Totalt antall sidevisninger

fredag 27. mai 2016

2016-05-15 GP nr.2 - Nitelva, Hellerudsletta

Årets andre landslagsuttak var satt til å gå i Nitelva ved Hellerudsletta. En god gammel GP-strekke som kan by på mye forskjellig fiske. Thomas og Odd Henning hadde vært på en treningstur på strekka helga føre, så vi visste at det var endel fisk tilstede. Alle arter var allerede på plass. Laua er den arten som kommer opp sist, og den var også på plass.

Dessverre var vannstanden litt lav da. Hadde gudskjelov steget litt siste par dagene etter litt regnvær, men var fortsatt iallefall 50 cm lavere en man kunne ønske seg. Men er da likt for alle.

Normalt kan det være nesten litt vel langt å gå for dem som trekker nedstrøms på denne strekka, men det er heller ikke noe problem for tiden ettersom det dessverre er meget lav deltakelse i GP-serien. Kun 11 stk møtte til start, og da satte vi alle i kanalen. Den som trekker lengst ned har da ikke mere en 120-130 meter å gå fra der vi har trekkingen. Men skulle mye heller gjerne hatt 400 meter å gå fordi det var med flere deltakere.

Ingen juniorer eller startfiskere, så ingen spesifikke å sette på kantene. Var med en ny en idag da, og det var Riivo Müür fra Estland. Han virket som hadde fisket endel, så ikke nødvendig å sette han på kanten. Alle ville vel da ha nedstrøms kanten. Den ligger jo på den lille odden som det kommer ut en liten bekk. Og man sitter jo fort 2-3 meter lengre ut i elva en resten fra den peggen. Brodern trakk den peggen.

Jeg selv havnet på peg 7. Nest oppstrøms kant på nedstrøms seksjonen. Finn oppstrøms meg, og Riivo rett nedstrøms meg. Nedenfor der satt Thomas, så Andrzej. Og som tidligere nevnt brodern på kanten.

Jeg hadde den vika på andre siden rett nedenfor der kanalen er som smalest, så det er jo en veldig fin plass om det skulle vise seg å bli matchfiske da. Rigget en fastmatch til andre siden. 13 TAP med 8 gram flat, 2,5 grams for å drifte halvfart, og en 0,35 Chianti for i utgangspunktet å fiske laue med om man måtte det. Utover det satte jeg kun opp en 4 meter toppknytt om man skulle klare å få laua inn på så "kort" avstand.

Fòret veldig sparsomt ettersom det var lite vann, relativt blankt vann og usikker på hvor mye fisk man kunne forvente idag. Kunne jo kanskje komme høyt med bare en 2-3 kilo småfisk, og da trenger man jo ikke mye fòr.

Startet å fiske på 13 TAP og 2,5 grams duppen. Var en og annen mort og gullbust, men langt fra bra. Etter å ha fått en 7-8 fisker ble det såpass dødt at jeg testet matchen istedet. Ingenting der, så da var det inn på TAP igjen. Fikk en par tre til, men så ble det dårlig igjen. Så at bordern nede på kanten fikk jevnt og trutt med fisk på 7 meter toppknytt. Andrzej fikk også noe på toppknytt, så var nok mere fisk nede hos dem.

Jeg byttet fra 2,5 grams duppen og til 0,35 grams'n. Se om det er noe laue å få. Fikk noen fisker på den også. Både mort, gullbust og også en og annen laue. Ble litt dødt igjen, så ut å teste matchen igjen, men ingenting, så rett inn på 13 TAP igjen. Loosefeedet maggot på 13, og kastet også lauefòr og loosefeedet pinkies på ca 4 meter toppknytten. Ikke tegn til liv på kort ennå, så ventet med å prøve her.

Kom nok stadig noe fisk opp fra nedstrøms, for gikk litt i rykk og napp hos meg, men kom stadig litt ny fisk iallefall. Ble etterhvert mere og mere laue, men dem er relativt store, så jeg takker og bukker for hver fisk jeg får egentlig.

Jeg fikk etterhvert karret meg opp i rundt 110 fisker. Hørte hvor mange brodern hadde, og han lå en 60-70 fisk forran. Tar jo uhorvelig lang tid for meg å rulle 13 meter TAP for å få inn ei laue i forhold til brodern som svinger dem rett inn på 7 meter toppknytt. Jeg følte at 7 meter toppknytt ikke hadde fungert for meg, for fikk ingenting på 2,5 grams tacklet lenger. Kun på 0,35 grammeren.

Endelig så kom det inn litt fisk på 4 meter toppknytten min, etter å ha fòret det jevnt gjennom dem første 3 timene. Til 4 meter å være gikk det brennkvikt en stund der. Og store lauer. Klarer jeg å holde på dette fisket ut dagen skal jeg greit passere brodern igjen. Men selvsagt så holdt det ikke ut dagen. Bettet ga seg etter 15-20 minutter. Men tror jeg dro en 60-70 fisker på den tiden, og var brått oppe i ca 170 fisker.

Fikk en og annen på TAP kortere en 13, men brukte like mye tid å lete etter fisken, som det tar å rulle helt ut til 13 for å få et napp stort sett med en gang. Jeg kjempet på siste 45 minuttene, men kom aldri noe særlig inn igjen på 4 meter. Sleit faktisk å få noe på 13 siste 5-10 minuttene også, så måtte ut på match. Fikk en par tre mort der. Kom meg opp i 209 fisker tror jeg det var da konkurransen var over. Brodern endte på 275, så ville ikke klare han.

Startet veiingen opp på oppstrømsseksjonen, og der dro Jonny avgårde med seieren med sine 7470 gram. Blandet TAP, 7m, 6m og 4 meter toppknytt. Han hadde hatt fisken inne på 4 meter i 2 korte perioder sa han. Men 7,4 kilo er meget sterkt fisket fra der oppe på nestkant oppstrøms. Svein på kanten oppstrøms hadde prøvd å få noen store uten videre hell. Men han skrapet da sammen 3 kilo med småfisk iallefall. Lars Roar ble nr.2 på denne seksjonen med 6880 gram. Han hadde fått en bonusbrasme på ca 1,3 kilo på match. Samt at han hadde en 3hg ørret av alle ting, på 5 meter toppknytt (brodern fikk forresten også ørret idag. Og Estlenderen hadde fått ørret på treningsturen sin forrige helga).

På min seksjon vant brodern med 10810 gram. Jeg klarte å bli nr.2 med 7220 gram. 3je plassen gikk til Andrzej med 6160 gram. Andrzej hadde fått en lita brasme og en veder på matchen. I tillegg til alt han fikk på 7 meter toppknytt.

Resultater fra dagen: http://gabloggen.blogspot.no/2016/05/2016-05-15-resultater-gp-nr2-nitelva.html

Grunneieren kom ned i løpet av konkurransen idag. Han sa at han ikke hadde noe imot at folk fisket her, men vi kunne ikke parkere på den lille grusveien ned på odden, for da kom flere og flere til å tro at dette var greit. Fair point. Så jeg beordret en 5 minutt pause i konkurransen, og fikk dem som hadde parkert der, inkludert meg selv,  til å parkere på asfaltparkeringa lenger borte. Vi måtte også gå helt i jordekanten til å fra våre pegger. Vi respekterer jo selvsagt dette. Takker til grunneieren for at han ikke har noe imot at vi fisker den strekka der.

Stillingen i GP-serien etter 2 stevner da da dsom følger: http://gabloggen.blogspot.no/2016/05/2015-05-15-stillingen-i-gp-serien-etter.html

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment