Totalt antall sidevisninger

onsdag 25. juli 2012

2012-07-23 Test av 7 meter toppknytt i Greåkerelva

Ble en kjapp kveldstur idag. Har behov for å kjøpe meg ny serie med toppknytt (5, 6, 7 og 8 meter), og tenkte å teste den Håvard har kjøpt fra Colmic. Den heter Colmic Extreme. Veldig lett å fin stang, men jeg har lyst til ei stang jeg kan værheise fisk på rundt 2 hg med.

Dro til Greåkerelva, for visste at det ofte er mye, og også pen mort der. Tok med meg 1 grams kjøkkenvekta, for å veie de jeg turte å værheise.

Tok også med med gode gamle Browning TAP'en som jeg har bygd om til bagger toppknytt. har satt i en 40 cm lang stump med grå hydro, satt pingy, så den fungerer som en powergum.

Startet å fiske, og fikk morter med en gang. Lettet fisk opp til 110 gram. Fikk en på 142 gram, og den turte jeg ikke å lette. Så da vet jeg ikke om jeg gidder å handle denne stanga. Er jo fin og lett, så nydelig til fisk opp til rundt 100 gram da.

Etterhvert kom det inn vederbuk og brasme. Ble sittende å se på at fiskene selv bestemte hvor lang tid dem ville være i vannet før jeg fikk lov til å håve dem. og det liker jeg ikke. JEG skal være sjef, ikke fisken.

Brårigget da opp baggerstanga!

Første utlegg så gikk det på en pen fisk. Jeg la press på, men den ville ikke komme gitt. Da kan det ikke være vederbuk eller brasme på rundt 1500 gram, for de kommer inn med denne stanga. Fikk fisken opp i vannflata, og så en lang fisk som så ut til å ha på seg nettingstrømpe, samt at finnene var illrøde. Da er det ikke til å ta feil av. Dette er helt klart en stam, og av den grove sorten. Tok det litt penere fra der av. Gikk vel 4 minutter før jeg kunne håve den. (Har hele fighten på film, så mulig jeg legger ut det etterhvert). Jeg har pers på stam på 2150 eller 2200 gram. Husker ikke helt. Denne så ut til å være større. Satte den i keepnettet, så fikk jeg veie den senere.

Stammen veide 2340 gram, og er ny PB for meg :)


Neste utlegg med baggerstanga. Gikk på noe pent igjen, kilosveder tenkte jeg når jeg så den i vannfalta. Tenkte å bare legge meg bakpå å værheise den rett i brystet, men syns den hadde røde øyer. Roet da ned, planet den i vannflata og rett i håven. Og sannelig var det ikke en stor mort. PB på mort er jeg usikker på. Har vel fått noen på rundt 800 gram på Rambekk, men har ikke veid dem. Denne jeg fikk nå så ut til å være større en den Tonje fikk i Mysenelva under springleague i år, og hennes var vel på 600 gram. Lite som er så pent å se på som en ordentlig grov mort.

Mort på 710 gram :)


Etter disse 2 fiskene kom det ei lang rekke med vederbuk og brasme. Ene fisken jeg hadde på slapp på vei inn, og tacklet fløy i 100 km/t opp i buska over meg. 10 meter oppi der. Fikk akkurat tak i elastikken og dro, og tilslutt røyk hovedsena som var på 0,205 på dette tacklet. Så at elastikken hadde fått seg bra med juling, men satte på nytt tackel å fisket videre.

 Fikk en par fisker til på denne før elastikken røyk. Jeg fikk fisket opp tacklet med stanga til Tøddy. Hadde ikke med meg elastikk-threader, så da fikk jeg ikke fisket mere med baggerstanga idag.

Tok en 4-5 brasmer til med stanga til Håvard, men var liksom ikke noe morro å sitte å se på at fisken var sjefen, så jeg fikk med meg Tonje på at vi skulle gi oss.

Tror jeg hadde 52 på telleren. 18 brasmer, 7 veder, 1 stam, 1 fet mort og resten mort fra 300 gram og ned til 50 gram.

Tonje hadde flere en meg i antall, men klart lavere vekt. Hun hadde vel 1 brasme, 1 veder, 4 stam opp mot kiloen og resten mort.

Men som sagt i starten, grunnen til denne fisketuren var å få testet stanga, og nå vet jeg hvordan denne stanga er. Får se om jeg kjøper eller ikke. Får se om jeg klarer å finne ei stange jeg kan lette 200 gram + med først.

Bilde av fangsten min:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment