tirsdag 31. mars 2015

2015-03-28 Totencup 1 av 4 - Sillongen

Var med på Silllongen i slutten av mars i fjor også. Gikk dårlig den gangen. 15 fisker bare. Har også vært med på et myskastevne her for noen år tilbake, samt at jeg, brodern og Odd H hadde ei meitekule her, også det for en del år tilbake.

Hadde kommet 30cm snø på torsdag. Før det hadde det vært "stuegolv" her. Hvordan ville det innvirke på fisket tro? Kunne vel ikke bli ennå dårligere en i fjor? Da vant Lars Bekkensten med 4045 gram.

Christer var litt sliten i kroppen av husbygging, så han valgte å stå over. Så da ble det jeg, Tonje og Jan Morten på tur. Men måtte passe på å spørre Christer om hva han trodde targetvekta skulle være. Han er jo rå på slike ting. Han sa at han trodde vinneren ville ha 4450 gram. Altså ca 400 gram mere en i fjor. Javel, vi får se da…

I fjor var det også deltakerrekord på Sillongen med over 100 deltakere. I år så ble vi litt i overkant av 70 deltakere.

Starten gikk og jeg startet på samme sted som i fjor. Hadde fått en par fine på et undervannsskjær da. Fikk en hektos i hull nr.3 i dag også. I hull nr.4 så fikk jeg en ny hektos, etterfulgt av 5 stk hektosmorter. Så etter bare 10-15 minutter hadde jeg allerede 7 hg. Bra start.

Borret bortenfor, innenfor og utenfor, men fikk ikke noe mere. Tonje var også innom, og hu fikk heller ikke noe. Så at Tonje fikk fisk 30 meter lengre ute på sjøen. Men ville prøve dem 2 hullene jeg hadde fått fisk i først. Ingenting, så da dro jeg ut til Tonje.

Fikk ikke noe der, så da borret jeg videre oppetter landet der. På 200 meter klarte jeg vel å få 2 stk 20 grams abborer. Skuffende.

Så at herr og fru Skaarud satt rolig inne i ei vik. Samme vika som jeg så en som fikk mye småmort i satt i fjor. Dem satt på 20 meter avstand til hverandre, så da var jeg freidig nok til å sette meg midt imellom dem. Hadde jo da 10 meter til dem begge. Og her var det fisk. Masse av fisk. Småmort. Bare ristet i føleren. Men veldig vanskelige å kroke da. Tok opp stikka med 0,10mm sene, 2,8mm myska med en 18 krok på. Men fortsatt tror jeg at jeg bare kroket 1 av 5 napp.

Hver gang jeg bommet på et napp veivet jeg opp, for kan jo fort være linere, altså fisk som svømmer i sena. Fikk mort bare 2 cm under iskanten. Ikke uvanlig for mort å være det da. Prøvde å finne det beste agnet til dem. Testet 2 lyspinkies, 1 lyspinkies, 2 mygg, 1 mygg. Alle disse komboene var greie til tider, men som så ofte med morten, så måtte man variere hele tiden.

Tror jeg satt i dette hullet i 1,5 time. Bygget sakte men sikkert opp i sekken, men dem var litt vel små da. Ikke i nærheten av dem jeg hadde der jeg startet. Tonje var også innom meg en tur. Hu satte seg på innersiden. Var nok bittelitt for grunt der. Hu klarte å lure 30 stk der, men mange av fiskene var ned mot 5 gram, og nesten umulige å kroke, så kan jo fortså at hu dro utover i sjøen igjen i stedet.

Hullet mitt døde etter hvert ut, så borret et hull 5 meter lengre bort. Første fisken jeg fikk der var en 2hg abbor. Garantert vært inne å forsynt seg i mortstimen, men klarte heller ikke la være å ta en fristende mormyska med fjærmygg på. Fikk vel en 15-20 morter til i det hullet, så var dette hullet dødt også. Og ikke var det noe mere i selve godhullet heller.

Bare 5 minutter igjen, så tok sekken å løpte bort til noen hull som jeg så Hellerud hadde sittet lenge i, tidligere i dag. Fikk ikke noe i det første, og veldig dypt var det der også. Tok hullet innenfor, og rakk 2 stk 30-40 grams morter der før sluttsignalet lød.

Endte da opp med 5 abborer og 130 morter. Sto opp mot pleksiglasset i dunken, så var vel et sted mellom 3,75 og 4,0 kilo.

Kom inn igjen, og så at Lars Bekkensten igjen hadde en stor pose. Ellers hadde Remi greit, og mest abbor, men tror jeg skulle ta han. Reidar Moen hadde også bra så jeg.

Fikk veid inn posen min, og dem veide 3975 gram. Snitt på 29,4.

Ble slått av Lars, for han hadde 4245 gram. Han hadde fått en abbor på rett over kiloen. Reidar Moen veide inn 3945 gram. 30 gram bak. Da ble dem viktige dem 2 siste mortene som jeg klarte å snike ut av dem gamle hulla til Hellerud J

Dagens totalvinner ble Bjørn Huus med 4355 gram. Reidar pratet på at han hadde et sted mellom 150 og 170 småmort. Og med 4355 så bommet Christer kun med 95 gram på hva dagens totalvinner ville ha. Den gutten er rå altså.

Ellers må jeg også nevne at Jan Morten hadde 25 fisker, og dem veide 2445 gram. Rått snitt. Mener å huske han sa 10 abborer og 15 morter. Jan Morten ble nr.6 i HV.
Tonje vant DS med 2135 gram

Og med en 3 plass totalt i dag så ligger jeg bra an i Toten-cupen. Men neste stevne er Einafjorden, og der har jeg aldri klart å få mere en 4 abbor tror jeg. Fortsetter den trenden så hjelper det jo ikke at jeg gjorde det bra i dag. Tiden vil vise…