Totalt antall sidevisninger

lørdag 3. mai 2014

2014-01-05 Springleague nr.4 - Mysenelva, Brannstasjonen

Vi ble kun 3 stk i dag. Håvard, Finn Erik og meg selv. Men samme det, vi skulle nok ha det trivelig med bare 3 stk og vi. Kommer vel noe mere folk når GP-serien starter får jeg tro.

Finn trakk nedstrøms kant, Håvard oppstrøms kant, og jeg havnet da i midten. Følte da at det skulle bli vanskelig å vinne dagens stevne.

Rigget opp en 1,5 grams på 2/3 plassen for å drifte gjennom til mort. Rigget videre en 2 grams flat til å holde statisk på samme plass. Antenna pekte litt nedstrøms, noe som betyr at duppen egentlig er litt for stor, men når jeg ikke har noen mindre, så får det stå sin prøve. Loddet dypet på motsatt side, og også siden jeg fisket på, og viste seg å være identisk dyp som på 2/3 plassen, så da ble det ikke til at jeg rigget noen flere topper en dem 2 jeg allerede hadde.

Koppet i 3 baller med leem, 1 brasmeball og en mortball på 2/3 plassen. La i 1 leemball og en mortball på hver av marginsplassene.

Alle 3 var ferdig fòret, og det gjensto 4 minutter til fòringstiden var over. Men vi ble kjapt enige om at vi trenger jo ikke å se dumt på hverandre å vente disse 4 minuttene, så vi tjuvstartet heller konkurransen.

Gikk vel ikke så mange minuttene før vi kjente fisk, og det var jeg som fikk fisk først. En mort på 30-40 gram. Ante ikke hvor trått det kunne bli, så tok ingen sjanser og håvet denne. Jeg fikk vel ennå en slik liten mort, før også Finn Erik fikk fisk. Men han gikk snørrgjørs. Håvard var ikke lang bak med å få fisk han heller.

Etter å ha fått noen, så kroket jeg en litt bedre fisk, men fikk ikke satt kroken skikkelig virket det som, for den datt av nesten med ene gang. Følte at det var strikken som ikke var sterk nok. Tok av toppen med nr.4 Preston Slip Elastic og satte heller på gul Hydro. Gikk ikke så lenge til, så kroket jeg noe ganske stort noe. 4 hg + i alle fall. Drillet den litt så datt den av. Kjipt. Og ennå kjipere var det å se at 0,08mm fortommen hadde røket. Urutinert og en feil av meg. Når jeg bytte til gul hydro, så burde jeg også ha bytte fortomm til minimum 0,09mm, men gjerne også 0,10 mm. Jaja, får håpe denne vinterrusten snart er borte.

Fikk satt på en 0,10 mm fortomm med en 18 krok på. Fikk en mort på over 3 hg, og ikke lenge etterpå så fikk jeg ei lita brasme på ca 2 hg. Bruker alltid å få relativt store brasmer her. Tror ikke jeg har fått under kiloen før, så det var litt spesielt.

Hvilet plassen litt og testet begge marginsene. Fikk en 80 gram mort på nærmarginsen. Da sa jeg til Håvard at jeg hadde 2 plasser som nå leverte, og det er gull, så man har et sted å fiske når en annen plass må hviles. Men når sant skal sies så var det den eneste fisken jeg fikk på den marginsplassen. Kjipt.

Håvard fikk ganske bra på marginsplassen oppstrøms seg. Mye morter på 80-130 gram. 2/3 plassen hans leverte også litt fisk. Og så hadde han en plass midt i elva nedstrøms seg, som også leverte, blant annet 2 pene abbor som hver seg veide over 250 gram.

Finn Hadde en plass som leverte snørrgjørs, og han hadde en plass han fikk en og annen mort. Og en siste plass som han klarte å lure opp 3 brasmer fra. 2 små på rundt 250 gram + ei til som var rundt 800 gram.

Etter ca 1 time kanskje 1 time 15 minutter så ble det dødt hos meg. Håvard og Finn fikk vel fisk en 15-20 minutter til før det også ble dødt hos dem.

Hva gjør man da? Jeg hadde sett et og annet lauevak, og så tidvis også ei og anna laue som gikk og cruiset under vannflata. Dem så ut til å være helt i koma, men man må jo prøve noe. Jeg fikk å hentet en topp med Preston Slit Elastic nr.2 og satte på et lauetackle som var 1,5 meter langt. Tanken var å kaste på vakene.

Mens jeg rigget opp dette, så ga det seg selvsagt med å vake laue, så da måtte jeg bare legge ned tacklet litt her og der på måfå.

Håvard hadde også klargjort noe til laua nå. Men så ut som han bare hadde gjort om et morttackel, for var en lang stor dupp på sikkert 1 gram. Men han klarte å lure opp en del laue i bakevja rett nedenfor seg. Jeg hadde bare klart å lure ei laue, og han var vel oppe i 10-12 stk allerede.

Jeg startet å kaste løst lauefòr i bakevja nedenfor meg, og fiske 1-3 meter nedstrøms der. Og etter hvert startet det å komme ei og annen laue.

Når det var igjen 10 minutter så fikk Finn Erik sin 3je og siste brasme, litt ut av det blå følte jeg, for ingen av oss hadde fått noe annet en laue siste 2 timene. Finn klarte å få en fin mort rett etter dette også. Over 3 hg. Da prøvde Håvard morten igjen, og han klarte vel å få en hektosmort til før det var slutt. Så kunne se ut som morten hadde startet litt igjen etter en par times pause midt på dagen.

Jeg endte på 18 fisker. Finn hadde 28 fisker og Håvard hadde 38 fisker. Finn hadde jo 3 brasmer og en grei mort, men også mange snørrgjørs. Håvard hadde en del hektosmort, 2 halvfeite abborer, men også en del laue og snørrgjørs. Tror det ville bli tett mellom dem. Jeg hadde en pen mort, og ei lita brasme, så jeg ville nok havne litt bak begge dem.

Den av Finn og Håvard som ville vinne i dag ville også vinne årets Spring League. Håvard hadde 1+2+2 fra før, og Finn hadde 1+1+4.

Vi startet å veie hos Finn, og fisken hans veide 2200 gram:



Min tur, og jeg var som forventet litt bak med mine 1500 gram.



Da ble den kostbar den fisken jeg mistet på Gul Hydro fordi jeg ikke husket å bytte fortom i samme slengen. Dumt. :(

Så skulle det hele avgjøres med Håvard. Ble utrolig jevnt mellom han og Finn Erik, men Håvard endte 50 gram bak, altså 2150 gram:


Sluttresultatet i Spring League 2014:


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment