Totalt antall sidevisninger

søndag 4. mai 2014

2014-04-27 Treningstur til Bjørkelangenkanalen

GP-serien nærmer seg med stormskritt nå, og GP nr.1 vil gå av stabelen i Bjørkelangenkanalen søndag den 4.mai. Fikk noe info om at Odd Henning hadde vært og fisket i kanalen i slutten av påsken, og kunne melde om relativt mye strøm (ca 10 gram flat for å holde), men likevel fått 4 kilo med mort. Og det var også lauer å se, men han hadde ikke fisket etter dem.

Det med relativt hard strøm der kom ikke så overraskende på meg. Etter det monsunregnet vi hadde skjærtorsdagen, så tippet jeg at vannføringen ville være relativt hard i alle fall en uke frem i tid.

Grunnet at jeg var på noe jobbgreier frem til lørdag morgen kunne jeg ikke delta på Trysil-Cup i isfiske, og fikk heller ikke til noen meitetur på lørdagen. Men på søndagen måtte jeg jo få til noe. Jeg og Håvard var enige om at vi skulle dra og prøvefiske Bjørkelangenkanalen vi også.

Som sagt så gjort. Vi møttes på fotballbanen kl 09.00. Håvard var som vanlig på plass litt tidligere en meg. Han hadde vært og hentet vann, så da fikk jeg etterfukta brasmefòret mitt, samt blandet meg mortfòr. Så var det å lasse opp alt på tralla og komme seg bort til elva. Utrolig deilig å ha tralle her. Nydelig gangvei helt bort til elva, samt så går det greit å tralle seg av veien og ned på jordet både oppstrøms og nedstrøms brua.

Vi sto en liten stund opp på brua og vurderte hvor vi skulle prøvefiske. Valget falt på det enkleste. Et par pegger på nedsiden av brua. Håvard satt seg lengst oppstrøms, og jeg på peggen nedenfor. Mens jeg og Håvard dreiv rigget opp, så kom også Leszek, Natan og Wojtek, og dem satte seg fortløpende ned peggene nedenfor meg. Men det var opphold på en peg mellom meg og Natan.

Jeg rigget opp margins på andre siden. Er ei lita hylle på ca 40-60 cm der, og det er rundt 130 dypt. Videre rigget jeg opp 1/3 og 2/3 plassene med en 2 grams rund dupp. Var faktisk dypere på disse 2 plassene en det var midt i elva. Snodig. Skilte ikke mye da, men var vel fort 15-20 cm forskjell.

Brasmeplassen for flatdupp la jeg på 2/3 plassen, men langt nedstrøms der jeg fisket. Har lest litt vel mye om kanalfiske i Engelske blader i vinter og var litt blind på dette. Glemte jo at jeg faktisk ikke kunne fiske slik til neste helgs GP, for da vil jeg jo fiske nede hos naboen. Dette var altså en feil, men gjort er gjort. Tenkte egentlig ikke på dette før en par timer inne i økta. Er tydeligvis ganske rusten etter en del måneder på isen.

Det hold fint med en 4 grams Pavel på denne plassen. Så strømmen hadde minket en god del siden Odd Henning var her. 4 gram er vel noenlunde standard i denne elva. Noen ganger trenger man ikke flatdupp i det hele tatt.

Vi startet å fiske kl 10.50, og jeg startet med å fiske etter laua. Fisket 2,5 meter rett ut i elva. Var ikke noe fisk å se første kvarteret, så gikk over på 2/3 plassen i stedet. Der var det fullt øs fra første utlegg. Fikk små mort, små flire, litt bedre mort og litt bedre flirer. En god blanding altså. Håvard satt å fisket 1/3 plassen i stedet, og så ut til at han fikk vel så raskt fisk der. Da er det jo liten vits for meg å fiske lengre en jeg må, så da gikk jeg på 1/3 plassen selv også. Og beit akkurat like bra der.

Etter en liten stund så begynte laua å bli plagsom her, selv med 2 grams dupp. Så da tenkte jeg å se om det gikk an å få fart i laua. Jeg fikk ikke sånn all verdens fart på dem. Men Håvard som satt litt lengre bak på sin peg og fisket dermed nærmere land en meg hadde bra øs. Kom da til å tenke på det Odd H sa forrige stevne her, at han hadde fisket 2 meter, mens syns det var for langt, så han rigget den om til en 1 meter. Det var riktig lengde å fiske laua på, men blir litt kjeitete med ei så kort og tynn stang.

Jeg byttet til 2 meteren i stedet for 2,5m og fisket nedstrøms langs land i stedet, og da ble det straks mere fart i sakene ja. Men jeg valgte likevel å legge fra meg denne stanga for nå og heller prøve brasmeplassen med flatdupp. Håvard fisket laue i 30 minutter og fikk 100 lauer på den tiden.

Det var noe fisk på brasmeplassen, men ikke noen ordentlige bonuser. Fikk vel en par morter opp mot 100 gram, og noen få flirer opp mot 150-200 gram, men dem aller fleste var relativt små.

Gikk tilbake for å fiske 1/3 plassen, men var bare en 3-4 utlegg der, så ble jeg veldig plaget av laua igjen. Så tok en halvtimes lauefiske i stedet, og det ga ca 100 lauer. Begynte å samles såpass med laue på plassen min nå at jeg hadde 2-3 jaginger med gjedde i løpet av relativt kort tid.

Ble rullerende mellom brasmeplass og laueplass resten av dagen, og endte på 307 fisker. Tipper jeg hadde rundt 200 lauer og da litt over 100 flirer og morter.

Håvard hadde kun fiska 30 minutter laue, og resten etter mort og flire og han endte på 275 fisker. Så han hadde da ca 175 mort/flire. Han hadde også fått noen halvbonuser. Blant annet 3-4 flirer over 250 gram hvorav den største så ut til å være rundt 400 gram.

Vi veide inn Håvard sin fangst først, og det viste seg å være 7,4 kilo. Vi tok ut 100 lauer fra fangsten hans og veide dem separat. Disse 100 veide 1250 gram, så da er altså snittet på laua ca 12,5 gram.



Ut fra dette så tippet jeg da mine lauer til 2,5-3 kilo + 100 mort/flirer som jeg tippet snittet på 40 gram, så det blir da ca 6,5-7 kilo. Og det var ikke mye feil, for veide inn ca 7,1 kilo.

Det som igjen var litt rart da var at Håvard måtte hatt dårligere snitt på sine morter/flirer, selv om han hadde en del halvbonuser. Hans 100 lauer veide jo 1250 gram, noe som gjør at hans 175 morter/flirer/halvbonuser til sammen veide 6150 gram. Det gir han et snitt på 35 gram på alt annet en dem 100 lauene.

Da hadde jo jeg 5 gram større snitt på all annen fisk en laua, og kan nesten ikke forstå det ettersom han hadde flere bonuser. Men han hadde mye mere flire en mort, mens jeg hadde ca 50/50 mort og flire. Tror det nok er disse 5-kroning flirene som har spilt oss et puss her. Dem ser jo ut til å veie litt ettersom dem er så høye, men har jo vist seg gang på gang at disse flirene veier særdeles lite.

Jaja, det får være nok analyse i forhold til antall/vekt/arter.

Vi veide også inn for våre Polske venner, og om jeg ikke husker feil hadde Natan ca 4,5 kilo, Leszek hadde 5,5 kilo (der i blant en knallfin mort på 510 gram) og Wojtek hadde 5,1 kilo. Ingen av disse fisket etter laua.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment