Totalt antall sidevisninger

torsdag 25. juni 2015

2015-06-21 GP nr.3 Nitelva, Peppes og Sagdalen

Tonje ble ikke med denne gangen. Sykemeldt grunnet opphovnet hånd etter massivt brasmefiske oppe i Lappland. Jeg var på plass i 8-tiden, og var da allerede full parkeringen i biler. Viste seg at vi ble 21 stk i dag. 3 seksjoner med 5 personer på, og 6 personer på den siste seksjonen. Raufjøringen valgte å legge 10 mann på Peppes, og 11 mann i Sagdalen. Noe som betyr at Rælingen ikke nyttes. Og det er jeg helt enig med arrangøren i. Fisket er ikke i nærheten av hva det var på Rælingen, samt at det er veldig bratt og mye brennesle der.

Var klargjort 12 plasser på Peppes. Det ene inne i kjærret var klargjort, og også den plassen nærmest parkeringen. Begge disse er ikke optimale pegger, så sånn sett var det greit at det kun ble 10 mann på Peppes, slik at man ikke trengte å benytte disse 2.

I Sagdalen hadde noen av dem buskene nærmest odden startet å bli store og farlig nære vannet, så der ble det kuttet ned x antall busker for at det skulle være mulig å fiske match der. For match kan fort bli veldig viktig metode i Sagdalen om laua ikke er tilstede.

Tid for trekking, og jeg havnet på peg 11, som vil si helt innerst på Peppes. Aldri sittet på innersiden av kjærret på Peppes, så visste ikke helt hva jeg følte om dette. Mistenkte at det var særdeles grunt her ettersom peg 12 (som ikke var i bruk) hadde vannplanter 10 meter ut i vannet, og dette var slike planter som ikke blir lengre en max 1 meter. Altså veldig grunt.

Jaja, trekt er trekt, så det er bare om å gjøre å få det beste ut av peggen. Gir meg ikke uten kamp. Det skal alltid fiskes først.  


Rigget opp veldig mye utstyr i dag, for ante ikke hva som ventet. Hadde ikke helt troa på at det ville bli lauerace. Max 1000 fisk tippet jeg. Bruker å være lite med brasme/skimmers på Peppes, og heller lite med vederbuk også. Og her som det var så grunt hadde jeg ikke all verdens troa på flire heller. På yttersiden av kjærret er det jo normalt bra med flire men der er det jo dobbelt så dypt også. Men mort skal det vel alltids gå an å få noe av.

Så da rigget jeg opp følgende til laua. 1,33, 2x2, 2x2,5, 2x3, 1x3,5 og 1x4. Av dem jeg hadde 2 stk av hver lengde hadde jeg en med 18krok og den andre med 16krok. Videre hadde jeg følgende rigga til morten. 4, 5 og 7 meter toppknytt. Tap13 på samme plass som 7m, og 2 lettmatch.

Loddet dypet med TAP, og hadde ca 1,5-1,6 meter på 13. Loddet meg innover, og ble sakte men sikkert grunnere. På 11 meter var det vel 1,4. På 9 meter var det 1,2. Gikk inn på 4 meter toppknytt og der hadde jeg 40-50cm dyp.

På min seksjon hadde jeg Thomas på min høyre side, og videre bortover satt Allan, Eskildsen og kanten mot kjærret på min seksjon satt Kay.

Under riggingen dukket det opp en kar som jeg setter veldig stor pris på. En kar jeg ikke har sett på over 1 års tid. En kar som har vært med meg på 100-vis, om ikke 1000-vis av turer. Selveste Fjellis. Var veldig godt og trivelig å se deg igjen Fjellis. Og vi sees snart igjen.

I grunnfòringa la jeg i 5 baller med koppen på 13. Og håndkastet rundt 10 håndfulle baller på matchen. Var akkurat passe avstand til å klare å kaste rimelig presist for hånd.

Vi startet å fiske, og jeg startet med 3 meter etter laua. Kastet ei lita klype med lauefòr på hvert kast. Var ikke sikker på at fòr var det rette i dag når det er sånn halvveis gytetid, samt at jeg hadde så grunt. Og etter hvert som jeg fisket så ble bunnen lysere å lysere, og syns ikke laua responderte på fòr. Så jeg startet egentlig opp en ny swim 1,5 meter lengre mot høyre, og da loosefeedet jeg bare. Om jeg fikk lyst til å kaste fòr senere, så ville jeg i så fall kaste det på den plassen til venstre.

Det var veeeeldig tregt fiske. Og syns dem til høyre for meg fikk bedre en meg. I alle fall Thomas og Eskildsen. Kom meg opp i 100 fisker etter 50 (FEMTI!!!) minutter. Er det bra lauefiske så skal man ligge opp mot 100 i kvarteret.

Thomas gikk en kjapp 5-minutter ut på TAP for å prøve. Da han gjorde dette ble det merkbart bedre for meg. Om også Allan, Eskildsen og Kay gikk ut på 4-5 metere å testet ble det ennå mere merkbart.

Etter en par timer så kunne vi se at det kom mørke skyer bak fra venstre. Og som alltid før uvær så begynte det å komme litt slike kastevinder. Dette var igrunn knallbra, for da ble det krusninger på vannen og fisken ble mere bitevillig her inne på grunna som jeg satt. Kunne gå inn på 2-metersstanga å fiske nå. Og det var bra bett. Skrapet nok sammen rundt 100 fisker på 15-20 minutter der før vinden roet seg igjen. Og da ble det klart dårligere fiske igjen også.

Det som var litt artig var at omtrent hver 5te fisk var en mort, og hadde flere morter som var opp mot 80-100 gram. Tror kanskje jeg fikk litt flere morter en dem andre, og det var nok fordi jeg fisket på 25-30cm dyp etter laua, og det var jo faktisk på bunnen når jeg fisket med 2,0 og 2,5 meter.

Jeg satt å truet med 2,5 meteren, mens dem andre gikk mere ut og inn på kortere og lengre stenger. Var tidvis så dårlig at jeg satt å kastet i vifteform frem og tilbake fra høyre mot venstre. Og laua var vanskelig i dag. Mange falt av i lufta. 18-krok fant jeg ut med en gang at var for smått. 16-kroken var bedre, men lurer på om 14-krok hadde vært ennå bedre i dag. Pratet med Thomas i etterkant, og han hadde gått over til 14 krok etter hvert.

Følte jeg hadde kontroll på Kay og Allan, skulle vel være litt forran Thomas også, for han var en del ganger ute på TAP å prøvde uten å få noe særlig. Eskildsen var jeg usikker på. Syns han fikk fisk stort sett hver gang jeg tittet bort på han. Men også han gikk jo stadig ut på 4 og 5 meter toppknytt, så han sleit vel litt han også.

4 timer hadde gått og slik så det ut på tellerne mine:


Telleren jeg holder i hånda har jeg telt laue på, mens telleren på spraybaren har jeg telt all annen fisk på. Fikk vel 3-4 vederbuker under hektoen, 1 stam på rundt 150 gram, ei lita flire, og også en 20 grams abbor. Resten var morter av dem 105 på den telleren.

448 lauer på den andre. Syns ikke lauene var så store i dag. Når det blåste var det bra størrelse på dem, og selvsagt en del av dem andre også. Men fikk jaggu mange ned mot 10 gram også. Men samtidig hadde jeg jo 100 morter, og dem måtte da snitte på 30+ gram vel?!

Om jeg tipper 14 gram i snitt på lauene, så veier dem 6,2 kilo, og om mortene snitter på 30 gram, så veier dem 3,1. Så da har jeg i så fall 9-9,5 kilo. Det får vi jo snart vite.

Jeg og Finn tok oss av veiingen på denne seksjonen. Vi startet ute til høyre, på dem store steinene ute mot brua. Barbara satt der, og hu hadde fått relativt bra. Så ut som en ren lauefangst. Hu veide inn 7 kilo prikk. Meget bra. Hu sa at en lokal idiot hadde kommet å satt seg på steinen 1 meter bortenfor hu, og fisket på fòrplassen hennes. Er det mulig å bli så frekk? Personen måtte jo skjønne at det var en konkurranse. Hadde jeg sett dette så hadde jeg bedt han pelle seg vekk. Om han ikke hadde forstått det så hadde jeg bedt han reise til helvete. Og hadde han heller ikke skjønt det så hadde jeg ratt lempa han uti elva.

Neste peg satt Magne Olav, og han fikk 5,5 kilo. Finn satt på peg 3, og han tok over ledelsen på denne seksjonen med 8,7 kilo. Han hadde fisket topp 6 etter mort å flire stort sett hele dagen hørtes det ut som. På peg 4 satt Steinar, Han hadde fisket TAP, men også slider. Og han hadde fått en 5-6 skimmers på slideren i tillegg. Det er jo sterkt. Men vekta hans på 7760 gram var ikke nok til å slå Finn Erik. Innerst ved kjærret satt Artur. Ikke vært så bra der tror jeg, for han fikk bare 4980 gram, og måtte da lage middag til Barbara når dem kom hjem. Hehe.

Må min seksjon startet vi å veie inn Kay. Han hadde 3560 gram. Eskild på peg 8 var jeg spent på. Han veide inn 7580 gram. Skulle jeg ha mere en det tro. Ut fra antall og beregnet snittvekt, så skulle jeg vel det? Eller? Nestemann var Allan. Han hadde startet å pakke 15 minutter før grunnet at han fikk en trist beskjed på telefonen rett før slutt. Han veide inn 3740 gram. Thomas da? Tidvis syns jeg han dro mere en meg, men prøvde en del TAP, og det tror jeg han tapte på i forhold til meg i alle fall. Han veide inn 6520 gram. Så var det min tur da. Løftet ut nettet, og kjente at det var halvtungt, men ettersom vannet rant ut ble det lettere og lettere. Hehe. Men tittet oppi, og det så ut til å være opp mot 10 kilo, så det skal vel gå bra. Viste seg å veie 10.460 gram, og da ble det en relativt komfortabel seksjonsseier. Endelig satt den! Og hadde da også mest på hele Peppes-strekka. Fra en peg som jeg mener er langt fra den beste på denne strekka.



Var ikke med på innveiingen i Sagdalen, men ser jo vektene derifra, samt hørt litt på prating. Fjellis nevnte blant annet at Svein hadde ca 10 brasmer etter en par timer fiske. Fikk også fra Fjellis at Krzy og Odd H satt på samme seksjon, så da kunne ikke begge dem 2 vinne. Dem hadde jo begge 1+1 etter årets 2 første GP’r.

På den seksjonen nærmest fossen så satt Leszek kant høyre. Han fikk en 3.plass med 4480 gram. Krzy hadde andre kanten, peg 19, men da selvsagt med mange folk på begge sider av seg. Han vant derifra med 6730 gram. Han hadde fått 2 skimmers på bolo, noe som gjorde at Odd H måtte forlate småfisken å prøve å få noe større han også. Fikk vel ikke det, og gikk da tilbake til småfisk. Odd H ble nr.2 på denne seksjonen med 5570 gram. Krzy sine 2 skimmerser var visstnok under 1 kilo til sammen, så da ville han vel ha vunnet seksjonen også uten disse.

På seksjonen lengst til venstre i Sagdalen så vant jo Svein med sine 12 brasmer (+ sikkert noe annet i tillegg). 11.600 gram. Han vant da også stevnet totalt. Han hadde fått noen av brasmene på match, og resten på bunnmeite. Han satt for øvrig på peg 18, altså naboen til Krzy. Nr.2 på denne seksjonen ble Andrzej fra kanten på peg 14 med 6530 gram. Brodern ble nr.3 her med 3610 gram.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment