Totalt antall sidevisninger

mandag 30. juli 2012

2012-07-25 til 26 - Flesjøvannet etter suter

Jeg og Tonje hadde lyst til å fiske suter. En utrolig fin fisk, og en real fighter er den i tillegg. Flesjøvannet i Østfold er jo et kjent sutervann, så vi satte kursen dit.
Vi var fremme ved 18-tiden, og startet å rigge opp på svalbergodden. Stort sett eneste plassen i vannet det går an å sitte på. Vannet er rimelig gjengrodd av siv.

Jeg rigget opp slider og feeder. Vinden kom fra høyre, og jeg satt lengst til høyre av meg og Tonje. Sena på slideren drifter da inn mot Tonje, så jeg gjorde bare 10 kast med den, så fisket jeg feeder resten av turen.

Jeg blandet rundt 5 kg tørt med Geers braxkung. Tok i 7 dl caster og 2 store bokser mark. Skøyt ut ca 60-70 håndfulle baller på swimmen. Og etter dette ville det jo fòres jevnt og trutt med feederen.

Fikk litt mort, sørv og brasme til å starte med. Første suteren fikk Tonje, og den beit på kl 21.53. En relativt liten suter til å være i Flesjø. 1500 gram blank.

Gikk litt under 1 time, altså kl 22.30, så kroket Tonje ennå en suter. Denne bikket 2 kg så vidt det var. 2020 gram.

Det ble mørkt og hodelyktene ble satt på. Det ble nesten midnatt før neste suter kom. Denne gangen var det jeg som kroket en. 1620 gram.

I 2-tiden på natten ble Tonje trøtt, så hun gikk å la seg til å sove i bilen. Jeg kjørte på videre. Er jo vant til nattmeite fra alle mine år som specimenmeiter.

Kl 02.55 kom neste suter. Dagens største så langt. 2100 gram. Fikk ikke tatt bilde av denne da Tonje lå og sov.

Tonje sto opp igjen i 4.30 tiden og starte å fiske. Da klokken ble 5 blank kroket hun ennå en suter. 2020 gram.

Nesten en time senere var det min tur igjen. Kl 05.53, og suteren veide 1690 gram.

Rundt det tidspunktet begynte morten å bli plagsom igjen. Spesielt på mark/mais på kroken. Så kuttet ut marken og fisket dobbelt mais i stedet. Jeg fikk faktisk ikke et eneste mortnapp til etter dette. J

Kl 06.05 gikk det på ennå en suter for meg. 1750 gram.  

Kl 7 startet vi å pakke sammen. Men jeg latt stanga stå mens jeg pakket. Kl 07.05 gikk det på en suter til, 2 kg blank.

Etter denne tok jeg opp stanga.

8 suter fikk vi da på hvor første tur etter suteren. Vanvittig artig. Pene og sterke fisker.
I tillegg hadde jeg vel en rundt 20 brasmer. Tonje hadde en 3-4 brasmer.

Av de 8 suterene, så var det 5 hunnfisk og 3 hannfisk.

Suterfiske frister veldig til gjentagelse.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment