Totalt antall sidevisninger

søndag 25. august 2013

2013-08-19 Treningstur til Tjuvholmen, Åkersvika

Var egentlig meningen at vi skulle dra 5 stk fra Acerina og trene Espern på søndag, men værmeldingen satte en stopper for oss. G&T skulle ha KM på Tjuvholmen, men ettersom det var høye bølger der, så tok G&T sitt KM på Espern-seksjonen i stedet.

Det var kun 3 stk med på G&T's KM i moderne meite, og det var Thomas som ble klubbmester med ca 9 kg. Virket som han fikk alt på TAP og toppknytt. Stort sett mort som snittet 60-70 gram, men han hadde en bonusveder i tillegg på ca 1,5 kg.

I dag, mandag, var det spådd mye bedre vær, og ettersom jeg og Tonje har ferie denne uka så valgte vi å dra å teste Tjuvholmen.

Var en del bølger/dønninger selv om det ikke var noe særlig med vind. Vinden kom fra sør, og slår rett på land på Tjuvholmstrekka. Jeg og Tonje valgte derfor å sette oss ca 2 meter fra vannkanten, ellers ville man bli sprutet ned av vann. Var også rimelig håpløst å prøve å bruke keepnett, for det ble vasket opp på land i løpet av få minutter.

Jeg satte kun opp en 4 m toppknytt etter laue og en 7 m toppknytt for å fiske mort. Fòret 5 appelsiner med ganske mye mat i. Fortsette å kaste 1 håndfull eller loosfeedet 20-30 maggot på hvert kast. Kort forltalt, etter 2 timer hadde hverken jeg eller Tonje hatt så mye som et eneste napp.

Tonje kastet ut feederen, og gikk vel ikke mere en 20 sekunder så gikk det på en fin mort på ca 150 gram. Hu hadde jo ikke grunnfòret der ute, så ettersom en mort klarte å finne feederen og krokagnet hennes på kun 20 sekunder måtte jo bety at det sto masse fisk der ute.

Jeg gikk bak på peggen for å finne sliderstanga mi. Fikk loddet dypet, og det var ca 4 meter dypt. Tonje hadde allerede fått 3 fine morter.

Jeg kastet ut med agn på, skaut ut en håndfull ball på duppen. Duppen driftet relativt hardt fra venstre mot høyre, selv om vinden skulle tilsi at overflatestrømmen burde gå høyre mot venstre. Tror ikke kastet varte mere en 20-30 sekunder før jeg hadde driftet 7-8 meter og måtte veive inn igjen.

Nytt kast og ny fòrball, og da fikk jeg fisk. Mort på ca 150 gram. Det må stå mye fisk der ute ettersom dem er så kjapt på plass.

Plukket jevnt og trutt mort videre. Ikke bare bare å se og kroke nappene med slider i så store bølger. Så var jo en del kast jeg ikke fikk noe på, men tror stort sett alle kast så var maggoten tøggin. Etter en del kast gikk det også på noe større. Drillet den sakte men sikkert inn og fikk håvet den. Var ei brasme på 2,0-2,5 kg. Artig med bonuser.


Plukket videre litt mort, fikk også en og annen panserlaue. En par abbor fikk jeg vel og. Og 10 minutter før vi hadde fisket i 4 timer gikk det også på en fin buk.


Etter 4 timer ga vi oss. første 2 timene var veldig kjedelige, mens siste 2 timene var veldig morsomme. Tror jeg endte på 37 mort/lue/abbor + disse 2 bonusfiskene. Anslår at de 2 store til sammen veide 4kg +, og rimelig sikker på at de 37 andre også veide 4-6 kg, noe som vil se at jeg skrapet kjapt sammen 8-10 kg siste 2 timene.

Jeg er jo ganske så glad i sliderfiske, så jeg hadde ikke hatt noe imot å trekke denne seksjonen på GP'n til helga. Så får jeg se om det blir slider igjen, eller mulig jeg heller fisker bolognes ettersom driften var såpass at jeg nesten følte jeg fisket i ei elv. Om G&T velger å forhåndsfòre strekka. så kan jo fort hende fisken kommer inn på TAP/toppknytt her også. :0)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment