Totalt antall sidevisninger

onsdag 17. juli 2013

2013-07-12 Treningstur til Rakkestadelva, REMA-strekka

Vi ble 4 stk fra SFK Acerina på treningstur i dag. Jeg, Tonje, Tøddy og Bærjern. Vi møttes kl 10.00 og skulle begynne å fiske kl 12.00. Tonje har vond rygg og dårlige knær, så hu valgte den peggen som var minst bratt. Bærjern satte seg oppstrøm henne, og Håvard satte seg nedstrøms henne. Da hadde jeg valget mellom peggen ved bekken. Der jeg blanket på KM. Ikke lysten på den. Og peggen nedstrøms Tøddy var der brygga lå før. Går snakk om litt snag aka sykler etc i elva der. Men peggen er lagd en par meter oppstrøms der brygga lå, så satset på det skulle gå greit, så satte meg der.

For 2 år siden gjorde jeg meg en 3-4 kjappe turer på rad på denne strekka. Lagde alltid en brasmeplass ute og en mortplass litt kortere. Men hadde alltid problemer med at brasma ikke kom på brasmeplassen, men heller dukket opp på mortplassen. Noe som gjorde at jeg ikke hadde noe sted å gå etter mort, og heller ikke noe sted å gå om jeg ville hvile brasmeplassen.

Derfor valgte jeg i dag å fiske brasmeplass og mortplass på samme stanglengde, men da legge mortplassen 2 meter oppstrøms for brasmeplassen. Valgte å legge begge swimmer på topp 7 TAP.

Koppet i 5 baller med en god del død hvit maggot, litt klipt mark og casters på brasmeplassen. På mortplassen la jeg i 3 baller med litt casters og litt levende røde og hvite maggot.

Startet å fiske på mortplassen med en 1,5 grams rund dupp. Skulle gjerne fisket mindre dupp også, men er fort over 3 meter dypt her, og kan også være en del plagsom laue som tar på vei ned om jeg fisker lettere. Var så si ingen strøm i elva i dag, så det var ikke en issue.

Plukket litt mort og småflirer fra start. Var også en og annen abbor som ville ha mat. Har tidligere prøvd å lage egen abborplass i margins her, men det har ikke gitt noe resultater på 3-4 forsøk, så det har jeg gitt opp på denne strekka.

Prøvde brasmeplassen etter ca 30-40 minutter fiske. Her hadde jeg en 2 grams rund dupp. Prøvde både med mark og 3 røde maggot på kroken. Men fikk kun en og annen mort, så var tydelig at det ikke var noe brasme inne der ennå.

Gikk tilbake og fisket mort og flire på mortplassen. Plukket en og annen, men var ikke noe særlig fart. Fikk plutselig ei brasme der også. Utrolig at dem gang på gang skal ta på mortplassen, mens jeg ikke får noen av dem på brasmeplassen der det ligger så mye god mat til dem.

Fortsatte å få litt mort og flire, men ble tråere og tråere. Slang også en og annen brasme. Håvard fisket topp 4 i margins etter mort, og hadde brasmeplassen sin ute på 11 meter. Han plukket bra inne i margins. Klart flere fisker han fikk, men mulig litt lavere snitt.

Jeg så at han loosefeedet en del, og han fortalte meg også at han syntes det virket bra. Ettersom det var så si ingen strøm så kunne også jeg loosefeede plassen min selv om jeg fisket lengre ut i elva en Håvard gjorde.

Startet med loosefeeding jeg også. Skjøt annenhver gang 8-10 casters og 8-10 rød/hvit maggot. Og da ble det liv i mortswimmen igjen ja. Ikke tvil om at dem ville ha loosefeeding i dag. Var nesten som å fiske en helt ny plass.

Fortsatte å slenge en og annen brasme innimellom også. Prøvde brasmeplassen på nytt, men fikk ikke noe der. Verken på mark eller maggot. Så da var det bare om å gjøre å prøve å holde tempoet på småfisken til Håvard. Han fikk ingen bonuser, og det gjorde jo jeg, så lå jo godt an i forhold til han.

Når det var igjen 15 minutter så la jeg merke til at det boblet en del på brasmeplassen. Senket ned 2 røde maggot akkurat der det boblet. Gikk vel max 10 sekunder så seig duppen under. Kroker, og der satt det på ei brasme. Litt artig at man kan lure opp en ekstra kilo bare ved å være observant. Har gjort slike ting før også, men langt fra alltid at det gir en så kontant tilbakemelding. Artig var det uansett.

La ut på samme stedet, og rakk å få ei brasme til. Så kunne se ut som det hadde kommet inn noen brasmer på slutten der.

Klokken ble 16.00 og vi ga oss. På tellerene mine viste det 10 brasmer på ene telleren, og 65 mindre fisker på den andre telleren.

Vi startet å veie hos Geir, og han fikk følgende:


3000 gram
Neste ut var Tonje, og hun fikk:


2420 gram
Håvard var den av oss som hadde flest i dag, men han hadde ingen bonuser:


4040 gram
Mine 10 brasmer og 65 mindre fisker:


9880 gram

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment