Totalt antall sidevisninger

mandag 2. juli 2012

2012-06-30 Lagkonkurransen på Horrmundsjøen

Jeg og Tonje dro tidlig oppover på fredag. Dro fra Askim i 8 tiden. Jeg måtte bare innom jobben på Gardermoen for å levere fra meg vakttelefonen først. Takk til min kollega som tok vakta for meg i helga. Fikk dratt fra Gardermoen igjen kl 11.00, og ankom Horrmundsjøen sånn ca i 15 tiden. Var vel kun Stormen med sønn som hadde kommet før oss.
Det var en god del vind, og iblandet regn, så ble ikke noe fredagskule på Horrmund denne gangen. Folk dukket opp jevnt og trutt utover kvelden, og snart var alle sengeplasser i Raufjøringshytta okkupert.

Vi i SFK Acerina bestemte oss for å følge GP-lista for uttak av våre 2 lag. Vi var 7 mann, så vi lånte bort Eskildsen til Raufjøringens lag med Dag Even og Finn Erik.

Acerinas lag ble da Runar, Krzy og meg selv på førstelaget, og Fjellis, Tonje og Philip på andrelaget. Krzy ville gjerne fiske Bäck, for han følte at det var der han hadde best sjanse til å gjøre det bra. Hender seg brasma er inne på lang toppknytt der allerede på lørdag. For Runar var det samme hvor han satt, for han trengte trening på alle 3 strekker uansett. Så da satte vi han på Tjärnsundet. Og da sto strekka igjen ved Raufjøringshytta til meg.

På strekka ved Raufjøringshytta så lønner det seg nesten alltid å trekke på steinfyllinga, i alle fall på dag 1. I Tjärnsundet så er det somregel klart best ut mot venstre på dag 1, mens på Bäck så kan brasma i grunn dukke opp hvor som helst på seksjonen.

Det var 8 påmeldte lag i dag. Jeg trakk først på mitt lag, og havnet på peg 7 (det var pegget 2-9). Langt til høyre dessverre. Peg 2, 3 eller 4 hadde jeg ønsket meg. Runar trakk nest ytterst til venstre i Stjernsundet, så det var bra. Han hadde Ralf utenfor seg på kant venstre. Krzy husker jeg ikke hvor trakk, men som sagt tidligere, så er det ikke så farlig hvor man trekker på Bäck.

Jeg rigget meg til på peggen min. Satte kun opp 1 sliderstang med 16 grams Cralusso zero, samt 13 TAP med en 1,5 grams dupp, og en veldig tynn elastikk. Beregnet for mortfiske etter 30-50 grams mort. For jeg mente at sist gang jeg var her, så snittet morten på 45 gram.

Tok meg tiden til å koppe ut 5 baller på TAP-plassen, for deretter å skyte 20+ håndfulle baller på sliderplassen. Rekker fint dette på 10 minutter grunnfòring.

Startet på TAP, og tok ikke mange minuttene før det var noen morter der. Men syns dem var ganske små, og ble i grunn bare mindre og mindre utover i konkurransen følte jeg. Håvet alt over 40 gram ettersom jeg hadde så pinglete strikk. Prøvde og værheise noen småtasser, men fisken virket veldig løsmunnet i dag, så startet etter hvert å håve alt jeg fikk. Til og med 10 grams mort datt av når jeg værheiset. Mange av de jeg håvet datt også av i håven.

Ivar gikk ut å prøvde slider etter 2 timer. Da hadde vel Marcus Enstrøm på peg 4 fått 4 brasmer på bunnmeite 50 + meter ute. Jeg valgte å fortsette å fiske mort, og heller se om Ivar på min venstre side fikk noe på slideren.

Etter ca 3 timer, så hadde Finn på peg 3 kommet seg opp i 4 brasmer, og Enstrøm hadde hadde vel nå 7-8 brasmer. Følte at 1 plassen var utenfor rekkevidde, men dette er en lagkonk, så det er ikke så viktig for meg å vinne. Det som virkelig teller er å skaffe lav poengsum til laget.

Men ettersom Finn var oppe i 4, så måtte jeg prøve brasma litt. Prøvde i 10 minutter, men fikk vel kun 2 abbor. Kirsti på min høyre side fikk en del mort på lang toppknytt, så jeg måtte passe på at jeg klarte å holde hu bak meg. Gikk inn å fisket mort igjen. Fortsatt trått, og fortsatt løsmunnede morter, men jeg fikk jo stadig noen nye gram i keepnettet. Når det var igjen 20-25 minutter følte jeg meg sikker på å dårligst bli nr.3, så da gikk jeg ut på slider igjen. Håpet var jo da om det hadde kommet noen brasmer, så kunne jeg kanskje utfordre Finn om 2 plassen.

Det kom ikke noen brasme. Eneste utenom Enstrøm og Finn som fikk brasme på min seksjon i dag var Odd Henning på peg 9 og Tonje på peg 2. Dem hadde ei hver. Odd Henning fikk sin på feeder allerede etter ca 30 minutter, men dukket aldri opp noen flere brasmer hos han.

Jeg klarte den 3eren jeg trodde jeg skulle få. Ca 600 gram forran Odd Henning. Han hadde jo brasma si, og han fikk relativt bra med mort på 6 meter toppknytt siste timen. Hvordan han og Kirsti klarte å få inn disse løsmunna mortene, på toppknytt, er utenfor min viten. Hehe…
99 fisk - ca 3700 gram
Runar hadde gjort det bra i Tjärnsundet. Han vant seksjonen sin med 23 brasmer på slider, og de veide vel ca 15 kg. Ralf på kanten utenfor han hadde ikke klart å få brasme. Han er relativt god på match, og har aldri fisket feeder i sitt liv. Og da er det en stor gåte for meg hvorfor han satt å fisket feeder i dag. Jaja, vi gjør alle våre valg…

Så var det Krzy da. Han har ikke fisket noe særlig med match i sitt liv, men han er god på bolo, TAP og toppknytt. Men dessverre så fikk han det ikke til på peggen sin i dag, og endte opp på sisteplass.

Så da endte vi opp med 1+3+8 = 12 poeng.

Laget med Jørgen Storm, Karl Olov Wikstrøm og Roffe vant med siffrene 2+1+6 = 9 poeng.

Jaja, en 2 plass er ikke så ille. 600 kroner i konvolutten. Fikk da igjen påmeldingsavgiften + litt attåt.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment