Totalt antall sidevisninger

tirsdag 24. mai 2016

2016-05-08 Kule i Klaraelven, Skohornet i Karlstad

Fant på facebook at Daniel Malmquist fra Värmland skulle dra igang ei kule i "skohornet" i Klaraelven, og det virket jo interessant. Tittet litt på kart og spurte litt om dyp, forventede arter, forventede metoder etc. Slik så det ut på kart:


En av Värmlendigene (Bengt) hadde vært å prøvefisket noen dager i forveien, og kunne rapportere om 12,5 kilo på 9 meter långspø på 2,5 timer fiske. Det hørtes jo lovende ut. Han hadde fått brasme/skimmers samt noen få morter.

Vi ble 6 stk som møtte til start, og Daniel pegget da strekka som følger:


Ut fra den peggingen ville jeg helst slippe peg 2 iallefall, for der var det da smalere en peg 3-6. Peg 1 var jeg også usikker på, men der kan det jo komme inn mye ny fisk fra elva.

Daniel trakk peg 1, jeg trakk den jeg IKKE ville ha, peg 2, Thorbjörn 3, Roul 4, Tonje 5 og Bengt 6.

Rigget meg til, og satte opp 13 TAP med ett lett tackle og et litt tyngre tackle. Ikke noe strøm, så valgte tackler kun ut fra hvor fort jeg ville ha kroken ned til bunnen. I tillegg rigga jeg en fastmatch. Hadde ikke troa på å få fisk noe kortere, en 13 TAP, så rigget ikke opp noe mere en dette.

Før trekkingen hadde jeg gått en tur over brua for å få et overblikk, og så at det var mye gress under vannet fra 2/3 og over til øya, så la matchen omtrent i kanten der gresset startet.

Fòret relativt sparsommelig på begge plasser. Er jo ikke vits å overfòre før man i det hele tatt har startet å fiske. Begge plasser fikk fòr og agn rettet mot storfisk.

Startet å fiske, og begynte med TAP'en. 10 minutter og ikke tegn til liv, så la bort denne. Så et og annet vak i nærheten av fòrplassen til matchen, så mulighetene var vel større der. Mulig vakene var laue, men klarer jo allitds å fiske etter disse også på match om det skulle bli nødvendig.

Thorbjörn på peg 3 var førstemann jeg så fikk fisk. Brasme på 9 meter långspö. Jaja, da er dem i nærheten iallefall. 

Fikk et par morter på matchen etterhvert, så kroket jeg ei brasme selv. Eller grenset mot skimmer i størrelse, men uansett et godt tegn. Fikk etterhvert en til også. Så at også Roul og Tonje hadde fått brasme nå. Roul på långspö, mens Tonje fikk på kort fastmatch.

Jeg fikk ikke noe flere brasmer nå. Startet å få mort og gullbust istedet. Men det er da bedre en ingenting. Daniel fikk en par fine fisker nå. trodde det var brasmer, men var nok vederbuk. Kan disse komme opp fra elva tro. Og kommer det mange skal jeg vel klare å trekke noen av dem videre til meg. Men neida, han fikk kun disse 2, og etter det ble det bare småfisk på han også. 

Jeg ble kjempende etter mort og gullbust resten av dagen. Ble igrunn bare dårligere og dårligere også, så klarte bare å få i sammen 29 stk, og det kommer man ikke lagt med når man så det antallet brasmer/skimmer som Roul og også Tonje fikk.

Det ville ende med at jeg kom til å havne veldig nærme bunnen på resultatlista, men lite jeg kunne gjøre med det følte jeg. Fikk jo den peggen jeg absolutt minst hadde lyst på. Var liksom ikke mulig  trylle fra denne peggen følte jeg. Så slik ble resultatene idag:



Grattis Roul :)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment