimpelsjø. Og snittet på fisken var som regel alltid over 100 gram. Man kunne rett som det var få godhull som leverte 5-10 kilo med fisk, ellers var det plukkfiske. Rett og slett en drømmesjø å fiske på for en unggutt som hadde dilla på isfiske.

Etter et par dårlige år på Næra valgte SFK Raufjøringen å arrangere sitt første stevne på Nord-Mesna i fjor. Jeg hadde da ikke vært på Mesna på sikkert 6-8 år. Og mye hadde tydeligvis endret seg. Jeg fikk så si ikke fisk på konkurransen der i fjor (3798 gram). Greit nok at jeg bommer, men var ingen andre som jaget som heller fant noe nevneverdig. Vinneren ble Magne Moløkken som satt relativt nærme starten å fisket med tafs. Han vant vel på i overkant av 12 kilo. Den så jeg ikke komme den dagen.

Men nå i år så visste jeg jo da at man kan glemme hvordan Mesna var før i tiden. Så jeg tuslet da rett utenfor starten og begynte å fiske der. Bom, bom, bom, såklart. Så at Jorunn satt å fikk en del på tafsen. Borret meg mot hu. Men ingenting. På yttersiden av Jorunn satt ei juniorjente å plukket på myska, og utenfor hu igjen satt Stangnes å plukket på pimpel. Jeg lagde et hull mellom Jorunn og hu juniorjenta og klarte å lure opp mine 2 første abborer. Fikk disse på myska.

Borret litt mere i området, men klarte ikke å få noe mere selv om nevnte 3 fortsatt satt å fikk fisk. Jeg prøvde pimpel, tafs og myska litt ommenann. Jeg borret meg videre utover i sjøen, og traff på Ringstad, og han satt å plukket bra i et hull på myska. Tror han satt i det hullet i over 1 time. Jeg fikk ikke noe her heller. Utrolig. Må man treffe dem så sinnsykt rett i hodet tro?

Dro da videre, og borret et hull mellom 4 andre hull som var laget der tidligere. Fikk 12-13 fisker på pimpel der, og 4-5 til på myskaen. Endelig begynte det å skje noe. Men var ikke noe rundt, så da dro jeg ennå videre.

Traff på Rudshaugen, og han satt å plukket på pimpel. Jeg fikk ikke noe her heller. Han sa at fiskene tok så fort man kommer til bunnen. Jeg selv hadde vel fått fisk i 5-6 forskjellige hull, men første fisken i alle dem hullene så hadde jeg hatt første nappet etter det 8de lokkedraget, og det er SEINT. Så det tyder vel på at jeg ennå ikke har truffet dem skikkelig. Rudshaugen fortalte også at Tonje hadde fått bra. Nå så jeg hu løpte rundt å borret, så fikk vel ikke noe akkurat for øyeblikket.

Kom videre til plassen jeg avsluttet i fjor. Der satt det 4-5 andre, og dem fikk noe. Så at Kolstad fikk 8-10 fisker i 3 hull på rad. Jeg prøvde meg på innersiden av han, men ingenting. Tok ene gamlehullet hans, og fikk 1 på myskaen. Nei, jeg må lete mere.

Dro utover på en grunnrygg jeg visste om der. Ingenting, men så Mæhlum satt å fikk bare 15 meter forran meg. Hva i all verden skjer? Syns at alle får fisk, og jeg får ingenting. Skulle tro at utstyret mitt var dynket i diesel. Jeg tror jeg aldri før har byttet farge på lyskrok under en konkurranse, men var så i villredet i dag, at jeg måtte jo bare prøve noe. Byttet til en helt annen farge, og da fikk jeg 1-2 fisker i 3 hull på rad. Begynte virkelig å lure om det skulle ha så mye å si å bytte krok, men neida, var bare tilfeldig i disse 3 hullen, for nå var jeg tilbake med bomming.

Traff på Remi, og han sa han hadde hatt 1 hull med ca 7 kilo i, og så si blænket ellers. Han sa også at Tonje hadde fått bra tidligere i dag.

Litt senere traff jeg på Tonje, og hu fortalte at hu hadde hatt et hull med 50 fisk, neste hullet 20 fisker, og hullet etter der 20 fisker til. Så 90 raske der altså. Hu hadde vel 105 fisk når jeg pratet med hu, og da hadde jeg ca 30.

Jeg dro innover igjen mor starten. Fant ingenting. Fikk en abbor så rask jeg slapp ned i et uborret område, men det var bare denne ene. Dro videre mot ei klynge. Var bare 40 min igjen nå, og jeg var lei av å leite. Tok bare frem myskaen og gikk og melket i hullene som var der.

Klarte vel 6-7 fisker siste halvtimen, men det hjalp jo selvsagt ikke mye. Dag E og Finn E kom også innom der. Dem hadde gitt opp etter å ha jagd i 3,5 timer. Dag E hadde vel fått fisk i ett eneste hull, og det ga 90 fisker. Finn E hadde også kun hatt 1 hull, og det ga 60 fisker til han.

Tiden gikk ut, og jeg endte på 39 fisker. Tok følge med Tonje inn, og hu hadde endt på 136 fisker. Noe jeg tippet kunne være veldig bra i dag. Kom inn på land, og Remi ledet med 8,8 kilo. Der som tidligere nevnt, 7 av dem kiloene var i ett hull. Tonje veide inn, og hu hadde 7,7 kilo, og var vel foreløpig nr.2 totalt. Benterud veide inn 6,9 kilo og la seg høyt oppe. Odd H hadde vært på langtur, og hadde fått brukbart. 8280 veide han inn å la seg da bak Remi. Odd H fortalte at han hadde fått all fisken sin ene timen, og blænka dem 3 andre.

Gustavsen kom inn, og han hadde bommet stort sett hele dagen, men traff på slutten. Rakk 60 fisker i et hull siste 15 minuttene, og beit fortsatt som bare rakkeren når skuddet lød. Han veide inn 4,6.

Reinertsen hadde sittet ute på dypet. Antagelig prøvd å finne abboren som jager krøkle, og ut fra vekta han hadde, så måtte han jo ha truffet litt også, for han veide inn pene 8760 gram.

Mine 39 fisker og 1958 gram ga meg en 28 plass av 34 i HS. Uff da.

Tonje vant da igjen sin klasse, og var igjen høyt oppe totalt. Hu ble nr.4 totalt i dag. Bak Remi, Reinertsen og Odd Henning. På Grønnsjøen var hu jo nr.2 totalt, på Langvatnet vant hu hele stevnet. På Abbortjern var hu nr.8 totalt, og vant Snertingcupen totalt. Hu er i dytten. Veldig moro.

Vet ikke hva som skjedde for meg i dag, ikke et eneste napp på tafsen. Men var jo en del som hadde klart å samle en brukbar vekt da. Jeg var vel bare uheldig å ikke fant et slikt godhull. Aner ikke hva jeg skal gjøre neste gang på denne sjøen, men den tid den sorg. Hehe.

Trysil til helga, så får håpe jeg får en grei sesongavslutning der oppe.