Totalt antall sidevisninger

onsdag 24. januar 2018

2018-01-14 NC nr.3 - Storsjøen, Bukkeneset

Da var det tid for NC nr.3. Ikke helt hatt taket på denne Storsjøen på mange år. Satt vel relativt rett på fjorårets NC, men rotet meg borti noe storfisk og brukte for mye tid på å lete flere av dem. Dem andre i klynga satt og pumpa småfisk hele første timen +, så da ble jeg raskt akterutseilt og klarte aldri å ta igjen det tapte. Vi ble 146 deltakere i dag, og det er dødskult.

Valgte å gå på samme plassen i år, for er jo normalt en bra plass tidlig på sesongen. Ble en stor forskjell fra i fjor til i år da, og det var at vi kun var 19 her sist, og nå telte jeg til 46 stk. Og mange av dem er dyktige fiskere også, så her kan man ikke gjøre noen tekniske eller taktiske feil før man plutselig er ute å kjører.

Jeg startet vel 70-80 meter fra toppen jeg ville starte på, så bare et par hull så var jeg på skuddhold. Så at Hovde og Folden hadde funnet noe fisk allerede, og litt bedre snitt en normalt også. Men jeg skal ikke bomme med å leite bedre snitt i dag, så jeg så meg rundt om noen dro flere i antall, men det var det ikke så vidt jeg kunne se.

Fikk noen fisker ved siden av Folden, men var absolutt ikke bra. Prøvde å bytte redskap for å se om det hjalp, men vil si det hjalp minimalt. Satt med falkeblikk å tittet hva som skjedde rundt meg, men virket å være særdeles trått her ute. Er det bare på denne plassen, eller er hele sjøen litt av i dag. Ikke lett å vite.

Plukket en og annen her og der, men dette ville ikke gi store vekta på 4 timer. Men samtidig så virket det som jeg lå bra an av disse som var på denne plassen da.  Stakk opp til der Gus satt. Han er livsfarlig utpå her, så han er en veldig fin målestokk. Kom i prat med han etter jeg fikk litt fisk i dette området. Tror jeg hadde kommet meg opp i 60 fisk, og syns å huske han sa han hadde rett under 50. Fikk pratet med flere også. Tonje hadde lite, Dag E hadde kriselite med 20 fisk, Luci hadde en del færre en meg.

Folk startet selvsagt å stikke fra denne plassen, og kanskje burde jeg gjøre det selv også. Men virket som jeg hadde mest på denne plassen, og krysset fingrene for at hele sjøen var dårlig, og jobbet på det jeg kunne ut tiden. Endte på 106 fisk. Avsluttet sammen med Gus, og han hadde sneket seg forbi meg på antall, med sine 110 fisker.

Blir spennende å se når man kommer i land. Første jeg seg er Finn E. Han hadde startet på samme plassen som meg, men stukket etter 1,5-2 timer. Han hadde truffet panner et stykke unna (6930 gr). Samme hadde en del andre som startet på samme plassen som meg. Otto ((9695gr), og 50 kladd i ett hull hørte jeg), Ole Magne Berget (7655gr), Stein Engebråten (5430gr), Lars Hansen (5005gr), Jan Petter Dalen(4115gr). Disse ble for øvrig nr.1, 2, 3, 5, 6 og 12 i HS. Skulle gjerne fått ut fingern og blitt med disse på jag.

Var også folk fra andre deler av sjøen som hadde fått bra. Hønsen hadde mange små, Christer hadde en del store, Hellerud hadde bra, samme med Ødegård og Tyskerud.

Mine fisker veide 2985 gram. Gus sto rett bak meg, så måtte se hvor mye han slo meg med. 2965 på han. Aiaiai, han hadde dårligere snitt en meg ja. Kult. Hørte Jonny hadde en bra pose, han satt jo også der ute sammen med meg. Fikk leitet han opp borte ved bilen. Han hadde 3 pene mellom 150 og 300 gram sa han. Han hadde veid inn 2980 gram. 5 gram bak meg altså. Juhu. Men det var en person fra dem som satt der ute hele dagen som slo meg da, og det var Acerina-junioren Fredrik. 3385gr veide han inn. Hadde fått en ordentlig kladd av en abbor i løpet av siste timen. Fikk veid den separat, og den viste seg å veie 1410 gram. Drømmefisk! Grattis med ny PB på abbor.

I tillegg til dem som stakk fra plassen og traff, så var det jo en del fra plassen som stakk og bommet også. Riksen, Kaspersen, Benterud, Bas, Rindal…

Jaja, da ble det en stryker i dag da. 19 plass i HS. Ikke lett denne pilkinga. Når skal man bli? Og når skal man gå? Sett i ettertid så skulle jeg selvsagt gått. Hadde jeg ikke følt at jeg ledet på den plassen jeg dreiv så hadde jeg antagelig gått også. Så i dag ble jeg egentlig felt på at jeg fisket bra i klynge, og det er jo nytt for meg. Får vel ta med meg som positivt at jeg var helt der oppe i klynga da.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment