Totalt antall sidevisninger

onsdag 25. juli 2012

2012-07-22 Tur til karpedammen i Askim

Som vanlig er Tonje ivrig på å fiske karpe, og jeg er vel ikke så vond å be jeg heller. Så da bar turen til karpedammen i Askim. Somregel når jeg fisker der så har jeg vinden i ryggen, men denne dagen hadde jeg den i ansiktet, og litt fra høyre. Ekle forhold, men skal vel bli noe fisk alikevel.


Jeg tok med meg den nye matchstanga mi idag. En Colmic Regal XT. Kastevekt 2-16 gram. Ei stang som jeg impulskjøpte sist jeg var hos Gunnar. Finn Erik har samme stanga, og det er vel toppmodellen til Colmic i de som er 13' og til litt lettere fiske.

Jeg lot Tonje sitte ved det lille kjærret, så satt jeg meg 5 meter lengre bort. Derifra kunne jeg greit kaste mot det store kjærret, eller inn i vika mellom det lille og store kjærret.

Jeg satte også opp 11 m TAP for UITW fiske, men jeg fisket aldri med denne.

Satte bare duppen på matchen ca 1,5 meter fra kroken. På sena hadde jeg kun en svirvel 30 cm fra kroken. Så altså et slags UITW fiske med match.
Var relativt lang avstand dit jeg fisket, og med hard vind så var det ikke lett å fòre partikkler. Maggot ble jo for lett, så valgte å loosefeede mais. Noen ganger tar det laaang tid før du får dem igang på UITW, men det er bare å skyte og skyte og skyte ennå litt mere, så kommer dem stort sett. Idag gikk det vel ikke mere en 10 minutter, så det gikk jo raskt. Skøyt 3-4 maiskort 2-3 ganger i minuttet.

Etter ca 50 fisker så ble det plutselig dødt. Da kan det ofte hjelpe å justere dypet opp eller ned. Karpene er lure nok til å forstå at et maiskorn på et visst dyp er forbundet med fare. Justerte da til ennå 30 cm dypere. Altså til 180 cm. Da startet det å bite igjen på neste kast.

I løpet av dagen kom jeg meg gjennom 5 store bokser med mais.

Fikk karper i mange størrelser, men de fleste lå på mellom 150 og 250 gram. Største var vel opp mot 500 gram. Fikk da testet matchstanga skikkelig, og må si jeg er meget fornøyd med den etter første turen. Myk, men alikevel ryggrad. Fin til å kunne kroke fisk med tynne fortommer, men alikevel sterk nok til å dra inn bonusfisker.

Tonje fikk dagens 2 største karper, og de veide 740 gram og 660 gram. Det er helt klart at snittet i karpedammen har økt siste par årene. Fisk på 300 gram var bonuser før, men nå er det snart snittet på fisken.

Mine 72 karper veide 13700 gram. Og det er et snitt på 190,27 gram.

Tonje fikk 57 karper, og de veide 7420 gram. Hu hadde de største, men også endel babycarp.

Som vanlig var det en artig tur i min kjære karpedam. Blir vel snart en ny tur dit. :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment