Totalt antall sidevisninger

fredag 19. juni 2015

2015-06-14 Lappland Bream Master - Dag 2

Var spådd mindre vind i dag, og det var jo gledelig. Sist jeg satt her i Sällsjön var det jo en helt brutal vind. Jeg og Tonje dro tidlig fra vandrerhjemmet fordi vi visste det ville gå med en del tid for å tralle utstyret fra låven, ned bakken og bort på strekka.

Når vi hadde fått trallet at til bunnen av bakken så var alle på plass, så da tok vi trekkingen. Visste ikke helt hvor jeg ville trekke i dag. Peg 7 og 6 var best i går, men dem hadde blænket siste 1,5 timene. Samtidig så hadde det kommet inn fisk på peg 1 og 2 siste timen i går. Når jeg satt her i fjor vant Dansken Jon på peg 4, som i år viste seg å være peg 5. Peg 1-4 er grunnere på långspö/TAP enn det peg 5-7 er. Jeg falt vel ned på at jeg ønsker meg peg 5, evt høyere nummer.

Tonje trakk først og fikk 7ern. Der Jonas vant i går. Jeg havnet på 6ern, og det var der brodern satt i går, og han ble nr.2. Liss havnet på 4ern.
D6 - Sällsjön
Rigget først opp TAP og 2 stk baggere. Ikke sett antydning til noe mort her i går, så satt ikke opp det i dag. Men hadde stengene på pegg, så skulle det dukke opp noe så er jeg kalr for det på under 1 minutt. Rigget også opp 20 grams Zoomer og ei feederstang. Så plutselig oppdaget jeg at jeg hadde glemt av kjølebaggen med alt agnet på vandrerhjemmet. Så da var det jo bare å løpe opp i bilen, for å kjøre å hente det.
Kom tilbake og hadde fortsatt greit med tid til å lodde dyp, klargjøre baller til grunnfòring etc.
Så startet å lodde dypet. Hadde vel 3,5 meter på 13 TAP. Nydelig. Pratet med brodern for å få vite hva han hadde som siktepunkt på andre siden, så jeg kunne fiske på samme plass som han gjorde i går. Videre skulle jeg lodde dypet på slideren. Husker fra i fjor at brodern ga seg med å lodde når han passerte 10 meters dyp. Brodern og Jonas hadde vel sagt det samme i går. Over 8 meter dypt på slider. Jonas hadde hatt en del napp på slider, men ikke klart å kroke noen av dem.
Jeg startet å lodde på 5 meter, og da lå allerede bulken på bunnen. Dro opp litt, og fant etter hvert at når dropperhaglet mitt sto 2 cm over bunnen, så var det akkurat 4,5 meter dypt. Satte kroken i bunnen på stanga, og da sto stoppeknutene klockrent i toppøyet. Forstår ikke hva brodern og Jonas har drevet med. Begge dem hadde fisket ca 25-30 meter ut, og det gjorde jeg også nå.
Tid for fòring, og kastet i 5 appelsiner på 13 TAP, og koppet ut ytterligere 3 balller smekk fulle i mark ettersom det var så mye abbor på denne seksjonen i går. På slider la jeg i 15 håndfulle baller.
Startet å fiske med TAP. Pen fisk som tok agnet 1 meter over bunn on-the-drop. Håpet på brasme, men viste seg å være abbor. Så ut som en abbor tett opp mot kiloen, men viste seg å være 9hg. Liss byttet da til 8 meter toppknytt, og han også fin pen abbor. Jeg fikk ennå en rett etterpå, og Liss fikk 2 til. Så han hadde 3 stk og jeg 2. Ble dødt da. Så koppet i mere mark og gikk ut på slider. Tonje prøvde også lang toppknytt, men hu fikk ingen abborer der.
Var fisk på slider også. Brasmer, men dem var finspiste. Hadde både løftenapp og napp som dro duppen under. Liss startet å dra bra på feeder. Tonje fikk også bedre en meg, og hu også på feeder.
Kom meg opp i 10 brasmer, men lå bak både Liss og Tonje i antall. Så hektet stoppeknuten i toppøyet og tacklet røk. Det fløy av gårde ut på fòrplassen. Duppen sto som normalt. Viste seg at sena hadde klart å ryke mellom dem 2 stoppeknutene jeg lager. Rimelig utrolig.
 
Jeg tok opp feederen og på 3je kastet klarte jeg å få tak i dupptacklet med feederen og fikk det opp på land. Hadde ikke rukket å rigget opp den andre sliderstanga med 16 grams Zero på, så jeg ble fiskende feeder en stund i stedet.
 
Prøvde også inne på TAP-plassen innimellom. Og var noen abborer til her, men ikke så store som i starten. Og når jeg fikk abbor ned i 50 gram så byttet jeg tilbake til feeder.
 
Så at Liss dro ifra meg. Og Tonje lå fortsatt forran meg på antall fisk. Følte ikke feeder var det rette for meg. Småleie napp, og da syns jeg det er lettere å lese dem på en dupp en på en stangtupp.
 
Brukte 2 minutter på å pakke opp Zero-slideren, og startet å fiske med denne. Var relativt lite vind i dag, så da gikk 16-grammeren bra. Fikk en liten periode der jeg fikk greit. En par vedere og 4-5 brasmer også.
 
Var en time igjen nå, og plutselig ble det steindødt. Fredde kom innom på besøk også. Satt bak meg siste timen å tittet på. Hyggelig. Men dessverre så fikk jeg ikke noe fisk når han var der. Eller jeg fikk vel 1 abbor på TAP, men det var det.
 
Tonje sleit også siste par timene, så jeg kom opp i likt antall brasmer som hu i den siste bettperioden. Men hu hadde ikke noe særlig med abbor, så tror jeg ville ta hu i vekt. Liss hadde dessverre for mye fisk i forhold til meg, så ville best klare en 2.plass på seksjonen i dag.
 
Endte opp med 19 abbor, 14 brasmer og 3 vederbuk.
 
Vi startet å veie hos Tonje, og hu hadde pene 13,5 kilo. Min tur, og jeg fikk 20.540 gram. Tipper mine 19 abborer veide mellom 6 og 8 kilo. Dritkult med feite abborer på meite. Liss moste meg med sine 32,7 kilo. Stig på peg 2 truet Tonje på vekten, men la seg bak henne med sine 12,9 kilo.
Så da ble det en 2.plass på meg i dag.  
19 abbor, 14 brasmer og 3 vederbuk - 20.540 gram

Dem andre seksjonene da.
På A-seksjonen så hadde vekta økt litt siden i går. Berndt vant med 17 kilo. A1 som ga vinneren i dag som i går. Bo på 2.plass med 13.180 og Urban 3 med 11640 gram.
På B så hadde det skjedd det jeg fryktet. Mine 21 kilo fra i går hadde kun så vidt holdt til nest sisteplass på seksjonen i dag. Dårligste der i dag hadde 20,5 kilo. Mikael vant med 40.580 gram med Marcus hakk i hjel med rett over 40 kilo. Kenneth på 3.plass hadde 37 kilo. Dette er ikke bra for mine sjanser i sammendraget. Men slik er det når jeg 3 år på rad klarer å trekke kongeseksjonen første dagen.
På C hadde det også doblet seg. Brodern satt her og vant komfortabelt fra peg C2. Han hadde 43460 gram. 47 stk brasmer syns jeg han sa han hadde. Falt ganske mye faktisk da, for Tjäder på C3 hadde «kun» 25 kilo og Patrik D på peg 7 hadde rett under 20 kilo. Forøvrig andre dagen på rad brodern sitter på en seksjon med kun 6 mann på.
 
Så i sammendraget etter 2 dager seilet brodern opp i ledelsen. Jeg falt ned til 4 plass etter en par av fiskerne fra B-seksjonen gikk forbi meg. Er redd det allerede er kjørt for meg i sammendraget ettersom jeg er ferdig med dem 2 beste seksjonene, og kun har 42 kilo med meg fra dem. Men dette er fisking. Mye kan skje, så får bare kjempe videre.
Og uansett kan jeg jo fiske for den «sidebet’en» Berndt dro i gang første dagen. Vi var 23 stk som la i en 100-lapp hver, og dem skal gå til den som har lavest plassiffer i løpet av uka. Jeg hadde jo 1+2 så langt, og lå på delt førsteplass i den konkurransen.
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment