Totalt antall sidevisninger

tirsdag 17. mars 2015

2015-03-14 Nordisk mesterskap i Isfiske – Siksjön i Sveg, Sverige

Treningskonkurransen hadde gått ræva for min del, og var nesten glad for at jeg ikke skulle fiske nordisk. Gikk på kapteinsmøte sammen med Jim kl 19.00. Der gikk vi gjennom reglene, tider, etc. Samt at vi fikk utdelt startkortene for morgendagen.

Kl 20 så tok vi et nasjonalt møte i frokostklokalet. Gikk gjennom dem fastpunktene vi hadde fått under kapteinsmøtet. Deretter så måtte man legge en plan for morgendagen. Jeg skulle gjerne ha lagt ut i det vie og brede om alle tingene jeg hadde funnet ut i løpet av dagen, men fant jo dessverre ut svært lite.

Men var jo en par følelser jeg satt med da. Blant annet at alle fiskene jeg hadde fått hadde hugget innen 30 sekunder etter jeg startet å fiske i hullet. Mange andre som hadde følt det samme. Og den andre tingen var at jeg trodde det var viktig å fiske inne på snøflekkene. Laxen hadde sitt hull med 25 fisker inne på snøen, Engvall hadde sine 2 kilo siste timen etter han gikk inn på snøen, Södergård satt inne i ei trang vik som jeg er nesten sikker på at var snødekt. Flere andre på laget følte også at snøflekker var bra.

Virket som det ikke var så nøye om man fisket pimpel, tafs eller myska. Så folk kan igrunn fiske med dem det føler seg mest komfortabel med.

Jim fortalte om plasser han visste folk hadde fått bra fra tidligere på dem 2 konkurransene han hadde vært her.

Vi ba dem 6 forskjellige klassene diskutere litt seg imellom for å se om dem ville fiske sammen eller fiske på egenhånd. For meg og Jim kunne dem bestemme dette selv. Jeg og Jim gikk fra gruppe til gruppe å hørte hvilke planer dem forskjellige hadde slik at vi visste hvor på sjøen vi ville finne igjen våre egne.

De fleste ville nordover, og mange av dem langt nordover. Noen ville prøve vika rett over for starten, noen ville prøve første odden på veisiden. Ble en grei spredning på folkene. Men om vi i morgen plutselig ser at 7-8 svensker går nedover til sperringa i sør, så må vi ha med noen folk dit. Tilslutte valgte vi at Jim skulle passe på området fra øya og helt opp nord, mens jeg da tar fra øya og sør til sperringa. Planen var lagt, og folk kunne gå hver til sitt.

Selve dagen kom, og vi kjørte minibuss samt privatbiler til det samme oppmøtestedet som i går. Vi var alle samlet der 1 time før utgang. Jeg hadde tatt vare på startkortene som vi fikk på kapteinsmøtet i går, delte ut disse til mine deltakere med en gang vi kom frem. Agn hadde folket tatt ut før dem dro fra hotellet i dag tidlig. Neste fastpunkt var sekkekontroll kl 09.15.

09.10 så tok Loe opp noen regler. Kun dem 2 kapteinene som kunne prate med sine egne fiskere. Alle kapteiner/tilskuere skulle holde seg minimum 10 meter unna andre fiskere. 30 min inngangstid. Resten kan fiskerne fra før.

09.30 dro fiskerne utover på sjøen. Jeg ble stående igjen 10 minutter på starten. Jesper og rosamössan tok en omvei via stupebrettet før dem satte kursen nordover. Ingen som fulgte dem. Jeg ruslet etter hvert over til vika rett frem. Mine 3 veteraner satt der. Pratet med Roy, men forlot han akkurat idet startskuddet gikk.

Kom opp til RM som satt litt lengre nord sammen med en svensk junior og en par fiskere til. Han satt inne på en fin snøflekk, men fikk ikke noe der, så jobbet seg på utover på en odde.

Jeg dro videre nordover langs det østre landet. Bare løping fra nå av. Hadde på meg pigga joggesko og lette klær ellers, så gikk veldig greit å løpe. Kom meg opp til en ny odde, og der satt Vegard. Han fikk en par 5 grams abbor mens jeg sto der. Hadde ingen info til han ennå, så han kunne sitte å fiske på disse om han ville det. Jeg selv fikk jo en 80 grammer etter en 5 grammer i går, så kan fort hende dem store og små går delvis samlet.

Fortsatte nordover, og der satt Matilda og Anna fra Sverige. Dem 3 norske juniorjentene hadde også kommet seg hit allerede. Matilda hadde vist fått 3 brukbare allerede. (Men viste seg at det ikke stemte når jeg pratet med Matilda etter konkurransen. Hu hadde bare fått en vanlig abbor ellers 5 grammere på dette tidspunktet). Karoline hadde fått en brukbar og noe yngel, Therese hadde fått 1 yngel og Thea hadde ikke fått noe ennå. Bas satt også på denne strekka, og han hadde kun fått en par yngel.

Jeg var oppe ved øya nå, så Jim tar seg av resten av våre nordover. Så jeg krysset over for å ta en prat med Sonni og Ruth som satt ved odden og sivlandet oppover der. Ingen av dem hadde fått noe ennå, så ba dem bare fortsette å lete oppover landet der. Satt jo ikke på noen info om klart bedre steder som jeg kunne sende dem til.

Dro ned til veteranherrene igjen, men på veien dit så traff jeg først på RM som hadde kommet seg litt sørover. Han hadde fått en par pene (150-300 gram) på innsiden av en stor stein som sto opp 10 meter fra land. Roy hadde også kommet seg hit. Roy hadde ikke fått noe annet en et abborøye ennå. Rimelig trå fisk når man bare får opp øyet.

Dro inn til Knut og Terje. Terje hadde ikke fått noe ennå, mens Knut hadde hatt en monsterstart på dagen. Hadde gått på en 3 hg abbor på vei ned med myskaen i første hullet. Og 3 store fisker til hadde fulgt dem neste 3 nedslippene. Over kiloen etter 5 minutter fiske er småpent. Var 2 Finner som også hadde startet i denne vika, og dem borret på Knut med en gang dem så han fikk den første. Var en veldig fin snøflekk på 20x50 meter der disse satt, så ba dem bare fortsette. Var tydeligvis noen store i området.

Jeg dro nordover igjen, og nå hadde Roy fått en pen en på den store steinen også. Når jeg kom så fikk han svenske junioren et hull med 6-7 raske småabborer på pimpel. RM borret 7-8 meter fra han på samme linje og vippet kjapt opp 10 på tafsen. Så både Roy og RM satt da i fisk så dem kunne fortsette. Var et lite område her, og dem var 4-6 mann som satt her, så var ikke plass til flere egentlig.

Dro videre opp til juniorene som satt på strekka nå. Og traff på Jim for første gangen. Var dårlig fiske oppe i nord sa han. Kirsti var best av våre. Hu hadde fått 7-8 hg tidlig i det hu trodde var en risvase. Tonje hadde kun 2 fisker, samme hadde Finn Erik og Tom Erling. Da er det ingen vits at jeg sender noen av mine nordover.

Dro til Ruth og Sonni igjen, og Ruth hadde fått 4 yngel, mens Sonni hadde mistet en stor fisk som hadde knekt kroken på myskaen hennes. Surt på en så trå dag som dette. Så hu var fortsatt på null. Hadde ingen steder å sende dem, så ba dem bare fortsette å borre denne strekka dem var alene på. Var ikke folk før 300 meter lengre nord.

Dro over til juniorene. May hadde dukket opp her nå. Hu hadde 1 yngel og en 30 grammer. Vegard og Bas hadde bare fått noen få yngel til. Og junior jentene, så fikk Karoline noen flere yngel. RM hadde kommet seg hit nå, for hadde død ut på steinen. Bjurstrømjunioren fikk et hull med 8-10 kjappe småfisk på pimpel, og RM satte seg på linja bak han også fikk noen små. Men RM var ikke fornøyd. Han ville jage, så han dro mot vika før steinen igjen. Traff på Roy på steinen, og han ville finne på noe. Prøv øya ved starten foreslo jeg, for der så det fint ut, og var snø langs land. Så han dro dit.

Jeg dro til Terje og Knut igjen. Knut hadde fått noen hektosfisker til på å gå i gamle hull på myska, mens Terje kun hadde mistet en fin fisk og fått opp en stk yngel. Sa til Knut at han bare kunne fortsette å gnu på rosa si, for han lå godt an. Mens jeg foreslo for Terje å prøve starten. 2 timer hadde jo gått og han hadde bare 5 gram. Ble med han over til starten. Roy hadde fått en pen abbor i et gammelt hull ved stupebrettet. Knall. Terje borret seg et hull ut for odden på øya, og gikk på en 70 grammer på nedslippet med myska. Knallstart. Ned igjen, og kom en ny 70 grammere, så ble det dødt. Borret et hull ved siden av men ingenting der. Neste hull, og da kom det en 60 grammer. Nydelig. Ennå et hull, og da så jeg han bommet på et napp. Helt klart fisk i området, så dem som sliter vil jeg sende hit.

Jeg dro videre. Vegard og Bas hadde gått over til odden der Sonni og Ruth startet, og fisket sørover. Bas hadde fått en 3hg på myska i første hullet på odden der. Knallbra. Vegard hadde hatt et hull med 6-7 blandet yngel samt noen opp mot 15 gram. Nydelig.

Da antok jeg at det kunne være fisk fra denne odden og helt ned forbi stupebrettet ved starten. Så dro videre for å få folkene mine over hit.

Første jeg traff på var Ruth som hadde vært på juniorstrekka, og var på vei mot steinen. Var ingen på steinen nå, så sa hu kunne prøve noen gamle hull der, og om hu ikke fikk noe, så gå til øya ved starten. Fortalte hu om starten til Terje ved øya.

Dro opp til odden før juniorstekka og der satt Thea, Karoline, Therese og Sonni. Fortalte dem om at det var fisk på odden der Bas og Vegard satt, samt at Terje fikk 4 raske mellom øya og stupebrettet. Alle 4 slang sekken på ryggen og jogga i retning odden.

Traff på May litt lengre opp, og hu også dro mot odden. Så traff jeg på Jim. Var fortsatt dårlig i nord, men Finn Erik hadde hatt et bra hull og var nå oppe i 2 kilo. Han sa at dem i nord klarer seg litt selv nå, så vi jogget nedover til odden der mange av mine nå satt.

Bas hadde fått en 3hg til i det samme hullet som i sta. Knallbra. Virket ikke som det var noe innover i vika, så flere og flere dro i retning startøya. Jeg og Jim jogget videre ned til Roy og Terje som nå satt rundt stupebrettet. Dem hadde ikke fått noen flere over 50 gram etter jeg stakk, men var da noe 15-20 grammere å få. Nok til at dem ble sittende i alle fall.

RM hadde kommet seg til yttersiden av øya nå, og fikk en 2 hg i ene hullet der. Han fortalte også at han hadde hatt et bra hull med 6-7 raske abborer fra 30-70 gram nord for steinen før han stakk over hit. Den gutten var som besatt i dag. Jaget på med flammer i blikket. Han SKULLE vinne juniorklassen i dag. Siste mulighet før han blir senior.

Therese hadde satt seg midt mellom øya og land. Totalt uborret der. I første hullet fikk hu en 2 hg. Deilig!

Karoline som satt på yttersiden av øya hadde liret av seg et banneord sa RM. Hu hadde mistet en pen fisk oppe ved hullet. Synd.

10 minutter etter Karoline hadde forlatt hullet sitt og var på innersiden av øya så hadde RM prøvd det gamle hullet hennes. Og tror du ikke storebror dro opp en abbor på 250 gram med lillesøstera sin tafskrok i kjeften du. Den gutten er ustoppelig i dag.

Bare 5 minutter etter dette så var han helt opprådd igjen. Han ville jage. Hva skal han gjøre. Jeg sa det var helt uborret fra starten og landet sørover. Prøv gjerne der.

Pratet litt med den finske kapteinen Tom Sirviö. Jeg sa at jeg trodde vinneren hadde et sted mellom 3 og 3,5 kilo, og mange ville ligge rundt 1 kilo. Han var absolutt ikke enig og mente at vinneren kom til å ha over 5 kilo, 10 stk ville ha over 4 kilo og yttligere 20 stk ville ha over 3 kilo. WHAT? Tenkte jeg. Er det noe jeg og Jim totalt har gått glipp av? Nei, kan ikke være det. Må være at Finnen prøvde seg på noe utpsyking. Latterlig syns jeg.

Rett etterpå sa finske kapteinen at det satt ei svensk dame å dro som faen rett nord for øya. Hu kom til å dra 50 stk siste 20 minuttene. Garantert! Jeg får vel rusle bort å se. Tok meg bare 1 minutt å sjekke uansett. Hu svenske dama borra 5 meter fra det forrige hullet, så hu hadde nok fått noe fisk, men nå fikk hu ingenting på dem 2 minuttene jeg tittet.

RM ble sittende 3-4 minutter dit jeg hadde sendt han, før han borret 5 meter bak seg selv. Helt klart fått fisk inne på snøen i skyggen der. Viste seg at han dro en ny 2 hektos, etterfulgt av en 50 grammer og 2-3 stk 15 grammere.

Bas fikk med seg dette og borret 10 meter på utsiden av han. Var også 2 finner som hadde kommet sørfra som dukket opp her nå.

Gikk ut til øya igjen, og der viste det seg at Thea hadde kroket en fin fisk men dessverre mistet den. Den hadde nappet av tafsen for hu. Syntes så synd på hu. Hu jobbet så hard hele tiden, og når hu først kroker en pen en, så ryker tafsen. Men hu kjempet på videre, for det var fortsatt 10 minutter igjen.

Karoline hadde gått inn til bror sin, og hu fikk også noen 15-20 grammere her. Hu fisket veldig bra i dag, og var vel oppe i over 20-25 fisker.

Bas hadde vel 6-7 fisker på myska i det nest siste hullet sitt.

Tiden var slutt, og nå kunne man ikke gjøre mere.

RM hadde over 3 kilo trodde han. Må da være en bra vekt i dag?

Fulgte sånn noenlunde med på innveiingen, og RM ledet lenge med sine 3390 gram. Men så kom det ei svensk veterandame med navn Birgitta Gustavsson som tok over ledelsen med sine 3836. Måtte forlate veiekøen og mistet litt oversikten. Og når jeg kom opp igjen så gikk det rykter på at ei dame hadde veid inn et sted mellom 4 og 5 kilo. (Viste seg senere at dette bare var rykter)

Knut hadde fått ytterligere noen fisker siste timen, og veide inn pene 2473 gram. Finn Erik veide inn 2755 gram. Så at Thomas Larsson og Jesper ikke hadde like mye som Finn Erik. Og Lothström la seg også bak med sine 2523.

Det ble noen timer med spekulering før vi skulle samles til bankett og premieutdeling kl 19.00.

RM ble nordisk mester i junior individuelt, og det norske junior guttelaget fikk også gull.

Knut ble nordisk mester i herrer veteran, og det norske herrer veteranlaget tok også gull.

Finn Erik ble nordisk mester i herrer senior.

Karoline fikk bronse individuelt i junior jenter.

Kirsti fikk bronse individuelt i damer senior.

Damer junior fikk lagsølv.

Herrer senior fikk lagsølv, kun 15 gram bak Sverige.

Damer senior fikk lagsølv.

Damer veteran fikk lagbronse.

Norge havnet på 3.plass i nasjonskampen.

Fullstendige resultater fra Nordisk finnes her: http://media.svegssportfiskeklubb.se/2015/03/Resultat-Nordiska-M%C3%A4sterskapen-2015.pdf

Grattis til Sverige med vinst i nasjonskampen. Og takk til Sveg SFK for et kanonarrangement.
 
Vi takke alle dem norske fiskerne og støtteapparat samt bussjåfør for turen. Stor takk også til min visekaptein Jim som løp 2 mil og gikk ytterligere 1,2 mil i løpet av dem 4 timene vi fisket på lørdag. Dere var en drøm å være kaptein for. Samarbeidsvilje og ståpåvilje til tusen. Alle ga absolutt 100% under alle 4 konkurransetimene, og det er utrolig moro for en kaptein å oppleve. Applaus til dere alle. Jeg stiller gjerne som kaptein igjen for en slik knakenes god gjeng!

Her er noen linker til diverse jeg har funnet fra Nordisk (legger på flere etter hvert som jeg finner dem):
-http://sveg.se/sverige-tog-guld-n%C3%A4r-nm-i-pimpelfiske-avgjordes-p%C3%A5-siksj%C3%B6n



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment