Totalt antall sidevisninger

torsdag 12. juli 2012

2012-07-08 Emsen - 24 timers tävling

På torsdagen før stevnet var det spådd 77 mm nedbør på Emsen i løpet av 24 timers konkurransen. Ikke spesielt kult, men man har da regnklær og parasoll. På fredag ringte jeg arrangøren for å sikre meg at dem ikke var pinglete og vurderte å kansellere pga av værmeldingen. Men den var ikke pingler nei, for det skulle arrangeres.
Jeg og Tonje var på plass 30 min før oppmøtetiden som var kl 09.00. Vi var først tilstede. Men gikk bare et kvarter, så kom det en til, og resten var vel på plass til 09.15. Kun 5 lag, da 3 lag hadde trekt seg rett føre. Og av de 3 lagene, så var 2 av den Norske. Jeg følte meg litt flau over å være normann da, men jeg kan jo ikke ta ansvar for andre en megselv. Vi tok trekkingen, og jeg ville helst sitte så langt mot venstre som mulig. Brodern og Fjellis som vant i fjor hadde sittet lengst venstre, og stort sett så er det alltid den peggen som vinner.

Jeg ville ikke under noen omstendighet trekke borte på det dem kaller badestranden. Når jeg var der for 2 år siden så satt vel Rune og RM der borte, og jeg mener å huske de hadde noe slik som 26 kg med mort på 24 timer. Men arrangøren sa at hans lag hadde sitti der borte i fjor, og hadde da fått 99 kg. Kirsti og Finn W hadde sitti på den andre peggen på badestranda, den lengst til høyre, og dem hadde hatt 52 kg.

Opp av hatten trakk jeg peg 5. Blæææ… Peggen aller lengst til høyre på badestranda.

Jeg prøvde å holde meg positiv, og tenkte på at arrangøren er jo den som vet best. At han ikke satt alle lagene der vi hadde påmeldingen må det jo være en grunn til liksom. Her var det bare å bite tenna sammen, krumme ryggen og gå til. Rett før jeg satte meg i ibilen for å kjøre bort, så sa arrangøren at dessverre er peggen til meg og Tonje litt liten og bløt.

Bort på peg bar det. Et lite skjær å sitte på. Jeg satt Tonje der. Jeg satte meg selv i vannet 5 meter til venstre. Vi klarte å finne noen «bulker» og sprekker i skjæret, slik at bena på seatboxen noenlunde klarte å bite seg fast. Rett over meg hadde jeg i tillegg ei overhengende buske. Så jeg kunne ikke fiske lengre toppknytt en 7 meter. Arrangøren sa at det aldri hadde vært noe spesielt bra med «långspö» i Emsen. Virker som brasma går litt lengre ut. Jeg hørte hva han sa…



Rigget opp 2 slidere, 1 feederstang og en stk 7 meter toppknytt. Startet kun med å blande opp en halv 40 liter med braxkung. Av agn hadde vi med oss ca 1,5 liter caster (skulle hatt mye mere, men de 10 literene jeg bestillte til Horrmund kom jo aldri), 2 liter hvit maggot, 2 kg mark og 2 brett med store maisbokser. Skulle i tillegg hatt hamp, men fikk kun 7 av de 30 boksene jeg forhåndsbestillte til Metebutiken til denne sesongen. Og dem har jeg allrede brukt opp på GP-stevner tidligere i år. Ikke lett å være seriøs meiter her oppe i nord. L

La i 5 appelsiner med en del mat i på 7 toppknytt, og skaut vel ca 40-50 håndfulle baller ut på slider/feederplassen. La de på ei linje ute på 32-33 meter, slik at både jeg og Tonje kunne få plass til å kaste på linja. Jeg brukte lengre en de 5 minuttene som var avsatt til grunnfòringen, men det er ikke noe stress første 5-10 minuttene i en konkurranse når vi skal fiske i 1440 minutter. Jeg fisket ute på slideren til Tonje fikk mort inne. Da hun hadde fått noen, og det ikke var noe liv på slider, så gikk jeg inn også.

Var litt mort, og relativt grei størrelse. Tipper dem snitta på 50-60 gram. Jeg fikk også litt småskimmers innimellom mortene. Skimmerser på 150-250 gram. Etter hvert fikk jeg også noen over halvkiloen. Buska over meg var såpass nært at viss jeg reise meg opp når jeg svingte inn de største fiskene, så stakk stangtuppen opp i kvistene. Skulle vært moro å kjørt 9 meter etter brasma her, men det var jeg altså forhindret til. Vet arrangøren sa at «långspö» så si aldri har levert her, men virket da som det kom noen få helt inn på 7 m. Da vil jeg tro at jeg skulle kunnen få en del på 9 m.

Etter en 2-3 timer prøvde jeg slideren igjen, og da hadde det kommet inn litt brasme. Var ikke veldig drag, men plukket da en nå og da, og følte at det ble flere kilo på det en morten. Runar ringte meg, det var vel kanskje etter å ha fisket i 6 timer, så var det en liten bettperiode. Vi pratet vel i 10 minutter, og på den tiden dro jeg 5 brasmer på slideren. Tonje prøvde også å gå ut med feederen da, men det var merkbart dårligere på den en slider. Jeg fikk en del av nappene mine på on-the-drop, så da er nok slider bedre en feeder. Så Tonje fortsatte å veksle på mellom 6 meter etter mort og feeder. Jeg var også inne en par tre ganger til etter morten, men ble mere og mere brasmefiske på meg der ute.
Kvelden kom sigende, og jeg tenkte å gå over til feeder nå det ble for mørkt for å se slideren.


Det ser i grunn litt mørkt og dystert ut, men vi hadde vel ikke hatt noe regn så langt.

Jeg og Tonje hadde vært å kjøpt oss cracklights og hodelykter noen dager før avreise. Hodelykten var en drøm å bruke gjennom de mørkeste timene. Jeg hadde den påslått hele tiden. Var ikke før ved 4 tiden på morgenen den begynte å spørre ette nye batterier, og da var det jo lyst nok til å fiske uten igjen.


Dette er vel det siste bilde vi tok før det var tid for å dra på seg hodelykta.

Det beit litt i rykk og napp. Kunne få en 2-3 raske, så bommet vi på et par igjen. Jeg syns det var lettere å kroke dem på slideren. Men jeg mistet noen der også da. Men på den kunne jeg på en måte se at den løftet så jeg så det grønne på duppen, telle til 5, så først ta tilslag. Da satt de fleste. På feeder så er det jo mere smådrag, og det er ikke alltid den store brasmebøyen på quiveren kommer. Da må man jo liksom bare prøve å kroke på de litt mindre nappene.



Litt utpå natta kom det en suter på besøk. Det var et hyggelig innslag. Kjente den dro litt annerledes en brasmene ja. Og apropå brasmene. Maken til slappe brasmer som det var i Emsen fra kl 12 på dagen til 5-6 på morgene skal man lete lenge etter. Kroket det, veivet 5-6 meter, så var de i overflata, så var det ren planing resten av vegen. Brasma gjorde ikke et eneste sprell for å prøve å komme seg av. Når regnet kom på morgenen, så ble det litt mere fart i dem. Har vel noe å si med oksygennivået i vannet.

Et par timer etter meg, så var det Tonje sin tur med suter. Hennes første noensinne. Moro.


Litt etter denne suteren så var Tonje helt slutt i kroppen. Hold på å sovne på seatboxen. Så da gikk hun opp i bilen og sov 3 timer baki den. Jeg har hatt mange hundre netter ifm at jeg var specimenfisker før, så for meg gikk det bra og bare kjøre på videre.

En time eller to etter Tonje gikk for å sove dukket denne hærlige skapningen opp.



Veide denne etter konkurransen, og den var 1350 gram.

I den perioden Tonje sov fikk jeg veldig bra på feederen. Det var jo i den typiske morgenbettperioden til brasma. Fra kl 4 til 7.30. Så var det litt dårligere igjen frem til kl 8. Tonje kom tilbake da. Trodde den beste brasmetiden var over, men fra kl 8 så ble det faktisk bra igjen. Dro relativt greit helt til sluttsignalet lød.

Jeg hadde brukt 3 keepnett. Den første la jeg til side kanskje rundt kl 21, med 100 mort og ca 50 brasmer i. Keepnett nr 2 la jeg til side sånn i 5 tiden tipper jeg, og den hadde jeg 50 brasmer i. 3je nettet nådde jeg 50 i når kl va i 9-10 tiden. Så derifra og ut så la jeg brasmene annenhver gang i keepnett 2 og keepnett 3. Begge de keepnettene havnet det 60+ fisker i.

I løpet av konkurransen hadde vi brukt opp 18 kg braxkung, 15 store bokser mais, 2 liter maggot, 1,5 kg med mark og de ca 1,5 literene med caster.

Pakket sammen og dro for å følge innveeingen. Startet å veie på peg 1. Da dem hadde veid 1 stk IKEA-pose med brasme, så falt vekta i en liten regndam. Dette var ei vekt fra Biltema. Var vel ikke noe bombe at den vekta var totalt ubrukelig etter å ha ligget i den regndammen i 3 sekunder. Jeg spurte arrangøren om han var lysten på å låne 25 kg Salter Samson av meg. Og han var ikke akkurat vond å be. Hehe…

Laget på peg 1 veide inn ca 75 og 74 kg… 148.440 gram. Kun 400 gram bak sjørekorden for 2-mannalag. Dem hadde fått mesteparten på 8 meter långspö. Så långspö virker ikke i Emsen sier du? Hehe… Ingen regel uten unntak da.

Husker ikke lag 2, men lag 3 fikk 127 kg til sammen. Lag 4 på stranda hadde dårlig. Han ene av de 2 hadde gitt seg kl 6 på morran tror jeg.

Tonje hadde 30.060 gram, og jeg hadde 102.140 gram. Til sammen 132.200, og det ble vi nr.2 på.

Sølvmedalje rundt halsen, og 700 kr i en konvolutt.

Tipper mine 102 kg besto av ca 100 mort og ca 170 brasmer. Og arrangøren sa at 102.140 gram var ny rekord på en mann. Tidligere rekorden hadde visstnok Ivar Borthen med ca 85-90 kg.

Her er bildet av deler av fangsten min:

1 kommentar:

Post Comment