onsdag 26. april 2017

2017-04-23 Dag 2 Trysilcup - Eltsjøen

Jeg og Tonje kom jo rett fra Särnacup til Trysilcup, så vi hadde ikke ordnet noe overnatting. Jesper overhørte at vi ikke hadde noen overnatting, og fortalte da kjapt at dem fra Nora Gyttorp hadde et ekstra dobbeltrom vi gjerne kunne kjøpe oss inn på. Som sagt så gjort. Kjenner jo flere i Nora Gyttorp gjengen, og vet at det er en veldig trivelig gjeng. Så da ble det Trysil hyttegrend på oss kvelden og natten inn mot Eltsjø-stevnet.

118 deltakere ble vi idag. Vinden hadde roet seg noe fra megavinden som var på Rysjøen igår. Da var det jo knapt mulig å se nappene på myskaføleren.

Startet på en plass sammen med mange andre. En plass man "må" være på om dem halvstore abborene er på plass. Men det er langt fra alltid at denne plassen leverer, så hadde ikke tenkt å bli her lengre en 30 min om ikke det var endel pene å plukke her. Da går jeg heller til plass B.

Starten gikk, og jeg fikk ikke noe i første hullet. Borret 5 meter nærmere hovedklynga, og da fikk jeg en 50 grammer på tafsen. Etter et minutt til fikk jeg en på 3-4 hg. Nydelig. Jonas ved siden av meg fikk 4-5 små og også han en stor en. Christer satt bak han igjen, og så også at han fikk 2-3 mellomstore. 150-250 gram.

Er ikke mange plasser å borre på i denne tette klynga, men gjorde et par hull til, uten å kjenne noe, så startet turen mot plass B. Tittet hele tiden på klynga om det kom opp noe større, men virket ikke å være plassen idag. Så at Jan Morten fikk et par små, og Tonje satt rett ved han.

Ca 100 meter fra klynga så jeg Stormen og Jesper satt å dro fisk. Gikk fint å se på 100 meters avstand, for disse 2 varper ikke. Slo et hull 60 meter fra dem, men ingenting. Lagde et hull til 30 meter fra dem, men fortsatt ingenting. Kunne ikke sitte på avstand å se begge disse bagge opp småfisk uten å få noe selv, så satt meg 10 meter til siden for Storm, og da satt jeg meg i fisk. Kaspersen var også her nå, han var på plass litt før meg.

Dette første hullet jeg traff fisk i tror jeg at jeg fikk opp mot 40 fisker i. Storm og Jesper gikk tom i sine hull, og borret litt rundt for å finne mere, men dem forsvant lengre og lengre bort. Remi kom forbi da også. Hørte han pratet med Jesper. Remi hadde 75 fisk, mens Jesper svarte at han hadde 66 fisk. Jeg så da ned på min teller, og jeg hadde 45 fisker. Jeg prøvde 2-3 hull til rundt, men klarte bare 3-4 stk i hver av disse hulla med pilken, så da prøvde jeg å slippe ned myskaen istedet. Den beit det bedre på ja. Dette hullet jeg hadde fått 3-4 i på pilk ga 10-12 stk på myska. Flyttet meg da til hullet jeg hadde fått opp mot 40 i på pilk, og fikk vel en 10-15 til på myska her.

Ble da gående rundt å myske i alle disse ca 20 hullene som nå var lagd på denne rosa. Kaspersen, som den myskern han er, hadde selvsagt samme taktikken. Men var såpass bra med fisk på myska i gamle hull at det gikk fint å dele rosa med han. Testet pilk innimellom også, om det ikke ga noe, så ville det iallefall lokke inn mere fisk antok jeg. Fikk en 250 grams abbor på pilken her også. Men det var den eneste bonusfisken på denne plassen så langt. Alle andre abborer var fra 60 og nedover. Mest på rundt 30 gram følte jeg.

Christer var en kjapp tur innom før han dro videre. Han hadde ca 30 fisker fra startplassen, mens jeg nå hadde 90 fisker. Men selvsagt hadde han større snitt en meg. Han tippet ca 3 kilo, mens jeg tippet jeg var på 3,5-4 kilo. Så dette så bra ut for min del enn så lenge. Alltid litt ekkelt å sitte å fiske små når man vet sjøen er god for store fisker, men følte likevel dette var det rette idag.

Når det gjensto ca 30 min så kroket jeg noe større. Var rask med å åpne skruen ordentlig i tilfelle den ville på langtur, og det ville den jo. Fisket veldig tynn sene, så har ikke noe annet valg enn å følge etter fisken når den vil gå. Fikk drillet den opp til hullet innen 1 min, og den kom skliende opp. Hentet den i vannkanten, og viste seg å være en harr på ca 300 gram. Digg. Da har jeg 3 bonusfisker, som tilsammen veier ca 1 kilo. Disse kan helt klart bli avgjørende. Følte da et jeg kanskje var på en stang-inn dag. Med så tynn sene kan man fort ryke på slike bonuser, og da er det mere en stang-ut dag. Kaspersen mistet 2 bonuser ved siden av meg. Ene røyk sena på, og den andre falt av kroken helt nederst i hullet. Så han var vel mere på en stang-ut dag.

Begynte å bli litt vell tregfisket siste 30 min, men fikk da en og annen. Hadde ingen god plan på hvor jeg skulle flyttet meg, så ble til at jeg gnudde denne plassen tiden ut. Endte på 178 fisker. Og da som tidligere fortalt, 3 av disse var bonuser. Hadde fått en ørret også, men den tror jeg ikke veide mere en 40 gram, så kan absolutt ikke kalles en bonus.

Kom inn igjen, og hørte at Laxen ledet på 5,5 kilo. Han hadde visstnok fått en ørret helt mot slutten som veide opp mot 1 kilo. Hørte også at når Jesper hadde 9 fisker så var Laxen alt på 100 stk, så han må ha hatt en knallstart. Jesper og Andresèn sto rett bak meg i køen, og dem hadde brukbare poser, men tror jeg skal være forran dem. Christer hadde også en relativt fin pose. Alle disse 3 ligger forran meg i cupen etter dag 1, og ettersom det er dem som skiller seg ut idag igjen, så er det nok ikke mulighet for meg å vinne cupen.

Fikk veid mine 178 fisker til 6089 gram. Så da var jeg forran Laxen sine 5556 gram. Jesper la seg på en foreløpig 3je plass med 5153. Kun noen få gram forran Andersèn, ettersom han veide inn 5122. Christer bak der igjen med 5080. Hørte senere at Geir Johnny fra Odal hadde ca 5,1 kilo. Og så at junioren Fredrik Härnes hadde en stor pose. Så stor at jeg måtte gå å se når han la posen på vekta. 5497 hadde han. Så la seg bak meg og Laxen, men forran resterende jeg visste om. Så visste da om 5-6 som kunne slå Christer, og iallefall 3 stk som kunne slå Jesper. Kunne fort bli spennende i cupen alikevel dette da. Christer 1 fra igår og potensielt 7-8-9 idag. Jesper 3 igår og potensielt 4-5-6 idag.

Jeg var jo 9 totalt igår, og lå an til å vinne idag. Det vil gi meg 10 poeng. Christer vant igår og blir best nr.6 idag, men da vil han jo slå meg. Jesper 3 igår og blir best nr.4 idag, og da vil han isåfall slå meg. Andersèn var nr.5 igår og blir best nr.5 idag, så da vil han havne på lik poengsum som meg.

Jeg gikk å sjekket med Geir Johnny om eksakt vekt, og viste seg at han hadde 5078, og det er jo da hele TO gram bak Christer. Hehe. Viste seg at det ikke var noen som hadde veid inn tidlig som var mellom 5,5 og 5,1, så da vant jeg dagens stevne. JUHU. Laxen 2, junioren 3, Jesper 4, Andersèn 5 og Christer 6.

Det betyr at Christer vinner Trysilcup med 6+1. Samme poengsum som Jesper med 3+4, men Christer går da forran på bedre plassering. Jeg hadde 9+1, mens Andersèn hadde 5+5, så da ble det 3.plass i Trysilcup på meg. Digg. Håper det har løsnet for meg i Trysil nå, men jeg tar ingenting for gitt. Og ikke minst er dette min andre totalseier iår, og den første store. For den jeg vant tidligere i år var FM for Østfold, og da var det kun 32 stk med. Var jo noen hardinger med der også da, f,eks Christer, men må si seieren her på Eltsjøen smaker bedre.

Må nevne at Tonje klarte en finfin 9-plass i Trysilcupen. Sterkt med tanke på at hu også normalt sliter med Eltsjøen.

Topp 3 i cupen:
Foto: Ole G

Klassevinnere Eltsjøen:

Fullstendige resultater fra Eltsjøen og også Trysil-cup i denne linken: http://oslosportsfiskere.no/index.php?obj=nyheter&act=vis&id=1526
'
Takk for årets isfiskesesong, så sees vi til høsten igjen.

Til helga er det selvsagt meiting for min del, så dem som ønsker å lese blogger fra det, så er det bare å følge med videre. Finnes ikke noen pauser på GA-bloggen ;-)