Totalt antall sidevisninger

fredag 23. august 2013

2013-08-21 Treningstur til Glomma, SIVA

Jeg måtte levere bilen til reparasjon på Toyota i Kongsvinger, så da foreslo Tonje at så lenge vi uansett må til Vinger så kunne vi vel også teste SIVA når vi var der. Jeg er jo ikke vond å be om det. Jeg har fisket noen hundre turer der. Stort sett specimen, men har også hatt en 6-7 turer med TAP der. Aldri feil med store brasmer og flatduppfiske. Største brasma jeg har fått der på TAP er 3105 gram.

Jeg ringte Fjellis når jeg passerte Harstadsjøen for å høre om han ville være med på SIVA. Han hadde ikke på telefonen, så fikk ikke tak i han.

Jeg og Tonje startet å rigge oss opp. Tonje satte seg opp på den peggen til høyre for brygga, så da tok jeg peggen til venstre for brygga. Når jeg hadde fått rigget opp første toppen til TAP så ringte Fjellis opp igjen. Han var som vanlig ikke vond å be. Trengte 20 min sa han, så kunne jeg plukke han opp. Fikk rigget ferdig første toppen, med en 8 grams Cralusso Torpedo med tuning på. Den sto perfekt i vannet i dag. Antenna 90 grader i forhold til vannet.

Dro og hentet Fjellis mens Tonje fortsatte å rigge seg opp. Han sa at han kunne sette seg oppstrøms, men den peggen er litt snaggy, så sa at det er vel bedre om han setter seg nedstrøms meg igjen. Han vet jo da at han antagelig får den beste plassen, men var villig til å sette seg der om jeg insisterte. Jeg liker å sitte i midten, slik at jeg får et mest mulig konkurranseaktig fiske.

Jeg rigget videre opp en 4 grams rund til å drifte gjennom 13 m plassen med, etter mort og mulig vederbuk. Og tilslutt satte jeg opp en topp 4 med 2 grams rund etter abbor i margins.

Vi startet å fiske, jeg og Tonje litt før Fjellis. Gikk ikke mange driftene med rundduppen før det gikk på en mort. En typisk SIVA-mort på 100-150 gram. Bra start. Fjellis kom også i gang, og han fikk fisk på første driftet. Han tok igjen meg og dro fra meg litt. Etter en stund ledet han 14 mot mine 12. Tonje hadde vel 2 eller 3 fisker da. Ikke så lett å sitte oppstrøms.

Jeg valgte å gå i margins. Hadde koppet ut en halv kopp med oppklipt mark ved starten. Og var faktisk abbor der. Mistet den første. Passet på å telle 1001, 1002 og 1003 etter duppen gikk under, før jeg kroket. Fikk da 2 abborer på rundt 100-120 gram. Men bommet på 3-4 napp til og det likte jeg dårlig.

Fjellis prøvde sin abborplass også nå, og han fikk en abbor på rundt 250 gram med en gang. Han prøvde en stund til, men det var den eneste han kjente der.

Etter 3 timer og 40 minutter kom første nappet av stor fisk. Og det var nedstrøms kant med Fjellis som fikk den. Var ei fin SIVA-brasme på over 2 kilo. Bare 10 minutter etter så fikk jeg på noe bedre. Viste seg å være en liten vederbuk på rundt kiloen. Veldig liten til å være på SIVA.

Vi hadde nå fisket i 4 timer, men nå som det hadde startet å komme litt bedre fisk så hadde vi lyst til å prøve litt til. Men da bare sitte med den store flate å vente på dem store. Fjellis fikk etterhvert en stor til, og det var en vederbuk på litt over 2 kilo. Så var det Tonje sin tur. Hu fikk på en stor fisk som hu drillet forsiktig. Fikk den inn tilslutt og viste seg å være ei brasme på 2260 gram. Ny pers på brasme for henne. Moro. Å så på take-a-part da gitt. :)

Fjellis bumpet 3 store fisker til, og jeg bumpet en stor fisk til. Helt på tampen, 3 timer på overtid, og etter at jeg og Fjellis hadde pakket ned TAP'en kroket Tonje en stor fisk til. Eller stor og stor, var en veder på rett under kiloen som hu fikk inn.

Jeg endte på 36 mort, laue og abbor samt den ene vederbuken. Fjellis hadde vel 41 mindre fisker, 1 stor veder og ei stor brasme. Tonje hadde ei stor brasme, en grei vederbuk og 11 mindre fisker.

 
Min fangst i dag:
4840 gram
 
 Tonje sin fangst i dag:
4360 gram
 Fjellis sin fangst i dag:
7540 gram
Forstår meg aldri helt på hvorfor man skal miste så mange fisker på SIVA. Fjellis hadde jo under 50% uttelling i dag. Jeg hadde 50% akkurat. Tonje hadde faktisk 100% uttelling, og det er uvanlig. På NM andre dag her for noen år tilbake så hadde jeg på 2 fisker å mistet begge. Krzy hadde en treningstur her for en par år siden med masse action. Kroket 18 store fisker, men fikk bare opp 9 av dem. En tilng er sikkert, og det er at å gå under 0,16-0,18 mm i fortom ikke er noe særlig. Masse tafser som ikke holder da. Store fisker i relativt hard strøm. Da må man ha ordentlige tafser. Får se om jeg får gjort noe med uttellingen etter hvert, men det får tiden vise.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment