Totalt antall sidevisninger

mandag 16. januar 2012

2012-01-15 Norgescup nr.3 - Skumsjøen

Lettskyet, bare et par minusgrader og kun 25 cm med lett puddersnø på isen. Et nydelig utgangspunkt. 2 myskastikker og 2 tafsstikker klargjort til dagens dyst. Tafsstikker kun klargjort om det mot formodning skulle vise seg at fisken sto dypere en vanlig på Skumsjøen.

Arrangøren hadde som vanlig kjørt opp et snøscooterspor som gikk fra starten og nordover i sjøen. Jeg og Runar tok som vanlig rennafart og duret på i front nordover. Regnet med å komme frem i god tid, men man vet aldri på Skumsjøen. Har vært med på forhold der oppe som har vært så ille at jeg har brukt 15 minutter på å forflytte meg 500 meter.
Kom opp til det området jeg ville fiske på 20 minutter. Sto og tittet på hvem som kom i samme retning. En del stoppet før, og noen gikk videre oppover. Kun jeg, Luci og Jørn som startet der jeg bruker å starte. Runar stoppet et par hundre meter før meg, som avtalt.

Startet å fiske, men dessverre virket det som bankersplassen var rotenonbehandlet. 15 hull og 30 minutter. 1 forbanna abbor. Nei å nei for en begredelig start på dagen.

Jeg valgte å stikke til et annet område som er litt dypere. Bang, 15 fisker i første hullet der. Fikk troa ja, men dessverre, var bare enkelte strøfisk rundt. Borret langs med noen skjær, og fikk et hull der med 6 fisker i. Heller ikke noe spes rundt. Gikk på dypere vann. Fikk et hull til med 5-6 fisk. Men ikke noe særlig mere rundt.

Kun 1 time igjen. Normalt for Skumsjøen da er jo og bare måke opp i gamle hull, men ikke i dag. Dødt, dødt, dødt. Dag Even hadde prøvd hullene der jeg startet. Ingenting der heller. Testet monsterhullet der jeg hadde fått 15 fisker. Fikk faktisk 5 fisker i det gamle hullet. Testet hullet ved siden av, som jeg hadde fått 2 stk i. Ikke et lugg.

Bestemte meg da for å borre å jobbe siste timen også.

Pratet litt med Dag Even, og vi kom frem til at vi trodde vinnervekta ville ligge rundt 3 kg. Altså ca samme som året før. Jeg viste at snittet antagelig lå et sted mellom 34 og 38 gram. Hadde lyst på å få 100 fisker, men så at jeg ville slite med det. Jeg hadde 66 fisk etter 2 timer.

Fikk ikke en eneste fisk de siste 20 minuttene og endte på 75 fisk.

Kom inn til startområdet, og hørte at Odd H antagelig ledet på 2995. Slo inn 2995 på kalkulatoren på telefonen min og sjekket hvilket snitt jeg måtte ha med mine 75 fisker for å matche vekta hans. 39,93. Jeg tvilte på at snittet kunne være noe høyere en 38 gram, så anså løpet som kjørt mot Odd Henning. Men det var jo fortsatt muligheter for en relativt bra plassering.

Bakerst i innveiingskøen så jeg 2 store poser, og den ene posen anså jeg som sikker vinner i dag. Den posen ble holdt av min klubbkompis Tom Erling, og vi anslo det til å måtte være 3,5 kg fisk. Den andre store posen ble hold av Hans Holen, som også fisker for Raufjøringen.

Jeg fikk veid min pose til 2895 gram. Det ga da et snitt på 38,6 gram.

Så da trodde jeg at jeg lå på en 2 plass så langt, men visste da at det var 2 til lenger bak i innveeingskøen som kom til å slå meg. Ble stående å følge med, for plassen bak meg i køen var Håvard Mjeltvik, og han hadde ca like mye som meg. Han havnet 60 gram bak. Puhhh… Grammene på rett side mot han i alle fall. :-D

Tom Erling la posen sin på vekta, og den viste 3685 gram, og en suveren seier i dag! Grattis Tom Erling!

Så var det Hans Holen sin tur, og ha hadde 3090 gram. Meget bra det også.
Vinnerlaget kom fra Raufjøringen. Representert ved Tom Erling, Dag Even og Jan Fredrik. (Foto: Ole G)

Beste dame (Torild), herre(Tom Erling) og junior under 19 år(Rolf Magnus). (Foto: Ole G)
Fikk en bitteliten nedtur ift Norgescupen totalt da jeg fikk med meg på premieutdeling av veteran at Kåre Fredheim fra Toten JFF hadde 2935 gr. 40 gram foran meg. Men med 5 plass totalt og 3 plass i Herrer Senior så hadde jeg i alle fall registrert et stevne som jeg kan ha som tellende for å prøve å kvale inn til Nordisklaget i Herrer Senior.

Alt i alt en flott dag på isen på Skumsjøen. Jeg har alltid likt dette vannet. Syns at sjøen har levert relativt lave vekter til Skumsjøen å være de siste 2-3 årene, men vet ikke hva dette kan komme av. Mulig fordi det har vært arrangert 2-3 stevner i året her i mange år, men det kan være helt andre grunner også.

Jeg føler meg helt trygg på at Gjøvik & Toten SFK finner den beste løsningen for Skumsjøen. Storsjøen i Odalen syns jeg også har tapt seg de siste 3-4 årene. Mulig det også der er fordi det har blitt arrangert 2-3 konkurranser i året i mange år der, men også her kan det være mange andre årsaker. Som f.eks gjeddefestivalen….

En siste ting. Pratet med Jørn Andre Jørgensen etter fiskingen idag. Han er jo min klubbkompis, og han hadde sett at jeg satt å fikk litt fisk når jeg gikk ut til det litt dypere området. Han valgte å lete opp sin egen fisk istedet for å komme ut til meg å fiske der. Han kjenner jo meg, og vet at jeg liker å hærje rundt alene evt i parløp med Runar. God sportsånd Jørn. Takker for det. :)

Fullstendige resultater fra dagen finner dere her: http://www.raufjoringen.no/nyheter/?idr=678

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment