mandag 26. mai 2014

2014-05-25 GP nr.3 - Rakkestadelva, NORTRAPP og REMA-strekka

Da var tiden inne for GP nr.3 allerede. GP nr.1 i Bjørkelangen ble litt ødelagt pga minus 4 natta inn mot konkurransen. GP nr.2 i Nitelva ved Hellerudsletta ble også mye dårligere en forventet. Mulig for klart vann, men noe feil var det i alle fall. Men dagens konkurranse skulle vel bli en suksess, eller? Rakkestadelva er jo meget fiskerik, og fisken lever her året rundt i motsetning til Bjørkelangenkanalen og Nitelva der fisken overvintrer i henholdsvis Bjørkelangensjøen og Øyeren.

Visste i alle fall om 3 turer på NORTRAPP tidligere i år. Springleague hadde et stevne her, og da viste det seg at Eskildsen fikk bra på 11 meter TAP. Uvanlig på NORTRAPP, for der bruker vi jo kun å få brasme tett opp mot andre siden. Dette gjorde at jeg selv testet NORTRAPP (http://gabloggen.blogspot.no/2014/04/2014-04-15-meitetur-til-nortrapp.html). Og også Krzy testet NORTRAPP for en par uker siden og fikk bra på 11 meter TAP.

Som vanlig for GP-stevner i Østfold, så var det litt lavt oppmøte syns jeg. Ikke såå ille med 22 startende, men kunne ha vært flere syns jeg. Vet blant annet at stevnet krasjet med noe konfirmasjon.

Jeg og Håvard hadde vært å ryddet vekk gresset på torsdagen før konkurransen, så strekka så klar ut.

Håvard hadde vært tidlig oppe på morgenen og pegget begge strekkene, og han tok seg også av påmeldingen. Nydelig jobb Håvard. Tonje tok seg av en tipp vinnervekta-konkurranse, slik at klubben kan sitte igjen med litt penger etter arrangementet. Var også Tonje som hadde skaffet premie til det lotteriet. Samt at hun også hadde ordnet 5 gavepremier til klassevinnerene. Sammenleggbare kjølebagger, og det er jo en nydelig og helt klart relevant premie for oss meitere som trenger å holde agnet kaldt til enhver tid.

Med 22 deltakere så ble det en 5 manns seksjon helt til venstre på NORTRAPP, 5 mann mellom kjærrene, og 6 mann til høyre på NORTRAPP samt 6 man på REMA-strekka. Kun 1 junior med, og ingen som fisket startklassen. Junioren Andreas trakk først, vilkårlig på NORTRAPP, og vi lot Dag Even også trekke vilkårlig på samme strekka. Etter dette var det fri trekking. Vi ble enige om 15 minutter utsettelse av starten ettersom dem som skal til REMA har en liten kjøretur.

Jeg havnet på peg 13. Til venstre på NORTRAPP. På min seksjon hadde jeg Andreas på kantpeg 16, Runar på 15, Dag Even på 14 og Ivar på peg 12 nærmest kjærret. Og Ivar har da også et kjærr på andre siden som han må fiske mot. De fleste vil vel fiske mot land på andre siden, men skulle vise seg at det sto brasmer mot kjærret på andre siden også.

Rigget topp 5 for mort og flire, og holdt fint med en 2 grams rund her. Satte opp en 5 meter toppknytt på samme plassen om det skulle vi se seg å bli hurtigfiske. 11 meter TAP for brasme og evt flire, og her kjørte jeg med en 2,5 gram rundt. Var ikke behov for flatdupp. På bolo så kjørte jeg en 5 grams dupp. Til slutt satte jeg opp en 1,8m, 2,0m og en 2,5 meter til laua.

Hele tiden under opprigging så vaket det smålauer rett utenfor keepnettet, så skulle vel ikke bli noe problem å få en del fisk i dag. Vannfargen var relativt kakao, men ikke mye mere møkkete en vanlig.

I fòringa la jeg i 10 håndfulle på bolo, 5 leemballer og 5 fòrballer på 11 meter og 2 leemballer og 2 fòrballer på topp5.

Startet på laua, men klarte ikke å få et napp selv om det vaket rundt duppen. Var vannet så møkkete at dem ikke så agnet? Nei, det virker for søkt. Prøvde forskjellige dybder fra ca 25 cm og ned til 75 cm. Ingenting. Runar pratet også på at han ikke fikk dem til å bite.

Jeg testet topp 5 i stedet, og klarte å få en grei mort på veien ned. Men ikke noe etterpå. La inn tacklet på nytt flere ganger for å se om jeg fikk flere på droppet, men nei. Startet plutselig å regne nå, selv om det ikke var spådd nedbør i dag. Hele himmelen åpnet seg og alt ble kaos. Agnet krabber ut, fòret blir overfukta og man selv blir pissbløt inn til skinnet og starter å fryse. Fikk satt lokk på agnboksene, og fikk dekket til det meste av fòret med stinkibagger, carry-all’er etc. Lauefòret latt jeg bare bli overfukta, for det er ikke noe problem. Samtidig som det startet å regne så begynte det nesten bokstavelig å sprute kloakkvann ut av røret mellom Runar og Dag Even. Og vannet ble ennå mere kakaofarget.

Prøvde å fiske laue igjen. Dem vaket jo, så må a være mulig å få dem til å bite. Testet ennå litt grunnere. Hadde blyet helt opp til duppstammen, og kanskje 9-10 cm ned til kroken, så med lengden av duppen så fisker man vel da 17-20 cm dypt. Fikk en og annen laue, og dem så ut til å veie 2-3 gram. Men slang en og annen mort og sørv også, og dem veide alt fra 10-40 gram tipper jeg. Når jeg hadde 25 fisker så var Runar allerede oppe i 70.

Så det rullet en og annen brasme mellom meg og Dag E samt også mellom meg og Ivar, så jeg valgte å teste boloen. Fikk faktisk ei brasme on-the-drop på tredje eller fjerde kastet der ute. Hadde ikke et eneste napp til der ute på resten av dagen. Men med den brasma hadde jeg jo plutselig en bra ledelse på seksjonen min. Andreas, Dag Even og Ivar hadde jo knapt nok fått en eneste fisk, og Runar hadde sine 70 lauer, men snittet var vel kun 2-3 gram på dem. Så da hadde vel ikke han mere en 200-300 gram.

Jeg gikk inn for å fiske laue igjen. Gikk kun en og annen lita laue. Fikk faktisk flere morter en lauer. Prøvde å fiske ennå grunnere. Satte blyene 5 cm fra kroken og duppen selvsagt helt nedtil. Fikk noe mere laue da. Men virket samtidig som morten var i ferd med å forsvinne. For prøvde innimellom å fiske litt dypere, men det ga ikke noe mere mort.

Når det var igjen en time så ble det dårligere fiske for Runar og han gikk ut på boloen. Og der fikk han ei brasme relativt raskt. Men den så følte jeg det var veldig jevnt mellom oss plutselig. Han hadde mange flere små en meg, mens jeg hadde bedre snitt på dem små jeg hadde.

Ivar gikk ut på boloen, og han kroket ei stor brasme. Men han mistet den dessverre halvveis inn. Litt etterpå så kroker han ei mindre ei, og denne får han inn. Ikke lenge etterpå så kroker han ennå ei, men også denne mistet han halvveis inn. Noen kast etterpå er han uheldig å treffer kjærret på andre siden og mister hele bolotacklet sitt.

Han legger bort stanga og fokuserer på 11 meter TAP i stedet. Etter en stund så kroker han ei brasme der også, men også denne mister han halvveis inn. Litt etterpå kroker han ennå ei, og denne får han inn. En fisk på rett over 500 gram. Ut igjen og han kroker ennå ei, men også denne detter av. Utrolig surt for han. Syns oppriktig synd på han. Viste seg at denne var feilkroket, for han fikk opp et stort skjell på kroken.

Runar ble fiskende etter større fisk stort sett ut tiden, for det ble død for laue hos han. Jeg prøvde å fiske laue igjen, og var litt bedre lauefiske hos meg nå. Og en og annen laue var over 10 gram også. Beit bedre og bedre på slutten der, så jeg kunne rigge om til mere vanlig tackle. 7 cm fra krok til bly og 7 cm til opp til duppen fisket jeg med siste 15 minuttene. Og da sluttsignalet gikk var jeg plutselig kommet meg opp i 203 fisker. Viste seg at Runar hadde fått ennå mere en jeg trodde, for han hadde avsluttet på 360 fisker, og det var uten å fiske laue siste 30 min så vidt jeg forsto.

Så da ble det en thriller i dag og. Ivar kunne lett ha vunnet denne seksjonen om han ikke hadde mistet 5 av dem 7 han kroket. Runar hadde 160 fisker mere en meg, men da med en del dårligere snitt. Hadde ikke Runar fått den brasme så hadde jeg følt meg trygg på å vinne seksjonen, men det kom til å bli tett på innveiingen.

Andreas på kanten veide kun inn 100 gram. Hadde nok ikke fisket grunt nok etter laua. Runar sine 360 lauer (8-10 mort/sørv innblandet) og ei brasme veide 2350 gram. Dag Even hadde i likhet med meg fått en del mort når han prøvde å få laue, men ikke noe ellers. Tipper også han fisket litt for dypt til å få laua. Han veide inn 360 gram. Min brasme og 200 småfisker så ikke ut til å veie noe mere en Runar sine fisker. De mortene jeg syns var store når jeg fikk dem syns jeg så små ut nå. Blir nok litt lurt når man først får en 2 grams laue, og etterpå får noe man tenker er en 40 grams mort, men som kanskje bare er en 15-20 grams mort. Uansett, opp på vekta med det, og jeg så 2,4 tallet. Puuuuuuuuuuhhhh. Så jævlig close. Vekta stoppet på 2400 gram eksakt, og jeg slo da Runar med 50 usle gram.

Sistemann på min seksjon var Ivar, men han hadde jeg kontroll på. Han hadde 2 brasmer og en liten mort, så det kunne ikke veie over 1,5 kilo. Viste seg å veie 1010 gram.

Runar var den som knakk koden på dagens lauer raskest, og var da rimelig suveren på antall fisk på vår seksjon. Tror han gikk så langt så han satte blyhaglet oppe på duppestammen for å klare å fiske grunt nok. Men dessverre for han så var det svært lite mort/sørv hos han i forhold til hos meg og Dag Even. Antar at det var fordi jeg og Dag Even hadde normal bunn, altså at det går relativt rett ned til 3 meter pluss dypt, mens hos Runar så var det et stort platå helt ut til topp 4 der han kun hadde 1,5-2 meter dypt.

På dem andre seksjonene så vant Svein totalt på seksjon B med 11080 gram. Tommy og Tonje hadde en hard fight om 3.plassen på denne seksjonen med 2 brasmer hver og under 6 microfisker hver. Tonje dro det lengste strået av dem 2 på bedre snittvekt på brasmene. På seksjon A vant Wojtek med 3750 gram og på REMA-strekka så dro Krzy det lengste strået igjen og vant med 6000 blank. Han fortalte at han var virkelig ute å kjøre etter halvgått løp. Lagde seg en ny swim 1,5 meter lengre ut på TAP, koppet i 10 baller og dro 7 brasmer på den nye plassen siste 2 timene. Det resulterte i at han fisket seg forbi Eskildsen som endte på 5530 gram.

Stillingen i GP-serien etter 3 av 9 stevner finnes her: http://gabloggen.blogspot.no/2014/05/2014-05-25-stillingen-i-gp-serien-etter.html
Da ble det jaggu en relativt dårlig GP-konkurranse til. Utrolig lite flyt på våre stevner i år. Som nevnt tidligere så var det for kaldt før GP1, For rent vann til GP 2, og nå ble det jaggu for møkkete vann til GP3. Hva skjer på GP 4? Fortsatt flom i Mjøsa, og stevnet på utsettes eller flyttes? Tiden vil vise...

Neste for meg blir nå KlubblagsVM i Slovakia fra 30 mai til 8 juni. Deretter drar jeg på Lappland Bream Master fra 13-17 juni noe som også medfører at jeg ikke får deltatt på GP nr.4 som går på Åkersvika i Hamar 15.juni.