Totalt antall sidevisninger

onsdag 10. juni 2015

2015-06-07 GP nr.2 - Åkersvika

Var ingen mulighet for å få trent inne i Åkersvika for min del. Vika er jo fredet ut mai måned. Så eneste mulighet til å få trent ville jo da blitt mandag 1.juni. Og da hadde jeg ikke anledning. Thomas og Magne Olav fikk tatt seg en tur da, og dem kunne rapportere om relativt mye fisk inne i vika. Mye pen mort, og det var også noe vederbuk og basme. Thomas fikk blant annet ei brasme på 6 meter toppknytt.

Dagen konkurransen skulle gå var det spådd tidvis vind opp mot 6-7 sekundmeter. Ikke noe problem inne i Åkersvika, for den ligger i le, men Espern og spesielt Tjuvholmen er vindutsatt. I alle fall når det er spådd vind fra sør. Arrangøren valgte da å ha flest mulig inne i vika, så dem pegget 12 stk ved fugletårnet, og ytterligere 6 stk på en seksjon nærmere vikingskipet. Vi ble 25 stk i dag, så da ble det en 7 manns seksjon ute på Espern i tillegg.

Jeg trakk peg 8, som er ca midt på Fugletårnet, og hører til den seksjonen nærmest Stangebrua. Innerst i vika mot brua satt Artur på peg 12, så brodern på peg 11, Ivar på 10, Jonny på 9 og på min venstre side satt Andrzej på peg 7.

Man vet aldri helt hvor det er best på Fugletårnet. Somregel er det vel best mot venstresiden, men har også hendt at det har vært best inn i hjørnet mot Stangebrua. Ettersom brodern satt inn mot hjørnet så er det vel en viss fare for at hjørnet var stedet man skulle sitte i dag, for han har en tendens til å trekke relativt bra.

Tonje havnet på den «nye» seksjonen nærmere Vikingskipet. Var på en kjapp befaring der før start. Litt kort tilbake til buskene, men skal vel noenlunde gå å få kastet feeder/match der. Lang toppknytt kunne bli vanskeligere om man ikke bruker underhåndskast. Men området er jo fredet, så ikke lov å knekke en eneste kvist i den skogen der, og da må vi leve med det.

Rigget meg til på plassen min etter 4 bærerunder. Normalt har det ikke gått med tralle her, for har ligget for mye driv-ved på strekka, men nå hadde det gått med tralla. Så litt dumt at den lå igjen i Askim.

Rigget først opp 2, 2,5, 3, 3,5 og 4 meter etter laua. Så 4, 5 og 7 toppknytt etter mort. Ei baggerstang på 7 meter, med svart hydro til mort. Så 13 TAP med en topp gul hydro for lauefiske, og en topp med blå hydro for vanlig mortfiske. Tilslutt rigget jeg opp 2 slidere for å fiske 40 pluss meter etter brasme/veder, evt mort. Ene stanga med 16 grams Cralusso torpedo, og den andre med en 20 grams Zoomer. Rigget videre 2 lettmatch for å fiske ca 25 meter ut etter morten. Ene hadde jeg en DH 6AAA Sensitip waggler, og den andre hadde jeg en loaded 8 grams waggler i tilfelle litt vind. Sliderne har jo mye vekt nede for å ha et mest mulig statisk agn, mens jeg ønsker helt motsatt til morten. Altså så si all vekta i duppen på dem, og bare en 3-4 nr.6 hagl nedover sena for sakte fall og sidedrift.

Alt var da klart og jeg kunne starte på fòret. Ville starte relativt rolig, så koppet 4 mandariner på TAP, og en egen halvkopp med caster og maggot. Kun 5 håndfulle med maggot i på kortmatchen, og ca 10 håndfulle med casters, døde maggot og noe mais i på lang match. 

Startet å fiske etter laue, men var ingen der. Tittet rundt på mine konkurrenter som testet TAP, toppknytt og match, men dem fikk heller ikke noe. Jeg gikk ut på kort match etter 10 minutter eller noe, og kroket en mort på 2 eller 3 kastet. Og da så jeg at brodern håvet sin første fisk. Hørte Ivar sa til brodern at jeg også hadde min første på vei inn. Fikk vel en par til, men så ble det dødt. Ofte liker jeg å fòre en håndfull pr kast, eller i alle fall en håndfull pr fisk, men vet ikke om det var riktig nå ettersom jeg kun fikk noen få fisker før det ble dødt.

Så at både Artur, brodern og Ivar startet å plukke mere og mere. Og Andrzej startet å få en og annen også nå. Alle disse hadde kun 1 plass på matchen. Sånn mellom 30 og 40 meter. Jeg prøvde da min lange match som var rigget for brasme. Men satte på 3 maggoter for å se om det nappet der. Så ikke noe napp på første kastet, men så at ene av dem 3 maggotene var skadet. Samme skjedde på neste kast, så da byttet jeg fortom på tacklet slik at jeg kunne ha sjans til å få mort på denne.

Fikk vel et par morter etter hvert på lang match, men også denne plassen døde. La da om fòringsmetoden. Skjøt i 3-4 håndfulle på plassen og fisket til det ble dødt, før jeg la i 3-4 nye baller og byttet metode.

Gikk inn på TAP, og fikk en mort. Litt senere fikk jeg ei mjøslaue on the drop. Men ikke noe mere. Prøvde laueriggen der også, men ikke noe på den. Så da fikk jeg prøve kortmatchen igjen i stedet.

Fikk 3-4 morter til der på 20 minutter fiske eller noe, så ble det som vanlig dødt igjen. Så da var det 3-4 nye baller og ny metode. Så at Ivar plukket jevnt, brodern og Artur fikk også klart bedre en meg. Ingen tvil om at fisken ville stå der inne i vika mot Stangebrua. Lite jeg får gjort med det. Fisken kan jo brått komme både på match og også toppknytt/TAP, og da kan jeg kanskje fiske meg oppover på seksjonen. Så jeg må bare krumme nakken å putte så mye fisk jeg klarer i nettet selv om dem 3 til lengst til høyre på seksjonen min sakte men sikkert stikker mere og mere ifra.

Ble igrunn vanskeligere og vanskeligere både på kort og lang match, og TAP’en ga så si ingenting. Klarte å lure opp en relativt fin sik på kortmatchen. Over halvkiloen i alle fall. Kan fort ha vært opp mot 8 hg også.

Jeg hadde hele dagen kastet litt fòr etter laua. Hadde prøvd 10 min på TAP uten napp, 10 minutter på kort match uten napp, og 10 minutter på lang match uten napp. Så da prøvde jeg etter laua. Var faktisk noe laue der. Men dessverre ikke Mjøslaue, men minnet mere om lauer fra Rakkestadelva, altså rundt 10 gram. Og ikke var dem særlig bitevillige heller. 1-2 i minuttet kanskje. Og dem trakk seg lengre og lengre ut. Fikk dem først på 3 meter, så måtte jeg over på 3,5 meter, og tilslutt på 4 meter. Fikk ei Mjøslaue på 4-meteren, men ellers var det bare små.

Fikk vel ca 50 stk på en halvtimes fiske der. Måtte prøve TAP, kort og lang match igjen, men fikk vel bare et par fisker så ebbet tiden ut. Det tok dessverre aldri av. Ble heller dårligere for alle mann, også dem 3 innerst. Ivar fikk vel nesten ikke fisk siste 45 minuttene tror jeg. Og jeg visste da at jeg ikke klarte å slå Artur, Tommy og Ivar. Tror jeg var forran Jonny, men veldig usikker på om jeg hadde mere en Andrzej. Så tipper det ville bli Ivar, Tommy, Artur, meg/Andrzej og Jonny.

Startet selvsagt å regne når konkurransen var over, så var om å gjøre å pakke ned mest mulig før alt ble bløtt. Jeg pakket og pakket. Resten så ut til å være ferdige. Jeg hadde vekt, veienett og tripod, men ventet på at noen skulle komme med listene. Etter hvert kom det noen med lister. Var Eskildsen som satt på dem.

Startet å veie hos Artur, og han hadde 5560 gram. Brodern hadde 44 fisker på telleren sa han. Stort sett feit mort. Så at han hadde en pen abbor på 7-8 hg også. Og minimum 3 av mortene var over 500 gram. Fisken hans veide 8940 gram. Snitt på rett over 2 hg. Ivar sin tur. Han bruker ikke teller, så uvisst hvor mange han hadde, men jeg følte hele dagen at han hadde mest i antall. Men så jo at snittet ikke var i nærheten av det brodern hadde. Fiskene til Ivar veide 6920 gram. Altså slått med 2 kilo. Det hadde jeg ikke trodd. Men der kan man se hvor viktig snittet kan være. Jonny veide inn 2620 gram. Jeg hadde 78 fisker. Tipper en ca 20-25 morter, 1 sik , 1 abbor og 2 Mjøslauer. Resten var smålauer. Dem veide til sammen 4160 gram. Som forventet en del bak dem 3 innerst i hjørnet. Og jeg var forran Jonny som jeg også følte under konkurransen. Andrzej var jeg jo meget usikker på. Han hadde jo fått en del morter på matchen sin. Han kroket også en fin mort på 3-4hg akkurat på sluttsignalet, men den måtte han jo kaste tilbake. Andrzej veide inn 3780 gram, altså kun 380 gram bak meg. Så den siste fisken hans ble kanskje kostbar, samtidig som at jeg var glad for at jeg hadde fisket laue en halvtime der og skrapet sammen ca 500 gram. En 4.plass er selvsagt ikke bra, men kunne jo fort blitt både 5 og 6 også. Lite jeg kunne gjort i dag for å kommet høyere dessverre. Måtte i så fall ha flakset opp ei brasme eller 2.


Ettersom Thomas, Odd H og Magne Olav alle satt på Espern så fikk jeg ansvaret for å veie alle her inne i Åkersvika, så da fortsatte jeg bare videre bortover.

Steinar satt på peg 6 bortenfor Andrzej, så da startet vi med han. Han fortalte forresten at han hadde bumpet 2 store 1-1,5 time før slutt. Antagelig brasmer sa han. Jeg hadde ikke fått med meg at det hadde blitt tatt brasmer på peg 2 og 3, så forsto ikke helt hvorfor Steinar hadde fisket så mye med døggers på matchen, men nå forsto jeg jo det. Steinar veide inn 960 gram. Kan jo virke litt rart når Andrzej hadde 3780 ved siden av han, men det var jo nettopp fordi Steinar visste han trengte stor fisk for å få gode seksjonspoeng, så han gamblet. Nestemann var Allan, han veide inn 1420 gram. Hadde vel fått 8-10 morter på matchen. Og det var jo en relativt bra fangst på denne seksjonen når man tar bort bonusfiskene. Vladimir var nestemann, og han hadde bare 2-3 morter, men hadde fått en vederbuk i tillegg. Han veide inn identisk med Allan, altså 1420 gram. Bortenfor han igjen satt Dag Even. Peg 1-2-3 er jo kjente brasmepegger. Kommer det brasme på Fugletårnet så er det ofte disse 3 peggene som tar dem. Dag E hadde kroket og fått 2 av disse massive Mjøsbrasmene på matchen. I tillegg hadde han noen få morter. Veide inn 6120 gram, og selvsagt klar ledelse på denne seksjonen til nå. Uten brasmene hadde han vel hatt under kiloen. Nestemann var Kjell Joar på peg 2. Han hadde fått 3 brasmer, på bunnmeite tror jeg. Disse brasmene var ikke like store som Dag E sine. Ene var så si like stor, men dem 2 andre en del mindre. Men Kjell hadde også noe mere mort en Dag Even. Han veide inn 7020 gram og tok over ledelsen, og vant også seksjonen, fordi Eskildsen på peg 1 hadde ikke fått noen bonuser, og da endte han på 7 hg.


Siste seksjon jeg skulle veie inn var da Vikingskipet. Peg 27 til 32, der peg 32 var nærmest i retning Fugletårnet. Og der satt selveste Krzy. Han sa at han håpet på å vinne seksjonen, men var ikke sikker. Han fryktet både Lars Roar på peg 30 og Kay på kanten på peg 27. Mener Krzy sa han hadde fått litt blandet på match, TAP og toppknytt. Hadde vel i alle fall en bonusveder, mulig flere, husker ikke helt. Uansett veide han inn 7180 gram. På peg 31 satt Svein, og han veide inn 2910 gram. Lars Roar på peg 30 hadde fått ei brasme + litt blandet, men holdt ikke til å tukte Krzy. Lars Roar veide inn 6140 gram. Tonje på peg 29 hadde 1320 gram, Espen på peg 28 hadde 2500 gram. Kay på kanten hadde 3 bonuser, endog litt små, i tillegg til en del morter. Alt tatt på toppknytt syns jeg han sa. Men han var ingen trussel for hverken Krzy eller Lars Roar med sine 3860 gram. Men uansett en grei prestasjon av Kay som ikke har drevet med moderne meite mere en ca 1 år tid.

Så da vant Krzy i dag igjen. 2 kantplasser av 2 mulige så lang i GP-serien i år. Og i tillegg var han eneste INT-fisker på denne seksjonen. Fortsetter han slik så er det vel ingen som kan tukte han i GP-serien i år heller.


Var ikke med på innveiingen på denne seksjonen, men ser at Odd H vant seksjonen med 4 kilo klaring ned til Finn Erik på nabopeggen. Var visst noen bonuser inne i bildet her også hørte jeg. Odd H hadde i alle fall en vederbuk på ca 2 kilo. Så vidt jeg forsto så hadde nesten alle her fisket TAP/toppknytt. Thomas hadde fisket match siste 1,5 timen og tror han hadde bygd en god del av sine 8 kilo der ute på matchen. Odd H hadde fokusert på å fiske veldig presist. Koppet alt fòret etc, og det var visstnok nøkkelen til at han dro avgårde med seksjonen. Ser det var en gramsstrid der også. Magne Olav slo Thomas med 20 gram. Og under en halvkilo mellom Finn Erik og Geir i tillegg.




Kort oppsummert så var jeg nok dessverre borte allerede idet jeg løftet peg 8 opp av hatten. Syns selv jeg fisket ganske bra. Var godt forberedt. Hadde en god plan med både lauefiske, kort match til mort, lang match til brasme/veder som jeg kunne gjøre om til mort etc etc. Men noen ganger sitter man bare i feil ende av en seksjon og da er det ikke mye man kan gjøre. Egentlig ganske fornøyd med å slå Jonny som antagelig satt på en bedre peg en meg.

GP nr.3 blir vel lauerace på Peppes, Sagdalen og Rælingen, og får se om årets første seier kommer da. Men også der har jeg tidligere trukket meg bort. Satt ved kjærret på Peppes, og det var klart bedre ute til høyre på seksjonen. Historien fra den dagen kan leses her: http://gabloggen.blogspot.no/2012/06/2012-06-24-gp-nr4-nitelva-rlingen.html

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment