mandag 12. august 2013

2013-08-11 GP nr.6 - Harstadsjøen

Raufjøringen hadde vært og ryddet og forfòret både på fredag og lørdag, så da kunne man i alle fall håpe på at GP-strekka og Vika skulle kunne levere noenlunde. Sagbruket leverer stor sett alltid uansett.

Jeg og Tonje var på plass allerede kl 7.45. Da hadde det allerede kommet mange mennesker. Var såpass mange der at jeg måtte ta en ekstra titt på klokka for å se om klokka mi gikk feil eller noe. Hehe. Jeg begynte å lesse ut fòr etc fra bilen, mens Tonje tok seg av påmelding og agnhenting.

Jokeren vi fikk i dag var dessverre død. Men det var ikke verre en at jeg tok i mot den og satset på at den skulle kunne gi meg litt fisk alikevel. Død akvariejoker fungerer jo også. Jeg sollet ikke selv den røde maggoten, men hørte fra andre at ca 50% av den var død. Litt kjedelig at ikke agnkvaliteten er bedre, men vi bor nesten på nordpolen, så vi kan ikke velge og vrake i agnleverandører. Hadde jeg bodd i England og fått levert slikt agn så hadde jeg klaget/nektet å ta imot. Men ettersom jeg bor i Norge, og miljøet er så lite så tar jeg imot agnet, smiler og betaler for det. Jeg er veldig takknemlig for at Svein står på og sørger for at vi meitere får agn levert på peg helg etter helg. Han hadde stått og sollet fjærmygg til langt utpå natta (og den var av knallbra kvalitet), noe som gjorde at han ikke fikk klartgjort sitt eget utstyr for å få fisket. Men han tok turen til Harstadsjøen uansett. Leverte agn, og brukte dagen til å coache startfiskeren Espen. Du er en bra mann du Svein. Meitenorge trenger slike som deg.

Blanding av fòr. Med tanke på at Sagbruket, GP-strekka og Vika er så forskjellig å fiske på, så var det ikke lett å vite hva man skulle blande. Jeg så for meg mort på alle 3 strekker, så litt mortfòr kunne jeg uansett klargjøre for meg og Tonje. Laue er det også innslag av på alle strekker, så det måtte jeg blande. Men mer usikker på mengde. Skulle jeg trekke på Sagbruket så ville jeg nok fort ha med meg 8 liter ferdig fuktet lauefòr. Trakk jeg derimot på en av dem andre så er det ikke sikkert jeg ville ha hatt mer en 2-3 liter. Litt kjedelig å blande 8 liter til meg selv og 5 liter til Tonje, og så kanskje vil verken jeg eller Tonje trekke på Sagbruket, og da er det bortimot bare å kaste  halvparten av fòret før start.

Brasmefòr. Trodde ikke det ville bli brasmefiske på verken Vika eller GP-strekka, men trekker man på Sagbruket må man ha brasmefòr. Hvor mye skal jeg blande? Trekker vi begge på Sagbruket så bør både jeg og Tonje ha 10 liter ferdig fuktet hver. Altså 20 liter ferdig fuktet. Havner ingen av oss på Sagbruket, så er det bortimot bare å kaste 10 liter av fòret i grøfta før man drar på peg.

Tonje trakk Sagbruket og jeg trakk Vika. Så Tonje fikk mesteparten av brasmefòret, halvparten av mortfòret og halvparten av lauefòret. Så jeg tok vel med meg 2 liter fuktet brasmefòr, 5 liter lauefòr og 8 liter mortfòr, og 5 liter dobbeltleem.

Peggen min i Vika var peg 6, som denne gangen var peggen nest lengst inn i hjørnet til høyre. Trodde først jeg satt nest lengt ut til venstre og var meget fornøyd. Men den gang ei. Runar trakk peg 2 og Håvard peg 3, og så for meg at jeg ikke ville ha sjans til å slå dem. Men gudskjelov har fisken finner, så den kan svømme litt rundt omkring, og det skal alltid fiskes før premier skal deles ut. Innerst i hjørnet på peg 7 satt Natan, og på peg 5 satt Dag Even.

Loddet dypet, og hadde ca 120 cm på 13 m. Inne på 11 meter hadde jeg bare 80-90 cm. Så bestemte meg for at jeg måtte ha 13m plassen som mortplass, og eneste brasmeplassen ville bli på slider. Var rett og slett for grunt på 11m til å ha mortplassen der, for å kunne ha brasmeplass på 13m.

Jeg la i kun 1 håndfull ball med mortfòr på 13m, og en kopp med dobbeltleem med ganske mye pinkes og jokers i. På slider ca 30 meter ut lå jeg i 5 håndfulle baller med en del casters i. Veldig pinglete fòring, men jeg kan alltids legge i mer fòr om det skulle bli bedre fiske en forventet. Men jeg kan aldri få tatt ut igjen det jeg allerede har kastet uti vannet.

Fisket startet, og som forventet så fikk dem lengst til venstre greit fra start. Andreas, Runar og Håvard. Natan plukket også litt på 4 meter toppknytt. Er vel noe fisk som kommer fra vannliljene/sivet tippet jeg. Etter hvert får Dag Even en par morter også. Da tror jeg det kun var meg som ikke hadde fått noe ennå, og vi hadde allerede fisket i 15 minutter. Noen minutter etter at Dag Even fikk fisk, så fikk endelig jeg også. Plukket et par morter på 13 TAP. Ble fort dødt igjen.

Tok opp laueriggen for 13 meter. Duppen sto på 40-50 cm. Shippet ut loosefeedet 6-7 maggot og slappet riggen inn. Ville helst ha loosefeedet pinkies i stedet, men klarer ikke skyte den helt ut til 13 meter. Lar riggen ligge i vannet i 10 sekunder, har jeg ikke hatt napp da, så slapper jeg riggen i på nytt. Laua vil jo helst ha dalende agn. Fikk ei laue. Ut igjen, og kastet en ball med sloppy lauefòr. Igjen litt for stor ball etter hva jeg egentlig ønsker, men er jo ikke mulig å kaste en bitteliten ball 13 meter. Fikk jeg ikke noe etter 10 sekunder så loosefeedet jeg 6-7 maggot. Sånn gjorde jeg annenhver gang.

Etter ca 1 time så fikk plutselig Natan en skimmers. Var kanskje ikke mer en 150-200 gram, men det er jo ikke uvanlig størrelse på skimmersen i Harstadsjøen. Og selv om den er liten, så har den jo fort samme vekta som 10-14 morter eller lauer. Jeg fortsatte å plukke en og annen laue på 13m. Natan fikk ny skimmers på neste kast. Jeg prøvde bunnriggen igjen. Fikk vel 1 mort, og så stendød igjen. Natan fikk ny skimmer. Han fikk skimmer på hvert kast nå. Jeg prøvde laue på 13m igjen. Følte at det ikke var noe å gjøre med Natan nå, så måtte prøve å holde meg noenlunde med i kampen om 2.plassen.

Natan plukket skimmer etter skimmer. Hvert utlegg, og mange av utleggene fikk han på on-the-drop. Tipper det hadde gått 2 timer nå. Jeg hadde 27 fisk på telleren min. Mesteparten lauer. Tipper Natan hadde 25-30 småskimmers allerede. Flesteparten på 100-200 gram, men også noen opp mot 4-5hg. I tillegg hadde han sikkert 30 morter første timen, før skimmersene kom.

Jeg prøvde bunnriggen igjen, og bang, der gikk det på en bedre fisk. Fikk den inn, og det viste seg å være en 2 hg mort. Bra bonus, men det var ikke skimmers, så da hadde jeg vel ikke fått inn litt av stimen til Natan. Prøvde 5 min til, men fikk ikke flere der.

Plutselig så jeg og Dag Even at det rullet ei brasme på matchplassen til Dag Even. Han gikk rett ut og testet. Fikk ikke noe på første kastet, men på kast nr.2 så gikk det på en skimmer. Ca 4 hg tipper jeg. Da bestemte jeg meg for å teste min sliderplass også.

Første kastet, og etter å ha ligget ute i ca 1 minutt så fikk jeg et lite løftenapp. Kroker, og den sitter. Ikke noe stort noe, men det er da en fisk. Var en skimmer på ca 150 gram. Ut igjen. Bommer på et napp. Ut igjen, og kroker en ny fisk. Ny skimmer på ca 150 gram i håven. Dag Even kjenner ikke noe mer en den ene han fikk.

Jeg drar bedre og bedre på slideren, mens det dør mer og mer ut for Natan. Kan det bli en kamp alikevel da? Håper det. I time 3 så tipper jeg at jeg dro ca 20 skimmers. Ingen over 500 gram. Noen helt nede i 50 gram. De fleste lå vel på mellom 150 og 200 gram.

Starten på time 4 og jeg plukker fortsatt en og annen skimmer. Er vel oppe i 25 skimmere nå. Tipper Natan har 40-50 skimmers, men jeg håper jo på at hans har litt lavere snitt en mine. Helt død inne for Natan nå. Når det er igjen 45 minutter så går også Natan ut på matchen. Og han starter å skyte fòr 1 ball, 2 baller, 3 baller… Tror han skøyt 7-8 baller. Og harde var dem. Antagelig mye leem i. KADONG, KADONG, KADONG sa det når ballene hans landet. Bare 7-8 meter fra fòrplassen min. Etter han har fòret tar han kanskje et kast til der ute så setter han seg med 4 eller 5 meter toppknytt igjen.

Jeg får vel så si ikke skimmer neste halvtimen. Kun 15 minutter igjen, og jeg kroker en fisk igjen. Kjentes bedre ut denne gangen. Håver den, og det er en fisk på 6-7 hg. Deilig. Ut igjen, og kroker en ny fin fisk nesten med en gang. Også denne er 6-7 hg. 10 minutter igjen. Nytt kast, ligger ute i 1 minutt, og duppen løfter. Kroker, og det er ennå en fin fisk. Nye 6-7 hg i keepnettet. Ikke tvil om at det har kommet inn en ny stim, og en stim med pen fisk denne gangen.

Sier til meg selv at om jeg klarer 2 slike til, så kan det bli jevnt mellom meg og Natan. Kaster ut igjen, men neida, ikke noe napp. Ligger ute i 3 minutter før det skjer noe. Kroker en ny fisk, men dette var kun ei brasme på 150 gram. Kastet ut igjen, men siste 2 minuttene hadde jeg ikke napp. Konkurransen er slutt.

Vi pakker unna alt av karbon før jeg og Dag Even starter på veiinga. Vi starter borte hos Andreas. Han hadde fått veldig bra med mort på toppknytt første 30 min – 1 time, men så ble det vel relativt dødt for han etter det. Han veier inn 1570 gram. Nestemann er Runar, han hadde fått lirket opp rundt 90 fisker på TAP og toppknytt, og det veide 1900 gram. Håvard på peg 3 veide inn 670 gram. Kirsti på peg 4 fikk 180 gram. Dag Even på peg 6 hadde en skimmer på match og noen småfisker på TAP. Han veier inn 720 gram. Min tur på peg 6. Jeg har 30 skimmers og 28 mort/lauer. Denne fangsten veier 8270 gram.

Sistemann ut på vår seksjon er Natan. Tipper han har 50 skimmers og kanskje rundt 50 mort i tillegg. Jeg tror han slår meg, og det gjør han også med ei vekt på 9840 gram. Bra fisket Natan. Gratulerer med seksjonsseier.

På dem andre seksjonene så vant Steinar fra venstresiden på Sagbruket. Han satt lengst inn mot midten av strekka og veide inn 4390 gram. Nesten 4 kg forran nr.2 på sin seksjon, så det var en sikker seier.

På høyresiden på Sagbruket vant Espen både seksjonen og stevne totalt med sine 10.280 gram. Han hadde fått masse skimmers på 6 og 7 meter toppknytt. Tror han pratet på 46 skimmere. Tonje ble nr.3 på denne seksjonen med 2090 gram.

På GP-strekka vant Krzy fra venstre kant, peg 20, med sine 3330 gram. Fangsten besto av mort og laue. Noe Tap og noe toppknytt tror jeg. Nr.2 der ble Geir B med 3190 gram fra peg 24. Tett mellom topp 2 altså. Nr.3 på den seksjonen ble Finn Erik fra peg 23 med 2250 gram.

Som oppsummering av dagen vil jeg at Sagbruket leverte noenlunde som vanlig. 4-5 stk som fikk skimmers i alle fall. Var bemerkelsesverdig lite fisk langt til venstre syns jeg. Og Espen var suveren. Kan jo ofte være slik på brasmefiske i Norge. En mann som tar nesten hele kakestykket alene, og dem rundt må bare plukke opp smulene. I Vika så fikk jeg meg en overraskelse med at peggene til høyre var bedre en dem litt dypere peggene til venstre. Bra med skimmers kort på peg 7 og bra med skimmers langt på peg 6. Godt å se at det er mulig å vinne fra både høyre og venstre siden av seksjonen.

GP-strekka var vel den mest positive overraskelsen i dag. 5 av 6 mann hadde over 1 kilo med fisk. Det ble snakket om at det var tidvis så mye laue inne at det kunne være problematisk og komme seg gjennom til morten. Så da var det i alle fall mer en nok fisk der til at det nappet jevnt og trutt gjennom hele dagen.

Kanskje forhåndsforingen var nøkkelen til et relativt bra stevne på Harstadsjøen i dag. Tiden vil kanskje vise.