Totalt antall sidevisninger

torsdag 18. juni 2015

2015-06-13 Lappland Bream Master - Dag 1

Dro fra Askim kl 8.20, og ble stående 10 minutter å vente på at Töcksfors-senteret skulle åpne kl 09.00 for å få bunkret opp litt nikotin og brus. Kjørte inn brodern litt nord for Torsby, og vi tok en felles matbit på McDonald i Mora. Ellers bare et par kjappe stopp for å fylle drivstoff på vei nordover. Når vi kom til Hotinge, så tok vi snarveien over skogen til vårt overnattingssted som ligger i Svanabyn. Var der i 19 tiden, så turen oppover tok ca 10-11 timer.

Så at Roul med gjengen hadde kommet, og pakket ut på hytta, men var ikke her nå. Jeg og Tonje tok rommet som heter Ullsjön. Fikk koblet i fryserne med agn etc, så satte vi kursen mot Dorotea camping for å være med på seksjonstrekningen for festivalen.

2 år på rad hadde jeg trukket B-seksjonen første dagen, og dette er absolutt ikke bra. For ofte så blir den seksjonen, og også D-seksjonen i Sällsjön bedre og bedre utover i uka.
Vinnervekt hver dag på dem forskjellige seksjoner

Om jeg hadde fått valgt så ville jeg trukket A-C-D-B. Dette fordi A som er Ullsjön ser jeg på som har minst potensiale. Kan bli bedre og bedre i denne sjøen også, men da snakker vi ofte om fra 10 kilo og opp mot 30 kilo i løpet av uka. C-seksjonen har gitt 60 kilo første dagen før, og er ofte jevn utover i uka. Gjerne ca 40-50 kilo på vinneren hver dag. D-seksjonen kan gi så lite som 20-25 kilo første dagen, men har levert over 60 kilo senere i uka, og også helt opp til neste 80 kilo. Og tilslutt B-seksjonen som jeg selv vant første dagen i fjor på 11,8 kilo mort, men som senere gir både 50-60 og 70 kilo. For ikke å snakke om Lapplandsrekorden til Hjärtström på 89.880 gram fra 2012.

Stort sprik fra 282 kilo på dem 12 seksjonsvinnerne på A-seksjonen til dem 12 seksjonsvinnerne på B-seksjonen som ga 678 kilo.

Så når jeg dro denne bokstavkombinasjonen opp av hatten så kan dere tro jeg var fornøyd. NOT!!! Men som alltid på fiskinga, så skal det fiskes først. Ting kan skje. Naturen er uberegnelig. Men altså der og da følte jeg at jeg fortsatt står godt plantet med begge bena i motvinden.

Her ser man hvordan resten trakk. Ser at Leif og Harriet trakk min ønsketrekkning, og også far og sønn Bjurstrøm så ut til å ha en fin trekkning. Brodern trakk D-C-A-B. Absolutt ikke noen optimal trekking det heller, men hadde gjerne byttet med han. Spesielt den siste dagen. B siste dag er et drømmescenario.


Trekt er trekt, og det er bare å komme seg til vandrerhjemmet for å blande fòr etc før man hviler seg i form til neste dag.

Jeg og Tonje fisker sammen alle 4 dagene. Vi var tidlig på plass på strekka. Kun Tjäder som var på plass når vi kom. Når alle 7 er på plass så trekker vi.

Jeg og Tonje gikk ned å tittet litt på strekkene. Alle peggene så ut til å være flyttet 2 plasser mot høyre. Jeg har tidligere sittet på peg B6 og B7, og bedde disse var ikke i bruk i dag. Normalt er det best mot høyresiden på seksjonen, så tror det var helt rett av arrangøren å flytte mot høyre.

Jeg ville gjerne trekke peg 1 eller 2. Når det ble min tur, så havnet jeg på B3. Jaja, var da relativt langt til høyre. Tonje havnet på 4ern, og jeg hadde Tjäder på B2. Roul satt på B1.
B3

Satte opp 3, 4 og 5 meter til mort ettersom jeg vant dag 1 på B på mort forrige året. Videre satte jeg opp 2 stk 7 meter baggerstenger, og en 13 TAP på samme plassen. Deretter 2 stk sliderstenger. En med 16 grams Cralusso Zero, og den andre med 20 grams Zoomer. Og ettersom det var en del vind, så satte jeg opp ei feederstang i tillegg. Første gang jeg har tatt med feederstang hit til lappland.
I grunnfòringen som startet kl 11.50 la jeg i 8 appelsiner med mat på 13 TAP. 6 håndkastet, og dem 2 med mye klipt mark i koppet jeg ut på 13. Videre skøyt jeg 15 håndfulle ut på slideren på ca 25-26 meter.
Fisket startet kl 12.00, og Tjäder på B2 fikk på fisk med en gang på 8 meter långspö. Fikk vel 3 brasmer og mistet 2 til, så ble det stille. Han hadde forresten ca 2,5 meter dyp på 8 metern mot mine ca 1,6 meter. Tonje hadde vel ca 1,8 meter på den plassen.
Jeg fikk aldri noe fisk på långspö, og det gjorde vel ingen andre heller utenom dem tidligere til Tjäder. Kom aldri en eneste fisk inn på mortfòringen heller, så det jeg fikk var på slider/feeder.
Fikk vel 12 brasmer på slider, så knakk Zoomren nede ved festet. Skuffende. Og det blåste for mye for å fiske kontrollert med Zero, så da ble det feederfiske på meg resten av tiden. Endte opp med 30 brasmer og 1 abbor på 5 timers fiske.
Så vidt jeg hadde fått med meg skulle min fangst være nok til å vinne seksjonen.
Vi startet å veie borte hos Roul på B1. Fort gjort der, for han hadde en mort på 20 gram. Tjäder sine fisker på långspö, og senere på feeder veide 11.580 gram. Min tur, og jeg doblet nesten Tjäder med mine 21.880 gram. Nestemann ut, eller dame denne gangen, var Tonje. Hu hadde fått noen brasmer på feedern, og sneik seg så vidt forran Tjäder med sine 11.920 gram. Nestemann ut var Urban, og det var han jeg følte hadde nest mest i dag. Han tok over 2.plassen med 13.400 gram. Patrik D på B6 veide inn 4080 gram, og Bo på kant B7 hadde 8080 gram.



Så da fikk jeg en seksjonsseier i dag, men dessverre litt lav vekt i forhold til sammendraget antagelig.
De andre seksjonene da:
A-seksjonen opp i Ullsjön vant Marcus Claussen med 8040 gram, med Liss 120 gram bak, og Jesper 900 gram bak han igjen. Var vel blandet brasme og mort i fangstene så vidt jeg forsto. Og plagsomt mye storgjedde som tok både morter og brasmer som folk kroket.
C-seksjonen på andre siden av Lävsjön ble vunnet av Stig på 18 kilo. Nr.2 på den seksjonen hadde kun 2,4 kilo :-O. Dette virket ikke lovende. Vet det har vært en kald vår, men dette var da særdeles dårlige vekter til C-seksjonene å være.
D-seksjonene i Sällsjön ble vunnet av høyrekanten, D7, med Jonas. Han hadde 12,6 kilo. Brodern kom på 2.plass fra D6 med 7,3 kilo og Daniel nr.3 fra venstre kant, D1 med 4, kilo. Utrolig dårlig fiske i denne sjøen også altså. Og ryktene gikk på at abbor utgjorde mere i vektene en bramser. En del pen abbor også opp mot kiloen.


Så da er jeg jo i ledelse etter dag 1. Satt jo også på den antatt beste seksjonen. Skulle mye heller ha sittet på A-seksjonen i dag og ikke ledet, men men.



Her ser dere stillingen i sammenlagten etter dag 1:



På kveldens premieutdeling fikk jeg 500 SEK for høyeste vekt totalt i dag, samt 500 kr for å vinne B-seksjonen. I tillegg fikk jeg en par varepremier i form av en liten øl samt en falukorv.

Så var det hjem til vandrerhjemmet for å knyte opp slider’n på nytt, blande nytt for samt legge tralla i bilen ettersom det er langt å gå i morgen, og da er man klar for bataljen på D-seksjonen i Sällsjön i morgen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment