Totalt antall sidevisninger

torsdag 12. mars 2015

2015-03-08 Dag 2 Kälarne Cup - Fisksjön

Dette er en sjø som normalt det er flest abborfiskere i topp 10 totalt. Kan hende at en mortfisker som treffer kan ta totalen såklart, men vil tro 7 av dem 10 beste har fisket abbor.



Det var trekking av 2mannalag i dag, og jeg ble trekt allerede i første laget, sammen med Evelina. Vet hu jobber hardt på isen, så relativt fornøyd med den jeg havnet på lag med.

Dro opp i samme område som jeg satt sist. Hadde bestemt meg for å stoppe litt tidligere om det ble over 15 mann oppe i enden der.

Jeg var nr.11 i det området, og var 2 til bak meg, så da startet jeg helt i enden. Fisk i første hullet i dag faktisk. Og kun abbor, som forventet. Alle rundt meg startet med pimpel, men jeg valgte å starte med tafsen i dag. Jeg fikk fisk i hull 2, 3 og 4 også. Ikke noe bra drag, men lurte da opp noen. Etter 30 minutter hadde jeg 30 fisker. Så om det kan holde i seg, så vil det jo si 240 fisk på 4 timer. Og forventet 50-70 gram i snitt, og det vil jo da bli 12 til 17 kilo. Og over 13-14 kilo så vil jeg tro man blir topp 10 i alle fall.

Etter 1 time så var jeg oppe i 55 fisker, så hadde falt 5 fisk bak skjema da. En del folk hadde dratt fra enden allerede. Virket jo ikke så bra her, så kan jo forstå det. Når det begynte å nærme seg 2 timer var det bare jeg, brodern og 1 til igjen i enden. Hadde tenkt til å stikke selv da, men fikk brått et hull der abboren tok nesten 2 meter over bunnen i første nedsleppet. Fikk raskt 5-6 fine abborer på mellom 100 og 200 gram, så fikk jeg brått en hektosmort, så en abbor, så 3 morter til.

Satt her mutters alene, så om jeg får i gang morten nå så blir jeg farlig. Men denne enden er vel ikke kjent for mort, så etter dem 4 så fikk jeg ikke noen flere. 2 timer hadde gått og jeg hadde 106 fisk på telleren. På tide å stikke.

Dro til en odde som det sto litt bedre abbor på mot slutten sist gang. En av dem som hadde starten i enden satt her nå. Så han plukket fisk på pimpel, men var bare småtasser på 15-40 gram så vidt jeg så. Dro 30 meter forbi han og lagde meg et hull. Fikk en par hektosabborer på tafsen med en gang. Lovende.

Var ikke noe i neste hull, så da snudde jeg og borret 5 meter mot odden igjen. Her var det først 4-5 abbor, så kom det mort. Og skikkelig pannemorter også. Ingen var under 100 gram, og dem største måtte da være opp mot 3 hg.

Brodern hadde dratt fra enden også nå, og så at jeg fikk feitmort, så han borret 10 meter på utsiden av meg. Fikk morter der også, men var mere innslag av abbor. Og abborene var klart midre en mortene. I det hullet jeg satt da brodern kom tror jeg at jeg fikk mellom 3-4 kilo med feitmort. Det steig kjapt i sekken.

Fikk noe morter i neste hull også, men der var det mere abbor. Prøvde på innsiden, men der var det ikke noe. Ble leitende rund etter morten i området, men fikk nesten bare abbor. Synd at ikke mortbettet holdt i seg, for da skulle det lett blitt 15 kilo i sekken. Fant aldri igjen morten og tiden rant ut.

Endte på 190 fisker. Sto høyere i sekken en i går, så håpet på 12 kilo.

Kom inn til land igjen, og var mye varierende poser. Traff på Tonje, og hu hadde funnet mye mort, og hadde veid inn 12.156 gram. Hu hadde pratet med Jim, og han hadde visst veldig bra. 17-18 kilo antagelig, og da hadde han ikke fått noe siste 30 minuttene engang. Thomas Larsson hadde visst slitt i 3 timer, og hadde rundt 3 kilo da, men hadde funnet stormorten siste timen og bagget opp 10 kilo til, så han endte på 13 kilo. Traff på min lagvenninne for dagen, og hu tippet på 7 kilo. Er bra det.

Fikk veid inn posene våre, og Evelina hadde 7.171 gram, mens min pose var 10.865 gram. Ble litt skuffet da, for det sto høyere i dunken en i går og da hadde jeg 11,5. Men 270 småmorter ligger tettere i dunken en 190 større morter og abborer. Så jeg og Evelina hadde da ca 18.036 gram på laget.

Christer hadde jaget på over ei strekke på 2,5 kilometer, og endte vel opp med 9.634 gram. Mest abbor.

Jim med sine 17.750 gram var på lag med karen som nesten hadde nest største pose i dag, så dem vant suverent med 33.490 gram. Laget på 2.plass datt ned til 22.890 gram. Men derifra og nedover ble det tett. Husker ikke plassen laget mitt fikk, men fikk da premie med en 12te plass.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1xOc9LHPWU9UhYrr8P-SV-ifm8MaghWKSkWufkUG4th0/edit#gid=74580584

Totalt i Kälarne cup så vant Thomas med 28.451 gram, forran Baddarn med 26.134gram og 3je ble Jesper med 25.705 gram. 6te og siste premierte i HS var Emil med 22.546 gram. Jeg ble da nr.7 i cupen med 22.427 gram. 119 gram fra premie i cupen totalt.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1l1WkleFE3AP26PUOSfNpe61VWhOuCGI1uq2btH7mRk8/edit#gid=1419855081
Overrasket meg litt at morten også var så dominerende også her på Fisksjön. Så blir det tur neste år, så må jeg nok gå etter morten både på Hemsjön og Fisksjön. Ikke veldig glad i morten, men her er det litt spesielt mortfiske da. Store morter som lett går på pimpelen. Blir nok tur hit neste år og skal dere se.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment