Totalt antall sidevisninger

onsdag 4. mars 2015

2015-03-01 NM individuelt - Røgden

Norgesmester i isfiske 2015 skal kåres i dag. Var ikke noe NM i 2014, så strengt tatt så er det da Runar Sperstad som er regjerende mester fortsatt. Han er ikke med i dag, så da vil garantert en annen person bli kåret ny mester.

Hadde lært noe om fisket i går. Virket som man måtte finne noen godhull skulle man ha sjans. Og kunne nesten virke som det var det samme om man pimpelet eller tafset. Fant man fisken så tok den begge deler. Myska fungerte jo bra for meg i går, men den metoden går for sakte for å kunne vinne noe, så hadde ingen planer om å fiske det i dag. Må nok forvente en vinnervekt på 8-10 kilo, og med et snitt i underkant av 30 gram, så må man nok opp i 300 + fisk i antall.

Igjen burde jeg vel ha fulgt med på hva dem lokale gjorde, men neida, dro avgårde langt utover uten å bry meg om hva dem lokale fant på. Etter 28-29 minutter med piskende sludd i trynet så ankom jeg det jeg trodde var vika jeg hadde sett meg ut på dybdekartet. Men vika virket mye mindre en jeg trodde. Lagde et hull, og var kun 50cm vann under isen her. På med sekken å løpe videre, for dette var garantert ikke vika jeg ville fiske. Virket som også Årnes og Jernberg hadde bommet på vik, for dem også heiv på seg sekken og fulgte meg videre.

Kom ut i den vika vi skulle, og der satt det allerede 2 stk. Jeg satte meg 50 meter fra dem, og fikk faktisk 2 abborer på pimpel i første hullet. Borret meg med 10 og 10 meter utover mot dypere vann, men kjente ikke noe. Etter 4-5 hull utover snudde jeg og prøvde på innersiden av første hullet mitt, men ikke noe der heller.

Startet da å borre med 50-100 meters mellomrom videre nordover i den store vika. Bom, bom og bom. Først når jeg nærmet meg et råk så fikk jeg fisk igjen. Men bare en par stykker. Kenneth Fidje var med meg oppover, og han gikk rett til råket.

Jeg fikk 2-3 fisker her og der, men ikke noe ordentlig drag. Så at Kenneth fikk en abbor på ca 250 gram. Jeg satt 20 meter fra han da. Og brått fikk jeg en slik en også. Fikk også et hull med 10 mindre fisker. Borret meg utover langs råket, og fikk en par fine til, men ikke noe mere. Kenneth ble sittende relativt rolig.

Jeg borret videre utover, og ble grunnere. Fra 5 meter og opp til 3 meter, men var ikke noe fisk på denne fine grunna. Dro da innover igjen. Så at Kenneth ble sittende å drille en større fisk. Fikk den opp etter hvert, og så ut som en stor abbor.

Jeg fortsatte å lete 30-50 meter fra han, men sleit med å finne noe fisk. Tilslutt så ga Kenneth et vink til meg om å komme nærmere. Trivelig gest. Fikk da 4 hull på rad hvor jeg dro 3-8 fisker i hullene, men så startet jeg å bomme igjen. Kenneth fortalte at abboren han fikk var tett opp mot kiloen, og han hadde 6-7 til på over 2 hg. Jeg hadde vel 4-5 over 2 hekto. Tippet jeg hadde ca 3 kilo, mens han trodde han hadde et sted mellom 5 og 6 kilo.

Jeg bommet på 4-5 hull på rad nå, og var bare 10 min igjen av konkurransen. Ikke hadde jeg noe sjans i dag, og langt inn igjen, så valgte å ta sekken på ryggen å starte turen innover igjen 10 min før slutt.

Viste seg at den store abboren til Kenneth veide 994 gram tror jeg det var. Og han veide vel inn 5465 gram, noe som ga han en meget respektabel 9 plass i HS.

Mine 57 abborer veide 3264 gram. Relativt greit snitt på 57,26 gram i alle fall.

Viste seg at dem lokale visste hvor dem skulle gå. Tom Erling dro det lengste strået og veide inn 10.015 gram. Nr.2 ble Dag Even med 9895 gram. Og bronsen gikk til Hesmyr med 9800 gram.

Tonje hadde fisket bra i dag igjen og veide inn en flott pose på 4910 gram, noe som ga henne NM-tittelen i damer uansett klasse. Gratulerer!


Fullstendige resultater kan leses her: http://www.raufjoringen.no/nyheter/?idr=950

Igjen gikk det rykter på hvordan Tom Erling hadde fisket. 3 timer i et hull sa ryktene. Og igjen sjekket jeg med hovedpersonen. Viste seg at han antagelig ikke hadde sittet mere en 20 minutter i noe hull. Hadde plukket jevnt og trutt, og antagelig borret tett på 40 hull i løpet av dagen.

Vil tro det bli ny konkurranse her etter hvert, for var jo relativt bra med fisk i sjøen, nå på våren i alle fall, når sjøen er senket 2 meter. Man må bare å klare å finne dem hullene som gir 50+ fisker. Vil da i så fall enten gå til det området det ble vunnet på i dag, evt så vurderer jeg også å gå dit jeg satt i dag. Litt bedre fart i den store der, så tror jeg faktisk at både jeg og Kenneth kunne kommet opp i 10 kilo. Men som alltid så er det jo tryggere å gå etter 300-400 små en det er å gå etter 50-100 fisker på alt fra 30 gram, 200 gram og opp til 1 kilo. Det valget får jeg ta om det blir satt opp nytt stevne her.

Grattis til Norgesmesteren Tom Erling Haugen, og alle andre NM-vinnere i sine klasser. Usikker på hvor mange NM-titler Tom Erling har, men husker i alle fall at han også vant NM på Bjørkelangensjøen for mange herrens år siden. Forundrer meg ikke om han er den som nå har flest NM-titler i Norge.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment