Totalt antall sidevisninger

mandag 2. januar 2012

2012-01-02 Isfisketur oppe i Rømskog

Jeg og Spersen hadde studert kart, og funnet en sjø som heter Hølvannet. Så ut til å være veldig fine plasser for abboren på den sjøen. mye øyer etc.
Så på kartet at det var 3 stk bommer på den ene veien som går inn til sjøen fra Norsk side, men vi satset på å gå inn de 5,2 km om det var det som måtte til.
Kom til bom nr.1, og den sto åpen. Vi prøvde å ringe på hos bonden som bodde ved bommen, men så ut til at folkene der var på jobb. Vi satset på at det gikk bra, og kjørte innover. Bom nr.2 var også åpen, mens bom nr.3 var sperret. Det var da fortsatt 1,9km å gå inn til vannet, så det var bare å ta bena fatt.
Var ved sjøen på litt over 20 minutter gange.
Gikk rett ut til den plassen som så finest ut på kartet. Gjorde rundt 25 hull hver, spredd rundt på mange sykt fine plasser, Jeg med pimpel og Spersen med tafs. IKKE ET LUGG.
Gadd ikke prøve flere steder på sjøen, så vi gikk tilbake til bilen å tenkte å prøve Ertevann istedet.
Kjørte dit, men også der var det bommet. 2,3 km fra vannet. Vi gadd ikke gå inn til denne vannet.
Kjørte videre sørover, og stoppet ved Langvann. Den delen av sjøen som er nord for Rv 21.
Vi ønsket ikke å blanke noe mere, så gikk rett til den plassen som luktet mest fisk. Ei øy.
Første hullet Spersen lagde der ute dro han vel over 30 fisk. Små, men alikevel småfeit mage på dem. Og dem var ikke svarte slik vi hadde trodd.
Jeg fikk etterhvert fisk 10-15 meter lengere opp på øya, men lå langt bak.
Vi prøvde en par små viker inne ved land, men ingenting. Prøvde da neste øy, som lå bare en 100 meter lenger nord. Jeg fikk et hull der med 10-15 fisk, så fikk da kuttet ned forspranget til Runar noe. Fikk også ei "panne" til dette vannet å være. En abbor på hele 80 gram :-P
Runar stakk så til et skjær som stakk opp 100 meter lenger vest, mot den gedigne søya på sjøen.
Han fikk 9 fisk i et hull der. Ikke noe rundt. Jeg prøvde oppetter landet på den store øya, men ingenting.
Vi fant et skjær som stakk opp i nordenden av den store øya, men ingen fisk der.
jeg stakk over til nordlandet, og fikk en fisk på en liten odde der.
Vi prøvde i utløpet av en par bekker som kom ut oppi der, men ingenting.
Stakk å prøvde det trange sundet mellom den store øya og det vestre landet, men ingenting.
Da valgte vi å gi oss for dagen og rusle inn igjen.

Resultatet ble slik:
Runar 1100 gram fordelt på 59 fisk = snitt 18,64 gram
Jeg 780 gram fordelt på 40 fisk = snitt 19,5 gram

Jaja, ennå et tap mot Runar. Hehe... Står vell 7-5 i hans favør nå.

Får trøste meg med at jeg tok han på snittet ennå engang. Hehe

I morgen skal jeg faktisk på jobb. Blir uvant. Hehe

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment