mandag 20. mai 2013

2013-05-19 GP nr.3 - Nitelva v/Rælingen, Peppes og Sagdalen

Årets GP i Nitelva ble lagt i det som sies er det mest brutale lauetiden på året. Mellom 15.mai og 15.juni. Så mye skulle vel da tilsi at dette kom til å bli et lauerace. Men fisking er fisking, så man vet aldri. Kanskje ville det være store stimer med brasme på f.eks Rælingen.

Kvelden i forvegen hadde Krzy vært og satt opp skilt på Norsk/Engelsk for å opplyse allmenheten om at det var fiskekonkurranse her i tidsrommet 08.00-16.00. Finn Erik og Tommy tok seg av pegging. Takker til dere.

Det møtte 24 stk til start i dag, og vi valgte da å ha 3 seksjoner a 8 mann. Altså en seksjon på hver av de 3 strekkene.

Vi trakk 2 stk juniorer først. Deretter trakk vi foreldrene til juniorene på samme seksjonene, og så fikk Tonje trekke på Peppes ettersom hu har dårlige knær og dårlig rygg. Hu tackler ikke skråningen på Rælingen, og skråningen ned i Sagdalen er heller ikke god for kroppen.

Deretter trakk resten av oss. Jeg trakk peg 23, ganske langt ut i Sagdalen. Runar trakk nestkant ytterst på Peppes. Peggen ved siden av den han vant fra i fjor.

På min seksjon så satt Karoline på 21, Rune på 22, Geir T. på 24, Finn E på 25, Ivar på 26, Philip på 27 og Magne Olav nærmest fossen på peg 28.

Jeg hadde kun tatt med meg toppknyttstenger i dag. I alle lengder fra 2 meter til 6 meter. Rigget opp 10 stk. Så at dem rundt meg rigget opp TAP, match etc i tillegg til toppknyttstenger.

Kl 10.00 kjørte vi fòrkontroll på våre naboer, og alt var i skjønneste orden.

5 minutter før grunnfòring så kroket Karoline ei kilosbrasme på blank krok. Da ble jeg mildt sagt usikker på om jeg hadde gjort rett valg med å kun fokusere på laua.

Startskuddet gikk, og det var som forventet brukbart lauedrag fra start. Fisket med 2 meter. Var litt problematisk med masse løsgress som lå og fløt i vannet. Det kom driftende fra høyre mot venstre. Var ganske mange kast der kroken havnet i gresset, og jeg måtte dra rett inn igjen, ta av gresset, for så å kaste ut på nytt.

Etter 15 minutter var jeg oppe i 88 fisker. 3 fisk bak skjema til Runar sin lauerekord på 1453 fisk fra i fjor.

Etter 30 minutter var jeg opp1 i 175 fisk. 7 bak skjema til 1453.

Jeg sleit litt med teknikken i dag ettersom dette var kun årets andre tur etter laua. Dette var også første turen jeg hadde telleren på ny plass. Tidligere har jeg hatt den på spraybaren, men til laua så startet jeg i dag med å ha den rett ved siden av agnbordet. Etter en times fiske så ble jeg vant til hvor telleren satt, og etter første timen kom jeg også litt inn i rytmen på lauefiskinga.

Jeg husker dessverre ikke hvor mange jeg hadde i dem forskjellige timene. Men følte at 1 timen var dårligst, time 2 og 3 var brukbare og siste timen var ganske så bra.

Tror det var igjen ca 12-15 minutter når jeg passerte min tidligere lauerekord på 1291 fisk.

Etter 4 timer så sto det 1368 fisk på telleren.

Jeg hadde vel kun brukt 1 kilo av lauefòret jeg hadde klart i dag. Syns ofte gytelaua ikke er så nøye på om den får fòr eller ikke. Men jeg loosefeedet nok ca 1 liter med pinkies. Noe må jeg jo gi dem for at dem skal stå på swimmen hele dagen.

Jeg føler jeg har en del mere å gå på. Jeg ødela 3 dupper og totalt 6 tackler i dag. Tok tackler fra 3-meter stengene mine. Men da måtte jeg jo sette kroken i tuppen av 2 meteren, lage løkke eksakt 5 cm fra bunnen av stanga, for så å sette løkka i stonfoen for å være klar til å fiske igjen. Og dette gjorde jeg altså 5 ganger i løpet av dagen. Det med gresset ødela også en del, og det med telleren gjorde også sitt i dag.
Tror jeg skal klare 1600 på en tilnærmet optimal dag.
Til neste gang må jeg stille med minimum 6 tackler med eksakt riktig lengde. Kunne også brukt tid i forkant på å forsterke duppene. Litt negl-lakk så tror jeg duppene skal holde lengre.

De fleste på seksjonen  min fisket laue hele veien. Så at Rune prøvde TAP et par ganger, og også match en par ganger, mens stort sett laue altså.

Jeg tippet at Runar kunne ha bikket 1600 i dag. Peppes bruker å være vel så bra som Sagdalen, og han satt i et område han dro masse i fjor.

Vi startet å veie inn seksjonen min. Karoline hadde 2940 gram. Rune hadde 12080 gram. Min tur, og jeg fikk 19650 gram. Nestemann var Geir, og han veide inn 13830. Finn Erik med sine 919 fisker veide inn 15240 gram. Ivar hadde 14790, så han og Finn hadde hatt en tett og fin fight seg imellom. Philip hadde 11480 gram og Magne Olav hadde 5680 gram.

19650 gram delt på 1368 fisker gir meg et snitt på 14,36 gram.

Til sammenligning hadde Finn Erik 15240 gram delt på 919 fisk, som gir et snitt på 16,58 gram.

2,28 gram bedre snitt. Jeg fatter ikke hvorfor jeg skal ha så dårlig snitt «hver gang». Samme var det i Örebro mot Runar også. Han hadde 2 gram bedre snitt en meg. Men det kan selvsagt også være tilfeldig.

På Peppes varierte også snittet mye. Men det kommer jeg straks tilbake til.

Mens vi dreiv å veide inn seksjonen min så ringte Tonje og kunne fortelle om at Runar hadde måka opp 1568 fisk i dag, til den nette vekt av 27060 gram. Sinnsvakt! :-D Grattis med ny lauerekord Runar!!! Han hadde brukt alle sine 20 liter med lauefòr, så det finnes helt klart «flere veier til Rom». Han hadde også fått 421 lauer i time nr.2 av konkurransen. Hadde han klart det i alle 4 timene så snakker vi om vanvittige 1684 lauer. Da er det helt klart verdensklasse. Om det ikke allerede er det på 1568.
Foto: Tonje Hauger
Nr.2 på den seksjonen ble Dag Even med 18900 gram.

Var 6 stk på Peppes som fisket med teller, så der kunne man se det der med snittet.

Runar på peg 12. 27060 delt på 1568 fisk = 17,25 gram

Tommy på peg 13. 15120 delt på 782 fisk = 19,33 gram

Tonje på peg 14. 13040 delt på 781 fisk = 16,69 gram

Dag E på peg 15. 18900 delt på 1012 fisk = 18,67 gram (han fisket med 2,5 meter)

Arild på peg 16. 9740 delt på 674 fisk = 14,45 gram

Håvard på peg 17. 17000 delt på 1030 fisk = 16,50 gram

Runar, Tommy og Tonje fisket alle 2 meter toppknytt, og av en eller annen grunn så fikk Tommy 2,08 gram større snitt en Runar, og 2,64 gram bedre snitt en Tonje. Ikke hadde dem fisket noe forskjellig dybder heller.

Nede på Rælingen var det Thomas som dro det lengste strået og vant med 15040 gram. Nr.2 der var Krzy med 12510 gram. Krzy hadde fisket med TAP første timen, og fisket laue siste 3 timene.

NKFF brukte fòr fra Geers til dagens premiering. Håper det falt i smak for dem som fikk premier.