Totalt antall sidevisninger

tirsdag 30. januar 2018

2018-01-27 Myskacupstevne nr.2 - Hemnessjøen, nordenden

På fredag var jeg og Christer først oppe på Lyseren for å se til at alt så greit ut i følge med NC’n vi skulle ha her på søndag. Sjekket forholdene på isen, samt sperret et par sund. Dro videre til Hemnes for å lage ruter for myskastevnet på Hemnes. La rute 1 ute ved sivodden vest i nordenden, og rute 2 øst i nordenden. Hvor rutene ligger kan dere se her:




Takk for at du var med og lage ruter Christer J Vi dro opp til grunneieren etter vi hadde lagd rutene for å betale for brøyting av parkeringsplassen som vi hadde avtalt med han. Da var alt klart for morgendagens stevne.

Det møtte 33 stk ivrige myskafiskere. Tok et kjapt opprop med gjennomgang av regler, dyp i ruter etc, så gikk vi i retning første ruta. 5 min før ropte jeg at man kan gå inn, og kl 10.00 er det nytt rop om at fisket starter.

Flagget meg et hull langt ut mot det dypeste i ruta og fòret denne med tanke på brasme. Klokket i 3-4 klokker med litt grunnfòr og en del partikler.  Tok det andre flagget mitt og dro på leting etter mort evt abbor. Hadde litt troa på stor abbor, så hadde ei stikke for det klar med agn om jeg hadde følelsen for at det var noen slike i nærheten.

Bommet i 3-4 hull på rad, så observerte jeg at Fjellis satt å drillet en større fisk. Så han fikk den opp, og var en abbor på rundt 3 hg. Da var jeg jo raskt ute på 7-8 meter til han for å se om det var flere i området. Kun et lite kakk på myskaen beregnet for storabbor, så slapp ned en mindre en for å få det som var nedi der.

Fikk vel en 5-6 småabbor, så da var jeg i gang i alle fall. Borret et hull ennå lengre ut mot sperringa. Da så jeg Kay drille en større fisk. Sena røyk rett udner hullet, men han rakk å se hva det var. Var ei brasme. Jeg fikk 2-3 småabborer til i dette hullet. Kay kroket en større en på nytt, og han fikk opp denne. Abbor på 3 hg.

Jeg borret lengre inn i ruta igjen. Et par abborer til, men virket som området var i ferd med å dø ut. Jeg borret meg lengre innover i ruta i retning starten, men ingenting på 3-4 hull på rad. Stakk da i retning førstehullet mitt igjen. Kaspersen hadde et hull 5 meter fra mitt, og han hadde fått ei brasme. Aiaiai, da er dem i nærheten.

På vei mot hullet så observerte jeg at Jørn fikk bra med mort, og hadde startet å bli ei klynge på innsiden av han. Jeg lagde et hull 6-7 meter bortenfor han og slapp ned en fòrball. Venter med å teste her, for ville se om det var noe brasme i førstehullet mitt.

Testet førstehullet, og slapp til bunnen. Løftet mysken sakte opp fra bunn, og brått så sto føleren i bunn. Veldig positivt napp. Ikke kjapt, men veldig markant. Er slik føleren slår ut når brasma står noen centimeter unna og tar et skikkelig magadrag for å støvsuge i seg myskaen. Kroket og denne var tung ja. Drillet sakte og rolig. Hadde 0,08mm så skal gå greit. Kjente den slo på hode mange ganger på vei oppover, men den ruset aldri avgårde. Sto og slo med hode litt under hullet før jeg fikk styrt hode på den opp i hullet. Da roet den seg. Men den var for høy over ryggen til å komme opp. Opp med kleppen og fikk satt den i haka på den. Da hadde jeg litt mere å dra med, og da fikk jeg tvunget den opp. Brasme på ca 7 hg. Digg. Prøvde et par minutter til, men ikke et livstegn, så klokket ned ennå et par klokker med partikler og lot hullet hvile.

Stakk da til morthullet jeg hadde fòret ved siden av Jørn. Der hadde det kommet inn fisk på ballen jeg slapp ned ja. Morten møtte myskaen på vei ned, 50-60 cm over bunn. Men selv om dem virket ivrige så var dem leie å kroke. Men plukket ok da. Tok vel en 10-12 stk. Hørte da at Kaspersen hadde vært i sitt førstehull igjen og fått ennå ei brasme. Jeg hadde jo hvilt mitt hull i 15 min nå, så på tide å prøve der igjen. Slapp ned mere fòr her jeg satt, og gikk i førstehullet.

Slipper til bunn og løfter myskaen sakte fra bunn, og igjen så kom det et slikt magedragnapp, og ny brasme var kroket.  Denne var litt mere vilter. 2-3 rusninger, men hadde likevel greit kontroll syns jeg. Fikk den opp til hullet og denne kom glidende opp. Var litt mindre, så trengte ikke å kleppe den. Slapp ned igjen, og etter ca 1 min nappet det igjen, men var et kjapt napp, og var kun en 30 grams abbor. 2 min til uten napp, så da klokket jeg i 2 klokker til med partikler og gikk i morthullet borte ved Jørn.

Var fortsatt noe mort der, men dem var vanskeligere å kroke nå. Men fikk da en og annen. Greit mens jeg lar brasmehullet lade seg opp igjen. Fikk høre at Kay hadde fått 2 småbrasmer i gamle førstehullet til Fjellis, og han hadde jo en pen abbor i tillegg, så han er nok der oppe, sammen med meg og Kaspersen.

Hørte litt senere at Kaspersen igjen hadde fått ei brasme til i førstehullet sitt. Var 15 minutter igjen og mortfisket hadde så si død ut her jeg satt nå. Så gikk tilbake i førstehullet. Kjente ikke noe når jeg løftet myskaen fra bunnen. Ristet litt oppover. Ikke noe. Ned på bunn igjen og ristet opp en gang til. Holdt myskaen rolig 30 cm over bunn, og da kom magedragnappet igjen, og nye brasme var kroket. Du verden så deilig. Drillet opp denne også. Igjen en slik 3-4 hg så glei opp i hullet uten klepp.

Ned igjen, og napp men en gang, men dessverre mort. På sommeren er dette et særs dårlig tegn. Men mort er jo bedre en ingenting. Jeg og Kaspersen hadde 3 brasmer hver, og jeg hadde vel 36-37 småfisk utenom, mens Kaspersen hadde 37-39 fisk småfisk utenom. Så kunne jeg lure opp 3-4 morter til, så kan det holde.

Slapp ned igjen, ristet 30 cm oppover og holdt rolig. Nytt magedrag, tilslag, og brasme på. Fikk veeeldig fiskeskjelven. Ristet så ille at jeg var redd jeg ikke skulle klare å drille fisken uten senebrudd. 4de brasma på denne stikka med 0,08mm sene på, så den begynte nok å bli slitt også. Men det gikk bra, jeg fikk den opp i hullet, og også denne glei opp uten å bruke klepp.

Ut fra praten i ruta så burde det stå mellom meg og Kaspersen. Var en del som hadde endel mort, men ingen som trodde dem hadde over 2 kilo. Utenom meg og Kaspersen da.

Gikk raskt inn igjen og Håvard var klar med rista. Takk Håvard. Jeg satt igjen dunken min ute i sivet og gikk og gjorde klar vekta. Fikk veid inn en etter en og da alle uten meg selv hadde veid så ledet Kaspersen på 2245 gram. Ned på isen og mine fisker på rista. Som vanlig så fiskene mindre ut nå en når jeg fikk dem, men 4 brasmer hvorav en av dem måtte kleppes for å få den opp, samt 36 mindre fisker. Håpet på 2,5 kilo. Bør i alle fall være litt mere en Kaspersen, ettersom jeg hadde ei brasme mere en han. Og joda, vekta stoppet på 2415 gram, og ruteseier. Men har bare fisket 1 omgang. Man må levere i andre omgang også i myskinga, eller så faller man raskt.

Resultater rute 1:
Tonje hadde lagd kokepølser på termos for meg, tusen takk Tonje, så glefset i meg 6-7 slike, så var det allerede tid for å gå i retning rute nr.2.

Som vanlig roper man 5 min før og folk entrer ruta, og kl 13.30 startet fiskingen. Startet på innerkant i denne ruta, men var for grunt, så gikk bare lengre ut i ruta. Prøvde å finne et relativt flatt område på ca samme dyp som jeg fikk brasmene i forrige ruta. Tanken var da selvsagt å fòre opp det med tanke på brasme, for så å bruke det andre flagget til å leite opp en mortplass å plukke små mens man håper på at det skal trekke inn brasme i første hullet.

Gikk vel 7-8 hull før jeg fant et område jeg likte. Så at junioren Larsen fikk et par fisker, så borret 6-7 meter på utsiden av han, og der var der relativt fint dyp. Så ikke om det var mort eller abbor han fikk, men var i alle fall noe fisk i dette området. Fikk fòret opp her og dro i retning starten av ruta for der startet det å bli ei klynge. Virket som Evenstad-gutta hadde funnet et område med bra med mort.

Fikk lagd meg et hull 5 meter fra Ivar litt i ytterkant av episenteret, men var litt mort her. Beit ok en stund, så prøvde også med en større myska for å få mere fart, men det ville den ikke ha noe av. Mulig jeg også fòret litt hardt for ble dårligere. Kuttet ut fòringen igjen og gikk ned på mindre myska og fikk noen til.

Testet brasmehullet, men ingenting. Fikk noen til i morthullet, men for dårlig, så tok med meg flagget og letet etter andre steder å fiske mort. Fant ikke noe bedre på 5-6 hull, så endte tilbake i det forrige morthullet. Noen få fisk, men trått. Testet brasmehullet igjen, og hadde kommet noen morter der nå. Litt bedre størrelse også, i alle fall dem 3-4 første. Rundt 50 gram i snitt kanskje. Klokket i litt mere mat og gikk i det andre hullet.

Noen få der, men like mange hork som mort og det er et dårlig tegn. Så til brasmehullet igjen. Par tre ok morter før det ble blanding av småmort og hork. Klokke mere mat. Til det andre hullet, men kun hork her nå. Så tilbake til det andre igjen. Klokken ble 16 og fisket var over. Endte på 39 fisk tror jeg det var. Ingen bonuser. Eneste jeg hadde hørt av bonus var vel Jørn med en skimmer evt flire på ca 250 gram. Men var mange som hadde mange flere en meg i antall da, så kom nok til å falle en del dessverre. Odd H hadde mange, samme hadde Marius, Anders Furuseth Hansen og også Fjellis. Og sikkert en del til.

Raskt inn og Håvard samt Kay tok seg av rista, mens jeg tok meg av veiingen. Mine fisker veide kun 940 gram. Og det ble så dårlig som en 18 plass i ruta.

Kaspersen hadde også slitt men slo meg med 20 gram. Fidje sneik seg imellom, så han endte da opp med 2+16, mens jeg hadde 1+18, så da havnet han forran meg. Rutevinner ble Odd H med 1900 gram. Anders Furuseth Hansen nr.2 med 1885 gram og Marius nr.3 med 1780 gram.

Resultater rute 2:
Litt skuffet over plasseringa mi i rute 2. Noe som gjorde at jeg havnet på en 6te plass totalt i dag. Er en plassering jeg kan ha tellende i VM-uttaket, men bare 1 20 gram mort til i rute 2 så er jeg oppe på 4de plass og det er på en måte myyye bedre en 6.plass. Men var kult å noenlunde få til brasmefiske i rute 1 da. Så får ta med meg det.

Totalt for dagen vant Odd H med 4+1=5 poeng. Marius nr.2 med 3+3=6 poeng og nr.3 ble Anders Furuseth Hansen med 10+2 = 12 poeng.

Fullstendige resultater her:

Og til slutt, stillingen i Myskacupen etter 2 av 6 stevner:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment