tirsdag 3. juli 2012

2012-07-01 GP nr.5 - Horrmundsjøen

Søndag morgen var man klart for årets GP-stevne nr.5. Sto opp i 7 tiden, og hadde plenty av tid til å blande fòr, melde seg på, etc etc.
30 stk stilte til start i dag. Artig at det er med så mange på GP. Vi får jo litt drahjelp av svenskene på antallet deltakere her på Horrmund, men er uansett artig med så mange.

Jeg trakk oppe på Bäck. Peg D7. En 7 manns seksjon hvor jeg satt på kant mot den andre seksjonen på Bäck. Så jeg hadde altså 6 mann fra min egen seksjon på min venstre side, og 7 mann fra naboseksjonen på min høyre side. Men som jeg nevnte i bloggen fra i går, så kan i grunn fisken dukke opp hvor som helst på Bäck, så tok plassen midt i feltet med stor ro.

På min seksjon hadde jeg Ivar Mathisen på peg 1 og kant venstre. På peg 2 satt Karl Olov Wikstrøm. Han satt på samme peggen som han vant på i fjor. Er visstnok 4 gangen på rad han trekker denne plassen fikk jeg høre. Og han har vel vunnet de 3 foregående gangene. På peg 3 satt Jonny Bækken. Peg 4 Fjellis, peg 5 Magne Olav og peg 6 Roffe.

Rigget opp 9 meter toppknytt samt 2 identiske sliderstenger.

Tid for fòring, og jeg hadde klargjort 4 appelsiner til 9 m toppknytt, og 20 håndfulle baller til slider’n, kun med dødt agn. Etter at dette hadde havnet i vannet, så puttet jeg i 250ml (full kopp til TAP’en) klipt mark, og la i 1 appelsin til på 9 meter toppknytt, og 5+ håndfulle baller til slideren. Tilsammen i disse 5 appelsiner og 25+ håndfulle baller hadde jeg altså følgende partikler: 500 ml caster, 250 ml død maggot, 250ml oppklipt mark (alt dette teller som agn etter regelverket), 250ml mais og tilslutt 250ml hamp (de 2 siste teller som fòr iht regelverket). Her skal jaggu ikke brasma sulte. :-P

Startet å fiske 9 meter. Fjellis fikk brasmer med en gang på lang toppknytt. Samme gjorde Jonny. Hos meg var det kun noen få mortnapp. Jeg gikk over til 3 maggot på kroken i stedet for mark. Så kunne jeg i alle fall få opp noen av mortene mens jeg venter på noe større fisk.

Fjellis fikk 2 raske, men så mistet han 2 raske, og da ble det dårlig inn for han. Så han gikk ut på slider, og det stod brasme der også. Jonny fortsatte med bra drag på sin 10 meter toppknytt. I løpet av første 1,5 timen så fikk han sånn ca 12-13 kg. Magne Olav begynte å få bra med brasme på feeder, og etter hvert fikk Roffe på min venstre side også bra på feeder.

Jeg var ute og testet slider etter ca 30 min. Fisket der i kanskje 10 min, men ikke så mye som et lite lugg. Så da var det inn igjen på 9 m toppknytt. Måtte ha noe fisk å putte i nettet. Mortene snittet nok 70 gram, så blir grei vekt. Eskildsen på min høyre side hadde rigget opp en 5 meter, og sto bra med fisk der og. Litt dårligere snitt på morten, men var nok rundt 50 gram i alle fall. Eskildsen tippet han fikk 1 hg i minuttet. Og det er jo i så fall meget bra om det skulle holde seg. Det er jo 1 kg på 10 min, og over 5 kg i timen.

Jeg brårigget en 5 meter jeg og. Kastet ut slideren mens jeg hentet stanga og slo den opp. Da så jeg at slideren ga et lite løftenapp. Kastet fra meg 5 meteren og kroket dagens første brasme. Kastet ut igjen, lagde en håndfull ball og skøyt ut med spretterten. Da jeg tittet opp fra fòrbøtta igjen, så hadde ikke duppen satt seg. Altså brasme på on-the-dropp. Skøyt fòrballen, og kroket brasma før ballen traff vannflata. Så si identisk skjedde på de 2 neste kastene i tillegg. 4 brasmer on-the-dropp. Kult. Men her var det om å gjøre og ikke hoppe over å skyte fòr. Jeg syns nesten det er viktigere å få ut ballen en å kroke. Tenke langsiktig.

Jeg hadde fått ca 20 morter første timen, og fikk altså 4 brasmer på de 4 første kastene som starten på time 2. Ivar Borthen gikk bak på min seksjon og seksjonen til høyre og tittet. Han hjalp blant annet Magne Olav med noen tips. Bra! Vi må ta vare på våre nye fiskere. Meg hjalp han vel ikke akkurat da. Han var veldig flink til å påpeke at jeg var klart sist første timen. Jeg bare svarte at det ikke er så farlig. Konkurransen varer i 4 timer, så mye tid igjen å snu det på. Ivar gikk til den andre seksjonen og pratet litt…

Når han kom tilbake, Ca 2 timer ut i konkurransen så hadde jeg fått skrapet sammen 12-13 brasmer. Jeg var altså bra pågang, mens hos Jonny hadde det blitt helt stille. Han hadde kun fòret opp 10 meteren sin, så hadde ikke noe sted å gå når det ble dødt der.

For Fjellis var det litt i rykk og napp. Så han fikk et par raske på slider, så stille en stund, så får han 2 raske på bolo, osv. Aner ikke hvorfor han drev og rullerte på slider og bolo…

Mathisen og Wikstrøm på peg 1 og 2 så jeg ikke fra der jeg satt.

Når det var igjen 30 min av konkurransen så tenkte jeg å prøve en av de største dandrobenaene jeg hadde i agnboksen. Hadde slitt litt med små brasmer i forhold til det jeg så Roffe og Magne Olav fikk på feeder. Første kastet med stor dandro (var såpass store at dem så ut som halvsmå døggers) så gikk det på bedre fisk. Viste seg å være en vederbuk på 1,2-1,3 kg. Nydelig. Var jo samme som å få 2 brasmer. Ny stor mark på, og ut igjen. Fikk ennå en veder, og denne gangen var det en av de berømte Horrmundvederbukene på ca 2 kg. Nyyydelig. Ut igjen, stor mark, dagens største brasme gikk på, on the dropp. Ca 1,3 kg. Ut igjen, stor mark, ny veder on the dropp, 1,4 kg. Fikk 6 fisk on-the-dropp på rad der.

Når det var 1min 30 sek igjen på klokka mi så sto jeg med kroken i fingrene og klar til å agne med mark. Ivar sto bak meg. Jeg sa til han at er kun 1 min 30 igjen, men fått mange on-the-dropp i dag, så rekker vel 1 til.. Sånn litt på spøk, men mente litt også. Kastet ut, og duppen fikk ikke stilt seg. Hehe. Kroker, og har vel 20-30 sekunder på meg. Pumper ikke med stanga, for da vil det gå for sakte. Bare holde full flex med stanga og kverner fisken inn med snella. 20-22 meter ute, så kommer den opp i vannflata, og legger seg i plan. Da veiver jeg bare ennå hardere, og fisken nærmest flyr inn i håven. Tok vel kanskje 12-13 sekunder fra jeg kroket til den lå i håven. En 800 grams brasme tatt på 36-37 meters avstand. Gikk ennå 30 sekund før Dimman ropte ut sluttsignalet.

Jeg endte på 72 fisk på telleren. Litt usikker på hvor mange som var mort/abbor, og hvor mange som var brasme/veder.

Ble med og fulgte innveiingen. Ivar veide og Dimman skrev. Følte jeg hadde fisket meget bra siste 3 timer. Tror ingen tok mere en meg i den perioden. Men så jo som sagt ikke peg 1 og 2 fra min plass. Og jeg lå jo 8-10 kg bak noen av dem etter 1 times fiske.

Mathisen skulle veies først. Han hadde kun fått fisk siste timen sa han. Men da hadde han fått veldig bra også. Veide inn 11840 gram.

På peg 2 satt jo Wikstrøm. Han sa først at han hadde fått dårlig første timen, men litt senere sa han at han hadde da fått 3-4 brasmer samt en del vederbuk på 200-600 gram + disse 80 grams mortene da. Siste 3 timer hadde han bagget brasme på feeder. Mener å huske han hadde 52 brasmer. Så da visste jeg at han kom til å slå meg. Etter 3 veiinger så ble vekten 34260 gram.

Peg 3 satt jo Jonny. Han fikk bra første 1,5 timer, men nesten blanket siste 2,5 timer. Han veide inn 14300 gram.

Peg 4, Fjellis. Noen brasmer på lang toppknytt i starten, ellers periodevis bra på bolo/slider. Fiskene hans veide 21100 gram. Jeg følte at jeg burde ha mere en det. Fjellis mente at Magne Olav hadde mere en han, og antagelig mere en meg også.

Peg 5, Magne Olav. Hadde fått brasmer jevnt og trutt hele dagen på feedern. Tror han storkoste seg. Veide inn 15040 gram. Så Fjellis hadde feilberegnet. Jeg merket det med feilberegning selv i fjor. Da syns jeg Åslundgutta dro mye mere en meg på feeder. Men da vi veide inn, så var jeg overraskende mye nærmere dem i vekt en jeg hadde trodd. Ligger nok i at det går uhorvelig fort på matchen når man har drag. Typisk at Horrmundbrasmene tar on-the-dropp.

Peg 6, Roffe. Han hadde bra i begynnelsen, og fikk ei og anna brasme gjennom hele dagen. Men det var for langt mellom fiskene. Veide inn 10080 gram.

Så var det min tur da. Peg 7, og siste mann på denne seksjonen. Dro nettet opp av vannet og følte at det skulle være rundt 25 kg. Det ville i så fall holde til en 2.plass, og det ville jeg være fornøyd med. Jeg og Fjellis håndplukket 20 brasmer/veder fra keepnettet og over i veienettet til Ivar. Det veide en 12-13 kg. Håndplukket 20 brasme/veder til, men da var det så lite igjen i nettet at vi satset på at resten også skulle gå. Lå kun igjen 2 brasmer og noe mort/abbor. Gudskjelov viste vekta error :-P Altså over 15 kg. Tok ut 2 brasmer, og da viste den 14ognoe. Veide de 2 siste brasmene, og da ble det totalt 27880 gram. Jeg hadde 42 brasmer/veder og da resten mort/abbor.

Da ble det 2 plass i dag. Fornøyd. Tror jeg skulle tatt det i dag om jeg hadde fått fisk første timen. Wikstrømmern vant sin 4de av 4 mulige fra peg 2 på Bäck. Fatter ikke at det er mulig å trekke samme peggen 4 ganger på rad. Hehe.

Ellers så vant Eskildsen seksjonen til høyre for meg. Han hadde en 8-10 brasmer på feeder, samt en god del mort på 5 meteren sin.

Finn Erik ble 2, Dag E 3 og krzy 4 i Tjärnsundet. Enstrøm vant fra peggen ved båthuset. På feeder.

På Raufjøringshytta vant Stormen fra peg 3.

Fullstendige resultater kan dere finne her: http://www.raufjoringen.no/nyheter/?idr=736