mandag 19. mai 2014

2014-05-17 Test av ny baggerstang

Vannstanden i Svartfossen er for tiden 130,94. Brodern rapporterte om 24 større fisker i Svartfossen i går. Stort sett brasme, men også en vederbuk og en stam.  Det skal jo holde for å få testet min nye Colmic Power 100, 10 meter marginpole. Eneste målet med turen var å få noen større fisker på denne, så jeg tok ikke med andre stenger.

Tonje ble også med på turen, for hun liker seg i Svartfossen. Hu tok kun med seg feederstanga. Første turen for henne med den nye feederstanga hu kjøpte av Roger i vinter.

Jeg hadde blandet opp rundt 20 liter braxkung kvelden i forvegen. Etterfuktet det litt rett før vi dro igjen. Blandinga bandt ikke bra, men skulle vel være nok til at man fikk bakt baller i alle fall. Synd at Braxkungen ikke kan fuktes kvelden føre lenger. Det gikk fint på årsmodellen føre.

Brått var vi på plass i Svartfossen og brårigget opp den ene stanga hver. Stanga mi er 8,35 meter når jeg har tatt ut del en, og heller satt i en 80 cm rød hydro, og fisker uten miniextention. Jeg la i 10 appelsiner med litt døde hvite maggot samt en del mais og også noe oppklipt mark i.

Gikk vel 10-15 min før jeg fikk første nappet. Var en mort. Fikk en mort til litt etterpå. Så fikk Tonje en mort på feedern. Rett etter det så fikk jeg på en vederbuk. Rød hydro kom ut 50-70 cm. Hadde den rask i håven, og viste seg etterpå at den veide 1830 gram. Syns kanskje strikken kom litt lite ut på en såpass stor fisk.

Bare en par kast etterpå så fikk jeg ennå en vederbuk. Litt mindre denne gangen, kanskje rundt 1500 gram. Igjen syns jeg strikken kom litt lite ut. Mulig rød er litt for grov, og jeg heller bør vurdere lilla. Vi får se.

Etter disse 2 morten og 2 vederbukene så hadde jeg faktisk ikke et eneste napp til. Tonje fisket feeder ca 10 meter lengre ut en meg, og hu satt også nærmere selve elva. Hu startet å få brasmer på feedern. Dro vel en 6-7 raske brasmer. Hu så at det døde helt ut for meg, og uten at jeg sier noe så slutter hu å ha fòr i feederen for evt å slippe fisk videre til meg. Men dette virket ikke.

Etter 1-1,5 timer uten fòr i feederen ba jeg henne om å ha fòr i feederen igjen. Tross alt bedre at hu får fisk en at ingen av oss får noe. Vi ga oss etter ca 4-5 timer, og Tonje endte opp med 2 mort, 1 vederbuk (1700 gram) og 17 brasmer (største 1830 gram).

Så bra hu fikk en fin tur da. Jeg fikk veldig lite utbytte av denne turen da jeg fikk altfor lite fisk til å få testet stanga ordentlig. Ikke fikk jeg brasme heller. Den fighter jo litt annerledes en vederbuk, så hadde vært greit å se hvordan strikken oppførte seg med brasme på. Får se om jeg rekker en tur til før Lappland, men tror dessverre ikke jeg rekker det da det er 1 GP samt 10 dager i KlubblagsVM i Slovenia i mellomtiden.