Totalt antall sidevisninger

lørdag 24. august 2013

2013-08-24 Treningstur til Rakkestadelva, REMA-strekka

Tonje hadde lyst til å fiske REMA-strekka i Rakkestadelva i dag, og det er ikke meg imot. Den strekka bruker å være litt småvanskelig. Noen ganger vil brasmene der ha agnet driftende, og da gjerne maggot. Andre dager vil den ha agnet statisk og da gjerne mark. Og i backup kan man alltid fiske mort og flire i margins.

Jeg var litt treg på morgenen, så vi var ikke på plass før i 13-tiden og startet å fiske ca kl 14.00. Jeg var litt lat og satte kun opp en 1 grams rund til å fiske i margins, og en 4 gram Pavel flat til å fiske etter brasme med. Rimelig gambling å ikke sette opp en driftedupp, for sist gang vi var her så ville brasma kun ha maggot på drift.

Jeg valgte å fiske flatduppen på topp 7 og margins på topp 4 med buttplugg, skrått nedstrøms. Bare 50 cm på utsiden av sivet/vannliljene.

Tonje var ikke lat, og satte korrekt opp både en 4 gram Pavel for statisk fiske, og en 2,5 grams runddupp for å drifte gjennom med.

Jeg plukket greit med mort og småflire i margins, men etter hvert så ble laua plagsom, og kom ikke gjennom til morten. Jeg prøvde å bake fòrballene knokkelharde slik at den ikke skulle slippe noen partikler til laua, men det virket bare delvis. Etter 30-40 minutter var jeg vel oppe i rundt 25-30 fisker, men laua var så plagsom at jeg valgte å gå ut på flatduppen allerede.

Tonje hadde allerede fisket topp7 en stund, for hun fikk ikke så mye i margins. Hu brukte rundduppen for drifting. Fikk en og annen flire rundt 100 gram. Jeg gikk ut med flatduppen agnet med mark, og tok ikke så altfor lang stund før duppen glei sakte og kontrollert under. Kroket, og det var brasme. Fikk ei til ikke lenge etterpå, og koppet i en ny ball med casters og oppklipt mark.

Tonje gikk etter hvert over til flatduppen hu også, og da fikk hu også brasme. Sist gang vi var her så hadde hu kun satt opp flatdupp, og da virket ikke den. Nå hadde hun startet med drifteduppen, men fikk ikke brasme på det. Når hu så at jeg fikk på flatduppen så ristet hun bare på hode, i litt oppgitthet. Men ettersom hu hadde satt opp begge i dag, så var det jo ikke noe problem uansett hvordan brasma ville ha maten presentert.

Jeg var veldig nøye med å etterfòre brasmene etter hver eller annenhver fisk. Ga dem mye mark og caster i starten. Hadde ikke mye caster med meg, så etter hvert ble det bare mark på dem, men det var det dem ønsket seg mest i dag, så da gikk jo det greit.

Gikk etter hvert også tom for brasmefòr, men fortsatte bare med å ha masse klipt mark i mortfòret og koppet det ut på brasmeplassen i stedet. Var aldri direkte bagging av brasme, men plukket dem jevnt og trutt. man må jobbe for å få dem her på REMA-strekka. Så masse bobler fra 3-4 plasser på og rundt fòrplassen brorparten av dagen. Moro å få så visuelle tegn på at fisk er tilstede.

Når det hadde gått 4 timer var jeg oppe i 25 brasmer. Tonje sa hun ville prøve å få 1 eller 2 til. Jeg var tom for mark også nå, men ettersom hun ville fiske litt til så gikk jeg å hentet mere i markposen som lå bak på peggen. Vi fisket vel kanskje 45 min over 4-timern og jeg endte på 30 brasmer og 38 mindre fisker.

Ca 25-27 kg
 
Helte fisken opp i veienettet, men var ikke plass til alt. Veide det jeg hadde plass til og det var ca 22,5 kg. Så tipper jeg hadde et sted mellom 25 og 27 kilo i dag.


10.060 gram
Tonje hadde ikke like mye som meg, men skal vel egentlig bare mangle. Jeg har jo fisket en del flere år en henne. Hu hadde en fin dag med en god del brasme, og en klar opptur fra forrige gang hu var på REMA-strekka.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment