Totalt antall sidevisninger

mandag 5. mai 2014

2014-05-04 GP nr.1 - Bjørkelangenkanalen

Da var tiden inne for GP nr.1 i årets serie. Nå starter alvoret. SFK Raufjøringen sto som arrangør for denne konkurransen. Så ut til å bli 25 mann, men kom et par stk veldig sent, så da havnet vi på 27 stykk. Meget gledelig antall. Var en helt ny bekjentskap som dukket opp også. «Andreas». Viste seg at han er opprinnelig Polakk, men har bodd 3 år i Norge. Han har drevet med konkurransemeite i Polen i 10 år før han kom til Norge. Det virker lovende. Navnet han er forresten Andrzej, men sikkert lettere for oss normenn å kalle han Andreas.

Det ble da 5 seksjoner i dag. 3 stk 5-mannsseksjoner, og 2 stk 6-mannsseksjoner. Jeg håpet på å trekke en av dem 3 seksjonene i midten, så jeg slipper å fiske mot superkantene. Start og juniorfiskere ble trukket til kantene (helt nedstrøm, nedstrøms brua og rett oppstrøms brua), deretter trakk vi andre. Jeg trakk peg 14, så da havnet jeg i alle fall på en av midtseksjonene. Viste seg at min seksjon var fra peg 13 til 18, hvor peg 18 er første peggen på nedsiden av brua. Så da havnet jeg nest nedstrøms av dem på min seksjon, og det må man være fornøyd med.

På min seksjon satt Geir T på 13, Andrzej på 15, Arild E på 16, Wojtek på 17 og startfisker Ole G på 18.

Peggen min var rett ned ved høyspentstolpen. Fikk rigget meg til på ei hylle i skråningen slik at jeg ble sittende ca 60-70 cm over vannflata. Rigget opp 2 stk 2 metere, 2 stk 3 metere, 1 stk 3,5 meter og 1 stk 4 meter til laua. Videre rigget jeg opp en 1,5 grams dupp for drifting. Dette tacklet hadde en bulk og 2 droppere. Viste seg å være eksakt samme dyp på topp 4 som på topp 6, så da slapp jeg unna med mange topper. Rigget opp en 1,5 grams torpedo for å holde, og rigget tilslutt opp en 1 grams rund med blyene spredd over hele tacklet for å drifte gjennom. 1,5 grams torpedoen sto med antenna litt nedstrøms, noe som tilsier at den var litt for stor, men det var bare minimalt da. Har ikke mindre flatdupper, så uaktuelt å bytte uansett.

Nærmet seg fòring, og jeg klargjorde 5 baller med kun leem med litt caster, død rød maggot og joker i. 1 leemball med en del oppklipt mark. Lagde også 2 baller med brasmefòr. Alle disse 8 ballene koppet jeg i på topp 6 plassen. På topp 4 plassen lagde jeg 3 baller med kun leem med litt døde pinkies i, samt en ball med mortfòr med litt levende pinkies i. Kastet kontinuerlig lauefòr helt inne ved land nedstrøms, der jeg hadde ei lita vik/bakevje.

Andrzej kastet i ganske mange baller på topp 6 plassen sin syns jeg, men ballene virket ganske tunge, så var nok mesteparten leem. Satset på at han visste hva han dreiv med, så ikke han skulle overfòre hele strekka.

Vi startet å fiske, og jeg gikk rett ut på topp 6 plassen med driftetacklet. Fikk ingenting. Oppstrøms meg så « bagget» Andrzej laue på bunn på topp 6 plassen sin, så han hadde tydeligvis gjort noe riktig som ikke jeg hadde gjort. Nedstrøms meg så plukket Geir relativt jevnt og trutt med laue på 3 meter toppknytt. Kan det være skyggen fra høyspenten som gjør at fisken ikke var hos meg?

Kunne ikke sitter her å se på, så tok opp 3 meter toppknytt selv og startet å fiske etter laua. Måtte jo da starte å fòre laua midt i elva i stedet for inne ved land som jeg hadde gjort så langt. Når jeg fikk min første laue, så hadde nok Geir over 10 stk allerede, og Andrzej hadde nok ennå noen flere. Jeg startet å få litt her og der, men måtte jobbe hele tiden for å lure dem. 3m, 3,5m og 4 meter. Justere dypet opp og ned mellom 50 cm og 100 cm.

Ble dårligere for alle nå. Ble så si helt stille for Dag E og Geir nedenfor meg. Jeg hadde en topp med nr.2 Preston Slip Elastic og et lauetackle på 1,5 meter med en 4x12 dupp med tynn sene og en str.20 bloodwormkrok. Gikk ut med denne, og startet å plukke litt bedre igjen. Her kunne jeg også justere lengden ut jeg fisket mye lettere også. Mistet en del lauer på vei inn, men det må man vel regne med. Syns i alle fall at strikk fungerte bra, for bumpet ikke av fisken, men enkelte slapp bare liksom.

Gikk en 30 minutter der jeg gikk fra ca 30 fisker og opp i ca 70-80 stk. Plutselig kom det en familie opp denne bittelille åa i en robåt. Siste fisken jeg fikk før båten kom var faktisk ei krøkle. Det har jeg ikke fått på meiting før. Etter båten hadde passert var det helt stendødt. Ingen rundt meg som fikk noe. Men etter en stund som kom det noe fisker alikevel. Og da startet alle å få litt mort og flire, meg selv inkludert. Men varte bare i 20-30 minutter så ble det dødt igjen.

Startet å få litt laue på bunn på topp 4 plassen. Beit ganske raskt, så testet toppknytten på bunn der i stedet. Fikk bare en par stykk pluss en bonusmort på 70-80 gram så ble det dødt igjen. Fortsette å lete etter mort på TAP over hele elva, og på alle dybder, men klarte ikke å få noe mere. Tror ikke det var noen på min seksjon som fikk en eneste fisk på siste 30 minuttene.

Dagens konkurranse var over. Følte jeg lå bra an på seksjonen. Så vidt jeg hadde fått med meg så skulle det stå mellom meg og Andrzej. Han fisket stort sett topp 6 plassen sin hele dagen og plukket jevnt og trutt. Fikk til den plassen mye bedre en jeg selv klarte.

Dem startet å veie inn nedstrøms seksjonen, og den hadde Runar klart å vinne med 6940gr. Stort sett laue fra nest oppstrøms kant på seksjonen. Dem 3 nedenfor han hadde fokusert på bunnfisk, så han hadde vel klart å snike lauene helt opp til seg. Nr.2 på den seksjonen ble Jonny med 6020 gram med mort/flire.

Seksjon B vant Tommy fra nedstrøms kant på den seksjonen med 2680 gram. Nr.2 på den seksjonen ble Håvard fra midt på seksjonen med 2480 gram.

Seksjon C som var min seksjon, så veide først Geir inn 600 gram. Mine 116 fisker som stort sett besto av laue tatt på TAP veide 1620 gram. Andrzej dro opp nettet og både jeg og brodern lurte på om dette fort var opp mot 2 kilo. Viste seg å veie 1430 gram, så gudskjelov hadde både jeg og brodern feilberegnet. Eskildsen veide inn 550 gram, Wojtek veide inn 780 gram og Ole G hadde 200 gram. Så da klarte jeg å ta seksjonen min. Moro.
D-seksjonen ovenfor brua så vant Krzysztof ganske suverent med sine 1280 gram. Nr.2 der ble junioren Andreas med 640 gram.

Seksjon E som er oppstrømsseksjonen så vant Odd H fra nestkant med 2310 gram, forran Magne Olav med 1140 gram og Tonje på kom 3je plass fra kantplassen med 1040 gram

Fullstendige resultater her: http://www.raufjoringen.no/nyheter/?idr=905

Alt i alt et greit stevne, men det ble litt dårligere fiske en jeg hadde forventet etter den relativt bra treningsturen jeg hadde der forrige helga. Litt usikkert hva som gjorde det, men minus 3-4 grader natta inn mot konkurransen var vel ikke optimalt, og kan også ha noe å si at morten er i ferd med å gyte, eller allerede har begynt å gyte.

Jaja, premieren er unnagjort, og ser frem mot GP nr.2 på Hellerudsletta i Nitelva allerede førstkommende søndag. Håper på 30 stk som møter der.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment