mandag 5. august 2013

2013-08-03 Orsa Match Open - Dag 1

Da var tiden inne for den fjerde Orsa Match Open i Lillån/Storån. Jeg var med tilbake i 2010. I 2011 og 2012 var jeg begge årene i Afghanistan under stevnet, så da fikk jeg ikke deltatt. Rune vant i 2010 med plassifrene 3+1 og 6320 gram. Jeg ble nr.3 totalt med 4+1 og 12770 gram. Den 4.plassen fikk jeg med 720 gram på B-seksjonen dag 1. Han som ble nr.3 på min seksjon den dagen var Jörgen Storm, og han hadde 730 gram. Altså om jeg hadde klart å få en mort til så hadde jeg fått 740 gram, sikret meg en 3 plass, fått 3+1 og 12790 gram og dermed vunnet Orsa Match Open 2010. Marginer!

Nytt år nye muligheter.

Jeg og Tonje dro oppover fredag på dagen. Vi har over 35 mils kjøretur oppover, så greit å komme frem i god tid på fredag uten å måtte stresse. Jeg hadde aldri sett strekkene i Storån, så var lysten på å se på dem. Tonje hadde ikke sett noen av strekkene, så vi skulle ta en titt på begge. Vi kjørte via Kongsvinger slik at vi kunne kjøre i følge med Finn Erik, brodern og Fjellis.

Vi var fremme allerede i 17 tiden tror jeg det var. Kjapp innsjekk på hytta, så gikk turen rett bort på brygga i Lillån. På brygga møtte vi Stor-Thomas og Markku, som også bodde bare et par hytter bortenfor oss. Etter hvert kom også Finn, Tommy og Fjellis, så da bestemte vi oss for å ta en titt i Storån.

Peg 1-7 i Storån var meget flotte å se på. Fint gressbanke å sitte på og ikke langt ned til vannet. Det var snakk om at peg 1-2 og peg 6-7 var bra plasser. Vi tittet videre oppover, og peg 8-12 lå også på en slik fin gressbanke, inne i skogen. Peg 13 og 14 lå et godt stykke (les 50 meter +) lengre oppover i elva. Og disse peggene var litt bratte. Det ble sagt at nedstrøms kant (peg 8-9-10) på denne øvre seksjonen ikke var noe særlig bra.

Lørdagen kom og var på plass i 7-tiden. Fjellis lagde egg, bacon og tomatbønner til meg. Deilig start på dagen. Under agnhenting så viste det seg at vi ikke fikk noe rød maggot, ikke noe fjærmygg, og jokersen var nedfryst i leem. Hvit maggot, pinkies og mark var fint.

Juniorene trakk først. Dem satt på lillebrygga. Så trakk man i Storån ettersom dem har en liten stubb å kjøre, og så var det vår tur som skulle sitte i Lillån. Jeg hadde meldt meg på først, så fikk også trekke først. Opp av hatten kom peg 9. Ganske inn mot midten av 14 mann, så kunne bli vanskelig.

Peg 1 bruker å gi en del småfisk, peg 4-5-6 sier Jörgen at normalt er bra på brasme, samt peg 14 bruker å levere bra. Peg 13 kan også gi bra med fisk.

Tonje trakk som nr.2 og hun trakk peg 14. Nydelig! Ellers fikk jeg Jesper på min venstre side på peg 8, og Dag Even på min høyre side, peg 10. Tonje fikk Roffe ved siden av seg på peg 13.

På den innerste seksjonen så trakk Stor-Thomas peg 1, Jörgen havnet på peg 2 og Rune satt på peg 4.

Jeg hadde blandet meg mörtkung og leem farget svart til morten. Til brasme hadde jeg lagd 2 kilo Bremes 3000 og leem.

Rigget en topp til abbor under brygga. En mortplass høyre og venstre på topp 5. En brasmeplass på 13 TAP. En fastmatch på ca 16-17 meter mot noe vannliljer. Og 2 stk slidere ¾ over kanalen etter brasme.

I Lillån starter foring å fiske likt for og kanskje begrense den verste foringen litt. La i 20 oppklipte mark og 20 casters på abborplassen. La i 2 baller med litt pinkies på hver av mortplassene. La i 3 baller på 13 TAP plassen. Kastet 3 håndfulle og loosefeedet 50-60 maggot til over toppen på fastmatch. Og la i 10 håndfulle på slideren på andre siden.

Startet å fiske mortplassene, men kjente ikke noe. Prøvde abborplassen, men ingenting der. Prøvde fastmatch uten bly på sena for frittfallsfiske, men kjente ikke noe der. Gikk på slider. Etter 30 min der ute så hadde jeg et løftenapp. Kroker, men var dessverre ikke brasme. Men det satt på en liten fisk. Fikk den inn og det var en liten vederbuk på kanskje 20 gram.

Fortsatte å fiske slider, og etter en stund fikk jeg et nytt løftenapp. Ikke brasme denne gangen heller. Var en 15 grams abbor.

Prøvde mortplassen igjen, klarte å lure en abbor på 7 gram på den venstre plassen. Kjente ikke noe på abborplassen, 13 TAP eller fastmatch.

Jesper fikk ei laue på fastmatch etter et par timer. Hans første fisk. Jeg hadde ikke kjent noe på min fastmatch, så tok av klipset og tenkte å bruke denne til å kaste på de få lauevakene jeg så over mot andre siden.

Tonje hadde allerede fått en del brasmer på kanten, og så ikke ut til at det var noen som kunne true hu i dag. Roffe på peg 13 fikk også en del fisk, men det var stort sett mort evt små skimmers.

Siste 2 timene klarte jeg å få 2 micromort og 3 lauer på å kaste fastmatchen på vakende fisk. Prøvde slider innimellom også, men det ga aldri noe.

Finn Erik på peg 7 (ikke min seksjon) hadde 1 abbor etter 3 timer da han plutselig kroka ei brasme på matchen. Fikk inn den og det var jo en megabonus på en dag som dette. Det var de 2 eneste fiskene han fikk i dag.

Sluttskuddet gikk, og vi startet å veie hos Jesper. Han hadde 70 gram. 7 lauer tror jeg det var. Min tur, og mine fisker 8 fisker veide 90 gram. Neste ut var Dag Even, og han veide inn 80 gram. Tett så langt. Kunne vel vært ennå tettere ettersom Jesper fant ei laue til i keepnettet sitt når han pakket opp. På peg 11 satt Markku, og han hadde fått 670 gram. Peg 12 Swee hadde 170 gram. Roffe på peg 13 fikk 2080 gram, og dagens suverene vinner på peg 14, Tonje, med 13780 gram. Fangsten besto av 10-12 brasmer + litt annet smått innimellom. Tror hu hadde 24 eller 25 fisker tilsammen. Grattis Tonje! Det var moro!
Tonje suveren vinner i Lillån idag med 13.780 gram.

13780 gram var i tillegg ny Orsa Match Open rekord for Lillån. Tidligere rekord var på 12-kilo og noe (Kan vel fort ha vært min vekt fra dag 2 i 2010 på 12050 gram?).

Min 5er i dag vil jo da si at jeg er ute av dansen med tanke på Orsa Match Open, så fokuset må da bli å vinne stevnet i morgen.

På den andre seksjonen i Lillån hadde Rune vunnet fra peg C4 med 4840 gram. Han hadde fisket en bra konkurranse på matchen forsto jeg. Rett bak fulgte Jörgen med 4700 gram fra C2. Nr.3 på C-seksjonen ble Stor-Thomas fra C1 med 2110 gram.
Resultater fra Lillån:
Ikke vanskelig å se at peggene C5 til C12 var vanskelig idag. Foto: Kenneth Lilja

I Storån kan det visstnok være litt bingo på dag 1.

På A-seksjonen lengst nedstrøms så vant Roger Järling fra nedstrøms kant, A1 med 6080 gram. Nr.2  ble Steinar med 3240 gram fra A6. Nr.3 ble Claes Mattsson med 3220 gram fra A5.

Nedstrøms kant ikke overraskende best. Foto: Kenneth Lilja

På B-seksjonen oppstrøms i Storån vant Folke fra B14 (oppstrøms kant) med 2360 gram. Brorparten av den vekta kom fra en fetbrax som han fikk på 3 meter toppknytt mens han fisket etter gullbust ble det sagt. 2.plassen ble delt mellom Kenneth Lilja på peg B10 og Nils Loven på peg B8. Begge hadde 2340 gram. Kenneth hadde visstnok fått den ene store brasma si på et litt spesielt vis. Det kom en båt kjørende, og Kenneth ville veive inn slik at båten ikke skulle gå i sena, da han startet å veive så satt det jammen på en 2 kilos brasme. Takk for båttrafikk hadde jeg sagt da. Hehe.

Foto: Kenneth Lilja

På kvelden hadde vi felles middag på bowlingen med loddtrekning av gavepremier.

Jeg trakk meg tilbake allerede kl 21. Var interessert i å få revansje fra dagen i dag, så da må man være uthvilt og taggad for morgendagen.