mandag 6. mai 2013

2013-05-05 Örebro Open - dag 2

Etter vi hadde pakket opp på dag 1 så kjørte vi til Quality hotel nord i Örebro. Spiste en bedriten buffe i hotellrestauranten, og stakk på ei burgersjappe og avsluttet maten med en milkshake der. Vi satt en liten time og preka på rommet før Runar stakk tilbake på sitt rom. 8+ timer søvn, frokost på Statoil og så var vi tilbake på strekka.

Mort var en ikke-faktor på dag 1, så jeg valgte å ikke blande mere fòr til dem. Tok med meg mortfòret fra i går på peg, men hadde ikke planer om å bruke det. Brasmefòret så slang jeg i 3 kg 3000 Bremes og 1 kg leem til i det jeg hadde igjen fra blandinga i går. Hadde ikke igjen noe lauefòr fra dagen i forvegen, så her blandet jeg alt nytt. Og brukte 9 kg Traper Explosive. Puttet i 2 bokser Tracix farge. Det sies at rødt/orange gir bedre snitt en lyst. Men følte ikke det i går gitt.

Trekking. Jeg havnet på D35. Langt oppstrøms altså. Normalt ikke de største vektene oppover der, men Tono satt jo 3 fra kant i går på D44 og fikk 14820, så alt er jo mulig. Kom til peggen, og det var rett nedstrøms båthavna/deltaet der det hadde blitt normal bredde på Svartån igjen. Var ganske kraftig vind her. Var spådd 6 s/m hele dagen, og vinden kom rett nedstrøms. Så det var mange som ikke rigget på 13m grunnet vinden. Stoppet på 11,5. Men jeg ville lengst mulig ut, så satset på at ei såpass bra stang som X8000 virker relativt greit selv i så hard vind.

Rigget først 5 gram torpedo på 13m. Bittelitt for liten, så rigget opp en 6 gram torpedo med tuning i tillegg. Og så rigget jeg en 3 gram rund for å drifte gjennom med. Og så satte jeg selvsagt opp noen lauestenger. Jeg var nedstrøms kant på D-seksjonen. 2 plasser lengre ned satt brodern. Greit at vi ikke var på samme seksjon da. Men jeg var på samme seksjon som Finn Erik og Jon Anders. Dem satt på henholdsvis D40 og D41. På min høyre side hadde jeg lauekongen fra Orsa. Kenneth Lilja.

Fisket startet, og jeg prøvde meg på laua. Ikke noe på 2,5 meteren. Ikke noe på 3 meteren. Ikke noe på 3,5 meteren. Neivel, da får man gå rett ut på 13 TAP da. Men fortsatte og fòre laua kontant gjennom hele dagen uansett.

Gikk en par drift med 3 grams rund og 4 mygg og 1 lyspinkies på kroken så nappet det. Grei fisk. Hadde den 1 meter fra håven så slapp krokfestet. 0,5 kg brasme. Det var surt. Fikk noen få mindre etter hvert. Prøvde også flatduppen og fikk noe på det også. Fikk plutselig 3 gærjøss på rad, samtidig som jeg så at naboen nedstrøms hadde startet å få noe laue. Da koppet jeg i 3 baller fulle av mat, for så å prøve laua.

Fikk litt laue på 3 meter rett nedstrøms. Bare 1 meter fra land. Plukket en og annen, men ble ikke mange av dette. Ble etter hvert dødt igjen også. Men fortsatte og fòre etter den.

Ut igjen på 13, og fikk en og annen skimmer. Fikk også en 150 gram abbor. Over på den flate duppen igjen, og plukket noen på denne også. Så fikk dem 2 nedenfor meg litt laue igjen. Byttet da til laue jeg og. Plukket litt, men kun nedstrøms. Brodern ble sittende på laua siste 2 timene. Men han hadde ei slags bakevje mellom seg selv og han nedstrøms meg. Var noe kjærr/siv i vannet der som gjorde at det var litt roligere vann. Så brodern var den jeg klarte å se som plukket greiest med laue i mitt nærområde.

Jeg tror jeg hadde greit med skimmers på swimmen min, men pga den harde vinden så var det vanskelig å presentere agnet godt nok. Roterte mellom laue og 13 TAP hele dagen, og ende opp med 144 fisker. Tipper ca 110-120 lauer og da resten gærjøss, 1 abbor og skimmers. Tippet jeg hadde et sted mellom 2,5 og 3,0 kg.

Finn Erik kom nedover, og han tippet han hadde ca 2,5-3,0 kg han og. Bo Enström på kanten hadde fått bra visstnok. Han hadde knekt TAP’en sin i løpet av dagen, så han hadde fisket en del med 7 meter toppknytt. Viste seg at han veide inn 11380 gram, så der må det ha stått MYE fisk. For det kan ikke ha blitt noe bra presentasjon av agnet med en 7 meter toppknytt i den vinden vi hadde i dag. Men all ære til han for å ha klart og fått såpass. Ingen av oss andre på seksjonen var i nærheten av denne vekta.

Jeg fulgte ikke innveiinga i dag. Jon Anders lå på 2.plass på min seksjon med 5780 gram. Og han hadde klart å få ei ca 1,5 kg gjedde. Den satt perfekt kroka i leppa. Jon Anders hadde fiska med dobbel maggot når gjedda beit.

Anssi lå på 3.plass på seksjonen med 3690 gram.

Finn Erik lå på 6 plass med 2950, så jeg regnet med at jeg og han måtte krangle om den 6.plassen.

Vippet fisken min over i veienettet, og så at jeg hadde mere i vekt en jeg hadde trodd. Det var garantert over 3 kg, og kunne fort være over 4 kg også. Vekta stoppet på 4670 gram. Jeg måtte ha fått flere skimmers en jeg selv trodde. Rundt 100 lauer er vel 1-1,5 kg + en abbor på 150 gram + ca 10 gærjøss som til sammen veier 100 gram. Det vil si at jeg hadde et sted mellom 2,9 og 3,4 kg med skimmers. Om jeg da hadde 20 skimmers, så snittet dem på mellom 145 og 170 gram, og det kan jo fort stemme.

Jaja, da ble det en 3.plass på seksjonen og det var jo greit nok. Kanten var det jo ikke noe å gjøre med. Var jo egentlig veldig nær 2.plassen også. Jon Anders sine 5780 minus bingogjedda på ca 1500 gram er jo 4280 gram. Og da hadde jeg jo tatt man med nesten 400 gram. Jeg mangler litt flyt for tiden merker jeg.

Men alt i alt så sitter jeg igjen med 3+3 denne helga, og det ga meg en 10 plass totalt. Når jeg var med her for 2 år siden så fikk jeg 4+2, og det ga meg den gang en 5 plass totalt.

Tono på A-seksjonen vant igjen. Men kun 7960 gram i dag. Men selv med så lav vekt, så var han godt forran nr.2 på seksjonen som hadde 5260 gram. Så igjen må han jo ha vært i en klasse for seg på sin seksjon.

På B-seksjonen så hadde jeg troa på at Tom Östlund skulle ta det fra min gårsdagens peg, altså B17. Tom veide inn 9540 gram. Men nede på B 13 satt Jesper Dyberg, og han ville det annerledes. Han veide inn 9930 gram, og vant B-seksjonen med det. B13 er for øvrig den peggen Lars Lind hadde meget bra på i går.

På C seksjonen så satt Andreas Sandberg og Runar ved siden av hverandre på peg C23 og C24. Virket som det hadde vært en fight mellom de 2 hele dagen, og Andreas dro det lengste strået i dag. Begge hadde en blandet fangst av laue og skimmers. Andreas veide inn 7890 gram og vant C-seksjonen, og Runar ble nr.2 med 6920 gram.

Totalt for Örebro Open 2013 og 30 års jubileet så vant da Tono med 1+1 og 22.780 gram. Nr.2 ble Runar med 1+2 og 18.960 gram og Jon Anders ble nr.3 med 1+2 og 11.940 gram.

Veldig sterkt av både Runar og Jon Anders. Runar har aldri vært i Svartån før, og Jon Anders har ikke vært her siden 90-tallet engang, og han har jo knapt bedrevet moderne meite siste 10-12 årene. Det siste der gjelder jo for så vidt Runar også. Han har jo ikke meitet mellom år 2000 og 2011.

Neste år er vi på plass igjen, så får vi se om det er noen som klarer å slå Tono og resten av den svenske eliten der.