Totalt antall sidevisninger

onsdag 26. april 2017

2017-04-22 Trysilcup dag 1 - Rysjøen

Da var allerede sesongfinalen i isfiske her. Tiden flyr så altfor fort når man har det morro. Som vanlig avslutter jeg sesongen oppe i Trysil. Årets Trysilcup går på Rysjøen og Eltsjøen. Jeg sliter som kjent med å få noe særlig fisk på disse sjøene oppe i Trysil, så skulle vel gå på en ny Trysil-smell regner jeg med. Men fy til den som gir seg. Liker jo å tro at jeg tar læring av hver eneste tur, og om man kan bruke denne læringen konstruktivt, så skal det jo bety at man stadig tar noen museskritt i riktig retning. Vi får se hva helga og fremtiden bringer.

Som vanlig er det mange med fra vårt broderfolk i øst på disse konkurransene. Såpass mange at det ofte er flere med på Trysil-cup en det er på NC-uttakstevnene våre. 128 deltakere hadde møtt til start her på Rysjøen. Var spådd masse vind, og masse vind var det. Vil tippe det var 10 sekundmeter, med opp mot 15 i kastene.



Ola Sjøli tok som vanlig oppropet, og han startet med en trist beskjed. En klippe i isfiskemiljøet hadde forlatt oss. Den alltid blide og omgjengelige Odd Arne Svensrud fra Hokkåsen har gått bort etter relativt kort sykdomsleie. Vi tok ett minutts stillhet for å hedre hans minne. Mine tanker går til hans nærmeste. Hvil i fred Odd Arne.

Ola fortalte også at det vil være lov å bruke drill for alle som ønsker det. Hadde jo lest om dette på facebook i forkant, så stilte da selvsagt klar med drillen. Er litt kontroversielt med drill. Omtrent like mange som ikke ønsker at det skal nyttes, som det er folk som er positive til det. NJFF må lage et regelverk for dette. Men sålenge arrangøren sier det er greit idag, så kjører jo jeg med drill.

Tilbake til konkurransen. Brodern var ikke med i år, for han valgte å delta på Spring meet i Byälven i Säffle istedet denne helga. Han gjorde det jo relativt greit her i fjor, så jeg gikk til ca det området han fisket sist. Startet sammen med Laxen, som forøvrig vant fjorårets stevne her, samt Dyberg. Vi fant ingenting i dem første 5-6 hulla, mens så startet Laxen og Jesper å få litt. Da jeg kom til samme området startet jeg å få også. Plukket bra en stund, men var raskt 15-20 andre som hadde sett at vi fant fisk, og da ble det en stor klynge der, som igjen medførte at det kjapt ble dårligere bett.

Så at Jesper ble igjen, mens jeg startet å lete opp nye steder. Pratet såvidt med CHrister også, og han hadde fått veldig bra i relativ nærhet til klynga, men på en måte fått fisket rimelig uforstyrret på samme tid. Jeg hadde vel 40 fisk, mens han var på 90 tror jeg det var.

Ble mye bom når jeg var ute å lette. Fikk ett par på hektoen, men ikke noe rundt. Kom etterhvert forbi en junior som fikk på myskaen, men jeg ikke kjente noe på tafs. Hadde nok prøvd tafsen i 1 min 30 sek i dette hullet uten å kjenne noe, men ønsket å prøve myskaen likevel. Ble smått sjokka når det omtrent tok på vei ned med mysaken. Fikk vel 10-15 raske i dette hullet før det ble dødt. Hadde prøvd myska flere ganger før, og også etter dette hullet, men ingen av hullene var slik som dette med myskaen.

Fant et par hull litt senere som ga litt fisk på tafsen, men kjente jo at jeg ikke traff så veldig bra idag. Hadde bra drag når jeg satt med Laxen og Jesper, mens eller kun litt sporadisk. Håpet på å klare topp 20 eller noe med min 78 fisker idag. Vi får se når vi kommer inn igjen.

Møtte på Tonje når jeg kom på land, og hu hadde 120 fisker. Så da moser hu meg. Christer hadde vel 160 fisk, og det blir vel fort seier idag. Jesper hadde bra, Andresèn hadde bra, Odd H hadde bra... Men ut fra alle posene jeg så i veiekøen, så var nok topp 20 innenfor rekkevidde følte jeg. Og klarer jeg topp 20 i Trysil, så er det egentlig en opptur sett mot tidligere erfaringer her oppe. I fjor ble jeg vel nr.93 her på Rysjøen med 1398 gram, til sammenligning.

Mine 78 fisker veide 4763 gram. Christer vant med 7440. Tonje ble nr.2 totalt med sine 6245, videre var det Jesper med 6043, Odd H med 6018, Andresèn med 5271, Lars Hanssen med 4930. 23 gram forran meg kom Remi, med sine 4786. Ingen imellom der vel? Joda, Stormen slo meg med 5 gram, med sine 4768. Så en 8.plass i HS på meg, og en 9.plass totalt. Og er jo totalen som gjelder i Trysil-cupen, for der er det kun 1 klasse.

Surt med dem 23 og 5 grammene, men igjen, basert på tidligere resultater i Trysil, så måtte jeg jo si meg fornøyd med dagens resultat. Har jeg tatt læring fra tidligere år? Kan det ha løsnet for meg i Trysil nå? Funnet en bedre balanse mellom å jage fisk og å gnu på roser med fisk?

Fullstendige resultater fra dagen: http://www.oslosportsfiskere.no/isfiskeresultater/TrysilCup2017.htm

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment