Totalt antall sidevisninger

onsdag 25. mai 2016

2016-05-14 Bäggtjärn - 2-mannalag, 10 timers tävling

Var på dette stevnet i fjor, og kontaktet arrangøren så fort jeg fikk vite dato og booket meg og Tonje på dette stevnet i år også. Ikke for at det var så dritbra fiske der forrige gangen, men syns det er kult å konkurrere, og er litt mere avslappende å fiske 2-manna, og man fisker i 10 timer. Hvordan det gikk forrige gangen jeg og Tonje var med kan leses her: http://gabloggen.blogspot.no/2015/05/2015-05-16-baggtjarn-10-timers-tavling.html

Værmelding i forkant så ikke bra ut da. Skulle bli rundt 0 grader natta inn mot konkurransen, men det er jo bare å ta med seg mye klær det. Kom frem tidlig på morgenen, og værmeldingen hadde vel slått til, for da vi kom kjørende sørfra og inn i Storfors kommune, så startet det å ligge litt snø på bakken siste mila før vi var fremme.


Ønsket å trekke peg 12, 11 eller 10. Men alle dem 3 var vel borte før det var vår tur til å trekke. Vi havnet på peg 2, og det ligger på andre siden av vannet. Peg 3 var tatt bort, for var noe snagg i vannet der. Så på vår venstre side på peg 1 hadde vi et Nora-lag med Thomas Larsson og Nisse, og på vår høyre side (peg 4) hadde vi et annet Noralag med Jesper Dyberg og Nils.

Var ganske mye vind fra start. Vinden kom for oss litt fra venstre og i ansiktet. Dem som satt på andre siden ville da ha vinden delvis i ryggen. Men den vinden så ventet jeg med å teste eventuell slider og valgte heller og vippe uti en feeder. Kjørte ingen grunnfòring ettersom det lå snø på bakken. Heller kaste hvert 4-5 minutt i starten for å få bygd opp litt fòr uti der.

Men ble jo smått overrasket når jeg hadde brasmenapp allerede etter ett par tre minutter i første kastet. Var jo redd jeg måtte sitte å fiske mort på kortmatch idag for å få noe fisk i det heletatt.



Plukket greit med brasme første par timene, men så ble det seigere og seigere. Prøvde slider en par ganger. En Sensas Merida 30+5 gram, for at det skulle ligge mest mulig rolig. Men var ikke tvil om at feeder bar bedre en slider idag. Fikk en liten skimmer på slideren, men la den bort igjen til fordel for feedern.

Var også ute med 4 meter toppknytt mot slutten for å se om jeg kunne få noe fart på småfisken, men klarte aldri å dra den ordentlig igang. fikk vel en 15 fisker, blandet mort, laue og sørv på 15-20 min fiske. Sålenge dem kun snittet på kanskje 30 gram, og ca 1 fisk i minuttet, så var ikke dette holdbart i forhold til feederfisket.

Når det var igjen 25 minutter så var jeg på 37 brasmer. Tonje hadde da 28 brasmer. Vi gikk begge for å klare et rundt tall. 40 på meg og 30 på Tonje. Jeg klarte å snike opp 3 brasmer på slutten der, men Tonje hadde ikke napp engang, så hu ble stående på 28 brasmer.

Tippet at vi kunne ha rundt 40 kilo, og trodde at vi skulle kunne være relativt høyt med det. Følte iallefall at vi hadde mest av oss på denne siden av sjøen. Er jo vanskelig å få med seg hva som skjer på andre siden av sjøen. Men visste at iallefall et lag hadde pakket sammen og reist. Det laget rett ovenfor oss kunne vi ikke så å ha håvet noe i løpet av dagen. Peg 10-11-12 lå for langt over mot venstre for at vi skulle kalre å se om dem fikk noe.

Innveiieren kom, og jeg hjalp til å veie inn på vår side av sjøen. Dem brukte ei lita vekt og ei 17 liters bøtte. Jeg får ta med tripod og veienett neste gang, så blir det litt lettere å veie inn. Thomas og Nisse på peg 1 veide inn 36.830 gram. Ganske bra vekt, men trodde vi skulle ha noen mere. Og det hadde vi, for våre fisker veide tilsammen 50.330 gram. Jesper og Nils hadde 17.950 gram.

Jeg og Tonje pakket raskt opp resten for å prøve å få med oss veiingen på andre siden. Arrangøren Patrik, på peg 11, tippet nemlig at hans lag også hadde rundt 50 kilo et sted. Jeg og Tonje fikk pakket inn alt og var på plass på andre siden når dem var ferdige med å veie inn peg 10. Og vi ledet fortsatt da. Andy på pegg 11 veide inn først, og han hadde 14 kilo. Da kan ikke Patrik ha mere en 36 kilo om vi skal slå dem. Så at nettet til Patrik var stort. En veiing på rundt 10 kilo, så en til, så ennå en, og jaggu ennå en. Og en liten 4 kilos tilslutt. Men fra alle disse veiingen skulle han trekke fra bøttas vekt på ca 800 gram. Men følte at vi kom til å havne rundt 5 kilo bak dem.

Resultater fra dagen: http://www.sfktrekroken.se/wp-content/uploads/2015/08/2016-05-14-10-timmarn-i-Baggtj%C3%A4rn.pdf

Så da havnet vi på 2.plass iår igjen, som i fjor. Og en av peggene 10, 11 og 12 vant igjen.
Men jeg trassla mye på feederen. Skiftet sikkert 10-15 fortommer, så peggen jeg satt på idag var egentlig bra nok til å få iallefall 60 kilo, så kan skylde meg selv at jeg ikke dro iland dette. Så morro å vite at man kan fortsatt vinne selv om man ikke trekker peg 10-11-12.

Noen bilder fra dagen: http://nyheter.sfkwasa.se/#post646

Vi sees igjen neste år på 10-timmers i Bäggtjärn :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment