Totalt antall sidevisninger

fredag 21. april 2017

2017-04-21 Dag 4 Särnacup - Särnasjön

Etter gårsdagens kriko-tur så valgte jeg å gjøre stikk motsatt idag. Etter å ha pratet med folk i forkant så var det en bankersplass på sjøen, og ellers var det 3-4 steder til som kunne gi brukbare fangster, men kunne også være helt tomme. Så jeg gikk til bankersplassen sammen med en skokk andre folk.

Var vel ca 30 stk der. Jeg startet i utkanten av klynga. Så en som startet å få fisk med en gang. Første fisken han fikk var en 3 grammer. Vanskelig å se om det var mort eller abbor, for satt jo 10 meter unna, og en 3 grammer er liten. Han sendte bare et smil og slapp ned igjen. Så han fikk flere i dette hullet, men av dem 3 første han fikk var ingen over 10 gram.

Jeg borret vekk fra klynga, for så jo ingen som fikk noe der ennå, og prøvde da å finne fisk på egenhånd. Etter endel hull så nappet det på tafsen. Fikk kjapt 4 abborer, og alle var vel over 100 gram. Dem 2 største var nærmere 200 gram. Slapp ned myskaen, og sakte men sikkert klarte jeg å lure noen på den også. Slo noen hull på 4-5 meters avstand til dette hullet, men ingenting. Testet godhullet igjen, og fikk vel ennå et par.

Tonje kom gående fra en annen del av sjøen, og hu hadde ikke hatt napp ennå. Jeg hadde nå 12 fisk i dette hullet, og rimelig sikker på at jeg hadde over kiloen. Hadde mistet 2 abborer i dette hullet også. En som delvis rettet myskakroken under hullet, og en jeg mistet i hullet som jeg stakk hånda etter, men bommet.

Måtte ut å lete igjen. Tok ei stund før jeg fikk noe. Testet omtrent annenhvert hull med tafs og myska. Neste hull jeg fikk fisk i var på mysken. En mort på 60 gram. Satt lenge å gnudde, men ikke noe mere. Nytt hull 5 meter bak, og en mort på 70 gram der. Så en 20 grams abbor. Ikke noe mere. Gikk i det hullet forran igjen, og fikk etterhvert en 80 grams abbor der.

Nei, ut å lete litt mere vel. 20 meter lengre bort så fikk jeg en ny mort. 2 minutter senere en til, så 1 min senere 1 til. Fine fisker også, ca 100 gram. Startet å bli bra i dette hullet nå. Fisk nr.6 i dette hullet så stoppet bare myskaen 1 meter over bunn. Digg, nå er dem igang. Men dessverre hadde en i klynga sett meg, og slo et hull ved siden av. Han fikk også en, og da våknet ulveflokken. I løpet av neste minuttet så var det 20 stk rundt meg. Men slik er det når jeg velger å sette meg sammen med klyngefiskere.

Jeg klarte gudskjelov å snike opp 4-5 til etter at alle hadde borret seg ett hull rundt meg. Men ble jo mere og mere dødt. Folk startet å trekke inn til der dem kom fra igjen. Men mortstimen var skremt, og dem virket ikke å komme tilbake. Jeg tok da dunken og stakk bort til det hullet jeg fikk abborer tidlig. Det har jo fått stått helt i fred lenge nå. Etter 2 min i hullet kom det en hektosabbor, men ikke mere. Disse hulla rundt hadde jo ikke gitt noe ista, men greit da, får prøve et av dem alikevel. Og jaggu fikk jeg en hektosabbor, og rett etter en abbor på 250 gram. Digg. Men ble ikke noe mere etter dem.

Stakk da i disse 2 hulla der jeg fikk en 60 og en 70 grammer, men ikke noe ny fisk her. Heller ikke noe i godhullet, og da rant tiden ut. Stoppet på 38 fisk. Tipper 1 hekto i snitt, så håper på 4 kilo. Ettersom dem vant Särnanappet på mandagen på 3,6 kilo, så håper jeg jo på at opp mot 4 kilo skal være ganske bra i dag også.

Gikk bort til Tonje som satt i klynga, for å ta følge med hu inn igjen. Hu hadde kommet seg opp i 36 fisker. Bare småmort da eller spurte jeg. Neida, hadde 6 feite morter, men også endel smått ja. Jeg tittet ofte på klynga, mens syns dem kun fikk 10 grammere, så jeg gikk aldri inn i klynga. Hadde jeg gjort en feil der tro?

Kom inn igjen, og Jesper, som satt i klynga, hadde 90 fisk syns jeg han sa, og så jo med en gang på posen at han kom til å slå meg. Thomas Axelssson og Folke, som også satt i klynga hadde også store poser.

Viste seg at Jesper, ikke uventet, vant. 5006 gram. Folke ble 2 totalt med 4917. Axelsson ble nr.2 i HS, med 3982 gram. Han var da ca 1 fisk forran meg, for jeg hadde 3865. Jaja, første gang på sjøen, og i nærheten av ei klynge, så klarer jeg en 3.plass, så det må jeg vel være fornøyd med. Tonje sneik da opp 1787 gram etter hu kom til klynga etter ca 1,5 time, og det holdt til å vinne DS. Hu vant sin klasse dem 3 siste stevnene opp i Jämtland, og nå har hu vunnet begge hu var med på i Särna. Vårformen er iallefall på plass for hu. Får se hvordan det går i Trysil da.

Sær sjø, men jeg likte den jo på en måte. Er vel mest pga resultatet, men klarte meg bra nå, så da kan jeg jo klare en bra plassering ved neste korsvei også. Tror nok det blir Särnacup på meg neste år.

Fullstendige resultater:



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment