Totalt antall sidevisninger

tirsdag 24. mars 2015

2015-03-21 Isfiskekule på Grimesundvatnet/Horga

Drammenserne satte opp ei kule på denne lørdagen ettersom det ikke var noen terminfestede stevner denne dagen. Flott tiltak. Jeg, Tonje og Christer var på den nordlige delen av dette vannet i starten av mars i fjor, så vi visste litt hva vi gikk til.



Vi ble dem vanlige 4 fra Acerina. I tillegg kom det en del som sokner til området, 3 stk fra Oslo Sportsfiskere, Jim og Kjersti samt Remi og Luci. Totalt 20 personer ble vi.

Ettersom det ikke var altfor langt å gå ble vi enige om kun 15 min ut, slik at vi kunne fiske fra 9.45 til 14.15, så da ble det en 4,5 timers konkurranse. Flott. Og jeg fikk oppgaven med å skrike start og slutt.

Jeg gikk ut gjennom sundet og ut i den større delen. Satte meg på et par skjær som stakk opp av vannet der. Så jo veldig fint ut. Var 4-5 andre som hadde samme planen.

Skreik start kl 9.45, og ikke noe fisk i første hullet. Var faktisk så dypt der at jeg aldri gadd å gå helt ned til bunnen. Borret nærmere skjæret, men ikke noe fisk der. Testet på andre siden av skjæret, men ingenting. Stakk videre til neste skjæret 50 meter lengre borte. Dypt og ikke noe fisk igjen.

Dro da over på østsiden av vannet. Lå i skyggen, men det var ikke så ille kaldt i dag, så det får være. Lagde et hull 20 meter fra land. Var fort 7 meter dypt der, men fikk faktisk dagens første abbor. Borret 10 meter nærmere land, og fikk et hull med 4 abborer i. Neste hull fikk jeg 1 til. Så bommet jeg på 4-5 hull på rad. Snudde og prøvde andre veien i stedet, men ingenting.

Borret meg i retning et par steiner som sto opp 100 meter lengre nord, men ikke noe rundt her heller. Satt folk videre nordover, så ønsket ikke å gå dit. Lengre sør hadde Christer startet, men ikke inne i et hjørne der.

Borret meg da sørover. Fikk en slenger i et hull der. Så var det en kar som krysset fra vestsiden og over til østsiden 100 meter forran meg. Så at Christer var ferdig der han dreiv å var på vei nordover i sjøen.

Jeg tok da sekken på ryggen og krysset over til vestsiden av vannet. Ingenting nedover der. Kom tilbake til det sundet jeg hadde gått gjennom på vei ut på den store sjøen. Men valgte å vente med å dra innover der. Var lite fisket her på vestsiden nordover.

Så at Remi satt der, og han dro bra. Bare på den 150 meterne jeg så på han mens jeg passerte fikk han 4-5 fisker. Var så bra at jeg måtte gjøre et hull inne i den vika han satt jeg og. Men borret 25 meter fra han da. Ville jo ikke sekke.

Og her var det liv ja. Fikk en par raske, så startet jeg å bomkroke. Slapp ned pimpel, men fikk bare en eller 2. Slapp ned tafsen igjen og fikk en par til, men så ble det bråslutt. Christer satt mellom meg og Remi, og han fikk noen han også. Borret 3-4 hull til på den delen av vika jeg satt, men kjente ikke noe mere. Luci og en til hadde også kommet til nå. Hørte Luci spurte Remi om han hadde fått noe. Dårlig svarte Remi, kanskje 4-5 kilo. Jeg tittet ned i min egen dunk og visste at jeg hadde under 1 kilo. På tide å finne på noe. Så at Christer tenkte i samme baner, for han reise seg opp å dro inn i den delen av sjøen vi hadde utgangen.

Rett nord for den vika Remi satt i var det ei ny vik. Uborra. I 8-10 hull her så dro jeg vel til sammen ca 50 fisker. 1-3 i noen av hulla, og et av hullene ga mange. Deilig, for da var jeg plutselig litt mere med igjen.

Men så ble det dødt igjen. Prøvde myska i noen av dem gamle hullene, men kun ett av dem 4 hullene ga fisk, og det bare 1 abbor. Remi hadde rukket å fiske vestlandet nordover helt til råket og var på vei tilbake, så det var tydeligvis ikke noe der. Luci hadde blitt sittende igjen å truge på utsiden av den vika Remi hadde funnet fisken.

Jeg slang sekken på ryggen og dro innover i den delen av sjøen utgangen var. Så det var borret litt rundt overalt. Jeg tok opp stikka med større pilk og borret med hundre og hundre meter mellomrom midt utpå i håp om å finne noen grunner. Må jo være grunner her, for stikker jo opp stein og skjær mange steder.

Nærmet meg starten, og så noen gamle hull langt fra land. Og her var det grunt ja. 50-60 meter fra land og kun 3 meter. Men ikke noe fisk dessverre. Fulgte ryggen bortover mot starten og der satt Odd og Solveig. Remi hadde kommet seg hit nå. Odd og Solveig satt å mysket og fikk fisk. Remi fikk også fisk, på tafs.

Jeg startet også å få på tafsen når jeg nærmet meg. Men stort sett bare 1-3 i hullene. Remi hadde også relativt få i hullene, for han borret like mye som meg. Odd og Solveig satt rolig og dro fisk på myska.

Kay kom bort. Han hadde gitt opp etter å bare ha fått 9 fisker på over 3 timers fiske. Så han ble stående å skravle litt med meg en kvarters tid.

Når det var igjen en halvtime så startet Kay å fiske igjen. Satte seg på innsiden mellom Odd og Solveig, og da starten han også å få på myska. Jeg og Remi ville ikke borre for nærme disse, men vi prøvde å få våre egne hull til å levere på myska, men fikk lite.

Tiden ebbet etter hvert ut og jeg skrek slutt.

Jeg endte på 87 fisker som viste seg å veie 4590 gram. Snitt på 52,7 gram.

Hadde gått altfor lenge uten å få noe særlig, så ville ikke gå bra i dag heller. Remi veide inn 6890 gram, og tok foreløpig ledelsen. Luci dukket etter hvert opp, og han hadde klart å gnu ut 6530 gram. Christer kom inn. Etter 2 timer hadde han rundt 40 fisker, men han hadde truffet med myskaen etter han kom inn i denne delen av sjøen og avsluttet med 120 fisker på myska. Så med rett i overkant av 160 fisker tok han ledelsen med 7,4 kilo.

Kjersti hadde sett at Tonje hadde sittet veldig lenge inne i ei vik, og trodde hu kunne ha veldig bra. Hu la seg rett bak meg med sine 4350 gram.

Viste seg at ingen klarte å slå Christer i dag. Så han vant totalt. Knut Vadholm vant HV med 5240 gram, og Solveig vant damer med 4810 gram.

Alt i alt en fin dag på isen i strålende solskinn. Spennende vann er det i grunn også.

Fullstendige resultater her:




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment